Göteborgsavdelningens verksamhet

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Göteborgsavdelningens verksamhet

Inläggav Soliris » tis 01 sep 2015, 17:17

Tack tryggve och pwm! Då ska jag försöka komma den 28e :smile2:
Soliris

Inläggav Hexmaster » tis 01 sep 2015, 19:35

Kan även "tipsa" om Livsstilsmässan i Excercishuset på Heden denna helg, 5-6 september kl 10-18. Jag tänkte försöka dyka upp på lördagen. I förenings-tröjan givetvis.

Om intresse finns, hör av sig.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Hexmaster » mån 26 okt 2015, 20:04

Söndagen den 22 november är det medlemsmöte tillika extra årsmöte i VoF Göteborg.

Vi träffas kl 13.00 på Radiomuseet, Lindholmen, Anders Carlssons gata 2 (närmaste busshållplats Regnbågsgatan).

Först får vi en guidad visning av museets omfattande samlingar. Läs mer om dem på deras hemsida http://www.radiomuseet.se

Därefter vidtar det extra årsmötet. Vi ska göra ett fyllnadsval till styrelsen: Tre platser behöver fyllas. Lämna gärna förslag till valberedningen.gbg@vof.se!

Till sist kommer en medlem att presentera resultatet av en efterforskning som i skrivande stund är hemlig.

*

Och onsdagen den 25 november kommer Olle Häggström till vår månpub på Haket för att berätta på temat "Kan robotar ha ett medvetande?" Föredragningen börjar kl 20.00, Haket öppnar kl 17 för den som vill vara så tidig (och det brukar det alltid vara någon som är).
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav kipphebel3 » tis 27 okt 2015, 08:07

Vi träffas kl 13.00 på Radiomuseet

OOOOOOOHHH! Finns det ett sådant! Måste nog planera in en resa till GBG! :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav pwm » tis 27 okt 2015, 11:18

Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Hans S » tis 27 okt 2015, 16:31

Lite OT med du vet om Motalas museum: http://www.motala.se/radiomuseum

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Hexmaster » mån 02 nov 2015, 20:29

kipphebel3 skrev:
Vi träffas kl 13.00 på Radiomuseet

OOOOOOOHHH! Finns det ett sådant! Måste nog planera in en resa till GBG! :)

Hade ingen aning om att det fanns ett sådant här i staden, tills de stod på bokmässan. (Se! Man kan ha nytta av den där mässan också.) Ska ta en liten rekognosceringstur i dagarna. Inte för att jag tvivlar på stället, hur skulle man kunna göra det när de har en museibutik med germaniumkristaller..?

Motala radiomuseum har jag för mig att jag kände till; ja, det är ju den givna orten... Och så har vi Grimeton inte jättelångt härifrån, de som varit där säger att det är bra.

Det ska bli ännu fler guidningar o.dyl. framigenom, roligt att få in lite teknikhistoria.

Och på tal om framigenom ...

*

Detta evenemang är fulltecknat, och blev det faktiskt på ett par timmar, men på självaste luciadagen ska vi gå under jorden: Tunnelvandring med VoF Göteborg!
Från grundandet år 1621 och fram till 1800-talet var Göteborg innanför Vallgraven en av Europas bäst befästa städer. Murar, skyddsrum och förrådsutrymmen för soldaterna präglade hela staden. Söndagen den 13 december anordnar VoF Göteborg en annorlunda stadsvandring i de underjordiska tunnlarna. Vi går ner i bastionerna Carolus Dux och Carolus Rex och under vägen berättar guiden om hur staden kom till och om fästningen Göteborg. Vandringen tar ca 1,5 - 2 timmar och vi avslutar nära Esperantoplatsen.

http://www.turistmal.se/nyhet-goteborgs ... rjord.html

Det finns en nergång intill kanalen en bit efter (från city räknat) Pedagogen. Den ser just inte ut som någonting alls men jag har fått platsen utpekad för mig någon gång. Därifrån ska kan man alltså kunna ta sig ända till Carolus Rex och Esperantoplatsen under jord..!?

Man förstår att det blev fulltecknat. :-) Det ligger mycket nära till hands att köra en repris någon gång.
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav pwm » mån 02 nov 2015, 20:54

Hexmaster skrev:Och så har vi Grimeton inte jättelångt härifrån, de som varit där säger att det är bra.
Videmeras. Stationen ligger mellan Varberg och Ullared. Väl värt en resa om man har ett än så litet intresse.
http://www.grimeton.org/
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Hexmaster » tis 15 dec 2015, 20:01

Få se ...

Den 22 november var vi på Radiomuseet. Det var mycket riktigt ett riktigt mysigt ställe, där teak och bakelit i mängder kunde tilltala även den utan utpräglat intresse för gamla ljudmaskiner. Där fanns en oöverskådlig mängd radioapparater av alla de slag och åldrar, såväl mottagare som sändare, för hemmabruk, studio, fartyg, militärer... Samt fonografer, grammofoner, trådspelare, bandspelare, telefoner...
Ett fyllnadsval hölls. Den nygamla styrelsen är som följer:

• Peter Olausson, ordförande
  • Karin Noomi Karlsson, vice ordförande
  • Xzenu Cronström Beskow
  • Aidin Fanni
  • Erika Foogde
  • Sofie Olausson
  • Samuel Varg
Vår medlem Xzenu höll en dragning om en kvackarverksamhet han ägnat uppmärksamhet. Eftersom det finns mer att göra så säger vi inte mer, för tillfället...
Dagen avrundades på den klassiska sjömanskrogen Port Arthur i närheten.

Den 25 november var det månpubsföreläsning på Haket: Professor Olle Häggström talade på ämnet kan datorer ha något medvetande?

Den 13 december arrangerades så tunnelvandringen. Vi fick en förträfflig redogörelse för Göteborgs historia och anledningen till att man valde att göra den till en synnerligen befäst stad. Sedan begav vi oss in i delar som återstår av befästningarna. Först bastionen Carolus Dux som Pedagogen ligger ovanpå, därefter en promenad till den mer kända Carolus Rex vid Esperantoplatsen. I den senare vankades Fernet.
Det var verkligen ett mycket speciellt arrangemang som inte kan rekommenderas nog. Inte verkar det behövas heller, med tanke på att de 20 tillgängliga platserna fylldes på nolltid... Så det kommer att bli en repris.
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Hexmaster » tis 15 dec 2015, 20:06

Och när jag ändå är här kan jag tipsa om våra kommande arrangemang:

• Julmånepub den 25 december. Jodå, Haket har öppet på juldagen. Skeptisk kvart om epigenetik blir det också.
  • Trettonhelgspub den 5 januari. På Steampunk, där det blev riktigt trevligt förra gången.
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Nemesis » sön 26 feb 2017, 01:10

Göteborgsavdelningen, som jag förstår det, är rätt så aktivistisk, vilket är mycket bra. Något liknande detta kanske är värt att prova på de göteborgska gatorna? Filma gärna. :) :wink:

Skepticism In Your Face w Joshie
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Hexmaster » sön 26 feb 2017, 21:51

Bara därför tipsar jag om lokalavdelningens årsmöte den 18 mars -- som samtidigt är firandet av att det är 10 år sedan det som skulle bli Sveriges mest aktiva skeptiska lokalavdelning började bildas (se den tråden).

På dagordningen bl.a.:
  • Styrelsen redogör för verksamhetsåret
  • Val av ny styrelse m.m.
  • Föreläsning av Agnes Wold
  • Workshopar
Vi är på Folkets hus, Järntorget, kl 9-16 med avbrott för lunch. Från kl 17 fortsätter vi på Haket/Yamato (Masthuggstorget) med samkväm och trevliga aktiviteter.

Lokalavdelningens valberedning tar emot nomineringar till styrelseposter på valberedningen.gbg@vof.se.

Årsmötet finns naturligtvis som Facebook-event: Årsmöte VoF Göteborg 18 mars 2017.
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav ttias » lör 28 apr 2018, 13:43

Scientologi på spårvagnen!

Vad ämnar alla goa gubbar göra åt saken?
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Tryggve » lör 28 apr 2018, 14:04

Vi har i alla fall uppmärksammat det i lokalavdelningen. Det verkar ju ha väckt en del kritik även från andra håll. Att man från Västtrafiks sida säger att man inte kan neka dem att annonsera låter rätt märkligt.

Själv tycker jag att det är lite märkligt att de annonserar, för hur många aktiva scientologer kan det finnas i Sverige idag? Några hundra?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Föregående

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen