VoF och scientism

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.

Re: Vad är vulgärskepticism?

Inläggav Sören F » sön 12 feb 2017, 21:31

Knurd skrev:Ibland talas om "vulgärskepticism". Vad är det?

Var/när nämndes vulgärskepticism?

Jag kopplar genast till den slags självutnämnda skepticism som tidigt splittrade skeptikerrörelsen i new-ageliknande "zetetics", ställda mot dem som blev huvudfåran, den falang CSICOP och VoF identifierar sig som del av. Splittringen beskrevs av Hofstadter i ett kapitel i Metamagical Themas.

Själv har jag tänkt på de båda som destruktiv resp konstruktiv skepsis.

Scientism är jag mer klar över vad det är. Vulgärskepticism kan vara ett sidospår (om än inte just mig emot).
Användarvisningsbild
Sören F

Re: VoF och scientism

Inläggav Nemesis » mån 13 feb 2017, 20:55

Vad är "zetetics"? Såvitt jag vet hette Skeptical Inquirer från början The Zetetic, tror namnet kom från Frankrike.

Splittringen mellan "zetetics" och CSICOP/VoF känner jag inte till, skriv gärna mer om den.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Sören F » mån 13 feb 2017, 21:43

The Zetetic (grekiska visst), så hette den allra första tidskriften, mitten på 70-talet, men de alltför "openminded", tydligen bara en medlem ser jag nu, Marcello Truzzi ("more "relativist" and unjudgmental") bröt sig ur och startade ett "Center for Scientific Anomalies Research" vars nya tidskrift fick namnet the Zetetic Scholar. Resten fortsatte med Skeptical Inquirer.

För jag hittade kapitlet därute nu; The Skeptical Inquirer versus the National Enquirer. Det är sid 91-114 här:

https://archive.org/stream/MetamagicalThemas/Metamagical%20Themas,%20Hofstadter_djvu.txt
Användarvisningsbild
Sören F

Inläggav Sören F » tis 14 feb 2017, 07:07

Och här står ju ännu mycket mer på wikipedia!

https://en.wikipedia.org/wiki/Marcello_Truzzi - t ex att han kom från en cirkusfamilj i min stad nu, Köpenhamn.

Sen är han verkligen med bland CSICOP-grundarna, tillskrivs t o m uttrycket "An extraordinary claim requires extraordinary proof.", men blev alltså snart dess första den sortens kritiker.
Användarvisningsbild
Sören F

Re: Vad är vulgärskepticism?

Inläggav Sören F » lör 18 feb 2017, 15:45

Sören F skrev:
Knurd skrev:Ibland talas om "vulgärskepticism". Vad är det?

Var/när nämndes vulgärskepticism?

Och nu ser jag att vulgärskepticism har omhandlats i Folkvett 1991 nr 3-4, av Håkan Blomqvist: Undvik vulgärskepticism!

Och att den inte ligger kvar (eller kommer upp för just mig) under länken: http://www.vof.se/folkvett/ar-1991/nr-3-4/ Kanske någon som äger ett fysiskt ex kunde berätta vad det handlar om?
Användarvisningsbild
Sören F

Inläggav pwm » sön 19 feb 2017, 21:47

Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Nemesis » ons 22 feb 2017, 00:30

Sören F skrev:The Zetetic (grekiska visst), så hette den allra första tidskriften, mitten på 70-talet, men de alltför "openminded", tydligen bara en medlem ser jag nu, Marcello Truzzi ("more "relativist" and unjudgmental") bröt sig ur och startade ett "Center for Scientific Anomalies Research" vars nya tidskrift fick namnet the Zetetic Scholar. Resten fortsatte med Skeptical Inquirer.

För jag hittade kapitlet därute nu; The Skeptical Inquirer versus the National Enquirer. Det är sid 91-114 här:

https://archive.org/stream/MetamagicalThemas/Metamagical%20Themas,%20Hofstadter_djvu.txt

Fast några "zetetics" finns väl knappast i den nuvarande skeptikerrörelsen? Iaf har aldrig jag hört talas om dem, bortsett från Truzzi då.

Sen trodde jag att "Extraordinary claims require extraordinary evidence" kom från Carl Sagan, som han i sin tur byggde på ett äldre citat från David Hume. Fast det kan ju vara fel.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Sören F » ons 22 feb 2017, 18:46

Nemesis skrev:
Sören F skrev:The Zetetic (grekiska visst), så hette den allra första tidskriften, mitten på 70-talet, men de alltför "openminded", tydligen bara en medlem ser jag nu, Marcello Truzzi ("more "relativist" and unjudgmental") bröt sig ur och startade ett "Center for Scientific Anomalies Research" vars nya tidskrift fick namnet the Zetetic Scholar. Resten fortsatte med Skeptical Inquirer.

Fast några "zetetics" finns väl knappast i den nuvarande skeptikerrörelsen? Iaf har aldrig jag hört talas om dem, bortsett från Truzzi då.

Sen trodde jag att "Extraordinary claims require extraordinary evidence" kom från Carl Sagan, som han i sin tur byggde på ett äldre citat från David Hume. Fast det kan ju vara fel.

Nja, det står ju fakiskt inte där på wikipedia vad Truzzi egentligen skrev.

Nej inga zetetiker (om man kallar dem så) i VoF vad jag kan se.

Men en slags påverkan som enda fiendebild får de ifall Vof o l hamnar i andra diken pga övernitiskt distanserande, t ex ett etablissemangskramande dike. Det finns, tänker jag, med tiden utrymme för en andra avknoppning som skulle lämna VoF och VoF:s ökända dryghet i detta andra dike. En mer centrumsökande avknoppning fri från både "openminded" vulgärskepticism och "propaganda". Inte för att just jag engagerar mig i att behöva skapa en sådan; ändå kan tanken tänkas. Hoppas på sura uppstötningar som illustration till detta.

Men ok, risk att det hamnas kanske utanför topic mer definitivt.
Användarvisningsbild
Sören F

Inläggav Sören F » lör 25 feb 2017, 17:26

Jag läser just nu en jättebra bok, av danske Finn Collin: Science Studies as Naturalized Philosophy - bra för mig i alla fall som velat få överblick över hela historiken (pga mina klimatbekymmer) med science studies, som kretsar kring "the strong programme", STS (Science and Technology Studies), med Edinburgh som symbolisk huvudstad. Den är fem år gammal och kom i sin tur fem år efter trådstarten (som jag nu kommer tillbaks till!).

Där används nämligen uttrycket "anti-scientism" om STS, som var ett program mot det "hempeliska", lätt positivistiska, då sedd som problematisk av STS. Hursomhelst så ligger STS vid det här laget på historiens sophög tolkar jag Collin, dålig som den var på att identifiera vetenskapens "truth-tracking" - och jag håller med. Han skisserar en fortsatt roll dock för hugade kunskapssociologer inom nån slags, ja, kunskapssociologi, och nog också vetenskapshistoria, men som i vart fall inte ska vara kunskapsteori, filosofernas bord. Den får gärna levera empiri till filosoferna dock.

Och VoF är nog inte del av STS och anti-scientism precis, utan intresserar sig för nedströms kunskapssociologi, och det är stort och legitimt fortfarande.

Och hempelismen anses fortfarande ha kvar några problem den också hade och har. STS lyckades bara inte lösa dem.

Fast mycket intressant och användbart finns kvar från vad STS kom med, från Bruno Latour, Pickering, och nog särskilt Steve Fuller och Harry Collins.

Det finns sen 2004 en tunnare bok också, av italienaren Massimiano Bucchi: Science in Society: An Introduction to Social Studies of Science. Den är inte lika mycket av grundlig uppgörelse, men även i den följer man STS in i några påtagliga irrgångar.
Användarvisningsbild
Sören F

Inläggav Migi » sön 09 apr 2017, 15:50

Kan man säga att scientism är ett sätt att mörka den politiska aspekten av något? För även om det är vetenskapligt bevisat att något är bra, så ger det en inte automatiskt makt att genomdriva det.
Användarvisningsbild
Migi

Föregående

Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen