Göteborgsavdelningens verksamhet

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Göteborgsavdelningens verksamhet

Inläggav peewee » ons 19 feb 2014, 11:39

Hexmaster skrev:Nästa månpub är den 15 februari, på Haket som vanligt: https://www.facebook.com/events/558743574210793/

Och den missade jag :cry: Inte mycket att göra när treåringen börjar rinna i bägge ändar.

Har någon lust att skriva om februari-puben?

Och när blir nästa träff??
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav amandaduregard » sön 23 feb 2014, 21:50

Nästa fullmånepub är Söndag 16 mars på Rover. Jag har inte bokat något bord, det får någon gärna göra.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav Hexmaster » sön 23 feb 2014, 22:04

Rover har ingen bordsbokning.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav amandaduregard » sön 23 feb 2014, 22:18

Hexmaster skrev:Rover har ingen bordsbokning.

Aha.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav Spito » ons 05 mar 2014, 21:43

Hej!

Valberedningen vill påminna om möjligheten för medlemmar i Göteborg med omnejd att nominera till Vetenskap och folkbildning Göteborgs styrelse 2014.

Årsmötet är söndagen den 23 mars klockan 15:00 Institutionen för biologi och miljövetenskaper vid Botaniska trädgården, Carl Skottbergs gata 22 B, Göteborg.

Vi tar emot nomineringar till styrelseposter på adress valberedningen.gbg@vof.se.

Nominera dig själv eller någon medlem som du vill se i styrelsen.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Föredrag

Inläggav Tryggve » lör 05 apr 2014, 13:08

En kollega tipsade mig om detta, det verkar som om samma gäng galningar som bjöd in Icke nu har bjudit in en annan konspirationsteoretiker för att prata om GMO.

Vi på Anarchos är mycket glada över att kunna meddela att vi kommer att arrangera två föredrag, ett i Göteborg den 7 april och ett i Stockholm den 9 april, med F. William Engdahl, författare till vår nya bok Hotet mot livet – den genetiska manipulationens dolda agenda.
Missa inte årets föredrag med världens ledande expert på den verkliga historien bakom spridningen av genetiska modifierade organismer (gmo)!
Vid förköp erbjuder vi 10% rabatt på ordinarie biljettpris! Läs mer om och boka biljett till dessa föredrag här.

Finns en wikiartikel om föredragshållaren här. (antar att det är han, i alla fall)
http://en.wikipedia.org/wiki/F._William_Engdahl

Boken verkar ha getts ut 2007 under titeln: Seeds of Destruction: The Hidden Agenda of Genetic Manipulation.

(Finns på amazon och har tydligen 4,5 stjärnor i betyg. Deprimerande. De som gett lågt betyg verkar vara de som kan något om ämnet.).

Han verkar också vara en anhängare av idén om att olja har abiotiskt ursprung. Och inte tro på att mänsklig aktivitet ligger bakom uppvärmningen. Och förmodligen en hel del annat också.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Hexmaster » lör 10 maj 2014, 20:00

Vetenskapsfestivalen 2014

Torsdag: Peter Olausson, vetenskapsrouletten, "Faktoider" - eller vad de olika konstellationerna föreläsare/publik kände för att prata om. Dåligt väder måtte ha inverkat på publiksiffran men det kom ändå över 300 som fick träffa slumpvalda forskare i Lisebergshjulet.

Fredag: Jonathan Leman, Expo, "Antisemitism och judehat - bara hos nazister?" En föreläsning om antisemitismen, dess historia och många former, och framför allt om hur en rad olika rörelser tagit till sig den. Otippade överlappningar uppstår när "alternativrörelsen" och konspirationsteorier av vitt skilda slag möter nynazister i frågan om vem som egentligen styr, vem som är den stora fienden. Ibland kändes det som om han började hamna i något stickspår, men så sydde han ihop resonemanget och visade hur det hängde ihop. Publik: ca 40.

Lördag: Dan Josefsson, "Mannen som slutade ljuga". Årets folkbildare visade i en glimrande redogörelse hur det gick en illröd tråd från Sigmund Freud ända fram till sekten på Säter som hittade på en seriemördare. Sture Bergwall fann sig spela rollen av ett medium med en troende publik: han kunde säga i princip vad som helst, allt tolkades till det bästa. Publik: prick 92.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav pwm » lör 10 maj 2014, 20:06

Efter att ha läst Dan Josefssons bok hade jag stor förväntningar, och dom infriades. Lysande föreställning.
Bild
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Hexmaster » ons 05 nov 2014, 18:26

Ifall det undgått någon utsocknes så arrangerar VoF Göteborg skeptikerpub vid fullmåne.
Lokal: Haket vid Masthuggstorget (utom när fullmåne inträffar en söndag, då vi träffas på Rover, Andra Långgatan).
Tid: Öppet från kl 17, de flesta ansluter från kl 18.

Nästa tillfälle är imorgon, på GIIA-dagen den 6 november.

Ibland har vi en skeptisk kvart då någon i sällskapet berättar något. Denna gången blir det Anders Tryggvesson som ska redogöra för sin avhandling Biochemical Studies of the Essential Clp Protease in Cyanobacteria and its Associated Adaptor Proteins lätt populariserad.
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Mmoo » fre 07 nov 2014, 08:25

Påminner om VoF Göteborgs medlemsmöte nu på söndag den 9/11.
Tid: 15:00-17:00
Plats: Lärandets hus, Vera Sandbergs allé 8
Tema: Skeptiker på Wikipedia

Vi bjuder på fika och det finns möjlighet till pubträff efter mötet.
Välkomna!

https://www.facebook.com/events/1522196951370302/
Mmoo

Inläggav Hexmaster » fre 21 nov 2014, 21:26

Nymåne den 22 november = nymånefika den 22 november.

Få se om vi kan få lite snurr på de här wikifikorna... Det har frågats efter verksamheter, och att sitta och förbättra Wikipedia när man sitter och fikar verkar vara en excellent kombination. (Särskilt som den är väl beprövad av wikipedianerna.)

Plats: Fröken Olssons.
Tid: Börjar 17 (cirka!) slutar 20 (prick, eftersom de stänger då).

Medtag gärna dator.
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Hexmaster » tor 04 dec 2014, 18:35

Skeptisk månpub den 6 december! Den skeptiska kvarten ägnas det 10-årsjubilerande forumet, dess betydelse för den skeptiska rörelsen, VoF och i synnerhet VoF Göteborg.

https://www.facebook.com/events/603619769767211/

Kl 19 blir det tydligen "öl-happening". Ingen aning om vad det innebär men hur skulle det kunna vara något annat än bra.
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Tryggve » sön 07 dec 2014, 19:45

Hexmaster skrev:Ifall det undgått någon utsocknes så arrangerar VoF Göteborg skeptikerpub vid fullmåne.
Lokal: Haket vid Masthuggstorget (utom när fullmåne inträffar en söndag, då vi träffas på Rover, Andra Långgatan).
Tid: Öppet från kl 17, de flesta ansluter från kl 18.

Nästa tillfälle är imorgon, på GIIA-dagen den 6 november.

Ibland har vi en skeptisk kvart då någon i sällskapet berättar något. Denna gången blir det Anders Tryggvesson som ska redogöra för sin avhandling Biochemical Studies of the Essential Clp Protease in Cyanobacteria and its Associated Adaptor Proteins lätt populariserad.

Nu gör jag skamlig reklam för mig själv, men jag hoppas att det är ok.
Avhandlingen i PDF-form.
https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/36799
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Hexmaster » mån 08 dec 2014, 08:01

Nästa fullmåne är den 5 januari. Och då har vi ett problem: Haket är stängt. Vilket innebär en möjlighet: Att hitta något nytt trevligt ställe.

Ett förslag är Brewdog Bar på Kungsgatan:
https://www.facebook.com/BrewDogGoteborg

Ett annat förslag är Steampunk Bar på Kungsgatan:
https://www.facebook.com/steampunkbar

Nästa fullmåne igen är den 4 februari. Då är Hakets källare bokad för Lisa Förare Winbladhs dragning.
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Mmoo » lör 14 mar 2015, 11:53

Verksamhetsåret börjar lida mot sitt slut och det är snart dags för VoF Göteborgs årsmöte.
Tid: Söndag 29 mars kl 15:00.
Plats: Lärandets hus, Vera Sandbergs Allé 8.

Förutom själva årsmötet bjuder vi som vanligt på VoFlor och annat skoj.

Glöm inte att nominera kandidater till nya styrelsen! Valberedningen nås på valberedningen.gbg@vof.se.

Välkommen!

https://www.facebook.com/events/1700296460196919/
Mmoo

FöregåendeNästa

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen