Motbok mot Salvekvick och Kvacksalveri?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Motbok mot Salvekvick och Kvacksalveri?

Inläggav Inquito » tis 28 jul 2009, 13:51

Denna bok skulle jag vilja se en recension på: Medicinsk Motbok - för myndigare medborgare
Ulf Brånell skrev:Med logiska och vetenskapliga argument, fjärran från flum och mystik, smular författaren sönder många av skolmedicinens anspråk och utfästelser. Han skingrar dimridåerna om evidensbaserad eller integrerad medicin och lägger fakta på bordet om de sk kliniska prövningar och dubbelblindtester som den hyllar. Slutsatserna av hans genomgång blir att en helt ny vårdpolitik måste se dagens ljus, om inte den moderna medicinen under vetenskaplig täckmantel ska ta livet av oss..

Här finns en godtrogen recension.
Ulf Brånell är utan tvivel kunnig inom sitt område. Jag hänger emellertid inte med i alla resonemang, vilket beror på mina bristande kunskaper kring vetenskaplig forskning och dess termnologi. Inte desto mindre är boken mycket läsvärd och jag kommer helt säkert att läsa om vetenskapsdelen igen för att försöka förstå mer.

Boken verkar vara skriven av "Kloka Gubben" från sajten klokast.se. Varför blinkar mina varningslampor? :shock:
Senast redigerad av Inquito tis 28 jul 2009, 13:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inquito

Re: Motbok mot Salvekvick och Kvacksalveri?

Inläggav manifesto » tis 28 jul 2009, 13:54

Inquito skrev:Denna bok skulle jag vilja se en recension på: Medicinsk Motbok - för myndigare medborgare

Här finns en godtrogen recension.
Ulf Brånell är utan tvivel kunnig inom sitt område. Jag hänger emellertid inte med i alla resonemang, vilket beror på mina bristande kunskaper kring vetenskaplig forskning och dess termnologi. Inte desto mindre är boken mycket läsvärd och jag kommer helt säkert att läsa om vetenskapsdelen igen för att försöka förstå mer.

Boken verkar vara skriven av "Kloka Gubben" från sajten klokast.se. Varför blinkar mina varningslampor? :shock:

Kanske för att du vill verka för Vetenskap och Folkbildning?
War is peace.
manifesto

Inläggav MBY » tis 28 jul 2009, 15:01

Klokast.se måste vara en av de äldsta pseudovetenskapliga sidorna på webben. Noterar att gubben inte bytt design på hemsidan sedan 90-talet. Det är nästan så att man skulle sakna sidan om den försvann!

Jag är lite förvånad ändå att man så sällan hör talas om sidan här på forumet eller att VoF aldrig (såvitt jag vet/minns) skrivit enkom om denna. Kanske skulle vara värt att göra en en-gång-för-alla-debunkning av all "klokskap" på sidan?

Om boken vet jag intet. Men det förefaller rätt självklart att den är humbug.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav dokken » tis 28 jul 2009, 15:53

MBY skrev:Men det förefaller rätt självklart att den är humbug.

Nu ska vi inte vara fördomsfulla. Jag köper gärna boken om någon annan läser och recenserar den i Folkvett.
the pulse is alive
making me sane
Användarvisningsbild
dokken

Inläggav Elle » tis 28 jul 2009, 15:57

Kloka Gubben verkar inte direkt vara en oberoende recensent. Här ställer "biopaten" Ulf Brånell diagnos per email via Kloka Gubbens hemsida: http://www.klokast.se/siem/kontakt1.html

Hans böcker annonseras också ut på samma sida. http://www.klokast.se/siem/Maginfo.html

Om jag inte minns fel så påstod sig Kloka Gubben kunna behandla cancer, vilket är olagligt. Jag hittar inga såna påståenden på sidan nu, antingen har de blivit bortrensade eller så minns jag fel. Men såna här formuleringar låter ju klart misstänka:

Även om man "läst allt" om sin egen diagnos eller sjukdom går man vilse när kroppen börjar reagera på behandlingen, man förstår inte vad som händer, och vidtar eller accepterar åtgärder som avbryter läkningsarbetet. I andra fall försummar man någon viktig faktor och någon läkning sker inte.

Kursen [kostar 1950 kr, Elles anm.] är till för dig som söker råda bot på egna kroniska hälsoproblem, och kanske har prövat det mesta, hälsokost, alternativ behandling, skolmedicinsk behandling etc utan att bli bra. Du får massor av ledtrådar för att analysera dina egna erfarenheter och dra slutsatser om vad som fungerar och vad som inte fungerar när det gäller att återställa din hälsa! Den är också till för föräldrar och anhöriga som försöker förstå vad det är som händer och vill använda sig av giftfria metoder.

"Kroniska hälsoproblem" som ska botas med "giftfria metoder"... Jojo.
Elle

Inläggav Anders G » tis 28 jul 2009, 16:35

dokken skrev:

Nu ska vi inte vara fördomsfulla. Jag köper gärna boken om någon annan läser och recenserar den i Folkvett.

Skall vi tillskriva förlaget och be om ett recensionsexemplar till tidningen?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Pallas » tis 28 jul 2009, 16:47

Anders G skrev:Skall vi tillskriva förlaget och be om ett recensionsexemplar till tidningen?

Absolut!
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"
Användarvisningsbild
Pallas

Inläggav dokken » tis 28 jul 2009, 16:55

Har någon tillskrivit förlaget ännu?
the pulse is alive
making me sane
Användarvisningsbild
dokken

Inläggav manifesto » tis 28 jul 2009, 18:08

dokken skrev:Har någon tillskrivit förlaget ännu?

Det kan kan dokken få äran av att ha tillskrivits, tycker jag.
War is peace.
manifesto

Inläggav Inquito » tis 28 jul 2009, 19:22

Elle skrev:Kloka Gubben verkar inte direkt vara en oberoende recensent. Här ställer "biopaten" Ulf Brånell diagnos per email via Kloka Gubbens hemsida: http://www.klokast.se/siem/kontakt1.html

Hans böcker annonseras också ut på samma sida. http://www.klokast.se/siem/Maginfo.html

Om jag inte minns fel så påstod sig Kloka Gubben kunna behandla cancer, vilket är olagligt. Jag hittar inga såna påståenden på sidan nu, antingen har de blivit bortrensade eller så minns jag fel.

Är inte Kloka Gubben lika med Ulf Brånell?

Boken du tänker på är kanske Oddsen till trots - om att överleva cancervården
Användarvisningsbild
Inquito

Inläggav Inquito » tis 28 jul 2009, 19:24

MBY skrev:Klokast.se måste vara en av de äldsta pseudovetenskapliga sidorna på webben. Noterar att gubben inte bytt design på hemsidan sedan 90-talet. Det är nästan så att man skulle sakna sidan om den försvann!

Jag är lite förvånad ändå att man så sällan hör talas om sidan här på forumet eller att VoF aldrig (såvitt jag vet/minns) skrivit enkom om denna. Kanske skulle vara värt att göra en en-gång-för-alla-debunkning av all "klokskap" på sidan?

Går det att få fram statistik på hur välbesök sajten är? Jag kan tänka mig debunka valda delar, men det skulle kännas meningslöst om sajten saknar inflytande.
Användarvisningsbild
Inquito

Inläggav B Hellqvist » tis 28 jul 2009, 20:43

Längst ned på den här sidan kontrasteras "skolmedicin" mot "ekologisk medicin". Skolmedicin innebär att "kroppen kan bli friskare genom kemiska läkemedel och operationer", medan ekologisk medicin menar att "kroppen kan bara bli sjukare genom förgiftning och stympning". Jag kanske är ovanligt trög, men den blindtarmsoperation jag genomgick för tre år sedan var nog ändå en "stympning" som var att föredra framför att någon alternativtomte som jobbade enligt följande princip: "När kroppen visar obehagliga tecken är det i regel ändamålsenliga reaktioner på skada. Man måste undanröja skadeorsakerna och underlätta läkningsarbetet om fortsatta obehag eller kronisk sjukdom ska undvikas." Skulle jag väntat på att inflammationen skulle lägga sig?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav MBY » tis 28 jul 2009, 21:16

dokken skrev:

Klantig formulering av mig, nu har jag försatt chansen att få ett gratis recensionsexemplar! :( :P

Nåja, jag är knappast rätt man. Skeptisk är jag, men ingen medicinare. Men här kommer ett löfte: Om boken visar sig fri från humbug lovar jag att "bära" en dumstruts-signatur på forumet i en månad, som någon moderator eller recensenten får formulera. :P
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Elle » ons 29 jul 2009, 09:37

Inquito skrev:Är inte Kloka Gubben lika med Ulf Brånell?

Är han? Visste du det när du skrev första inlägget?

I så fall har han ju recenserat sin egen bok, i fejkad tredje person...

Inquito skrev:Boken du tänker på är kanske Oddsen till trots - om att överleva cancervården

Jag tänker inte på en bok, utan på att hans webbsida var nedlusad med påståenden om hur cancer bör behandlas. Med reservation för att jag kan minnas fel...
Elle

Inläggav AndersY » ons 29 jul 2009, 10:47

Elle skrev:
Inquito skrev:Är inte Kloka Gubben lika med Ulf Brånell?

Är han? Visste du det när du skrev första inlägget?

I så fall har han ju recenserat sin egen bok, i fejkad tredje person...

Det står ju i länken till boken:
Författaren: Ulf Brånell - ”Kloka Gubben”

är en välkänd profil inom svensk alternativmedicin, men har också en grundlig vetenskaplig utbildning samt bakgrund i svensk administration och politik. Han har tidigare arbetat åt såväl Sv Kommunförbundet som Socialstyrelse och universitet.

Förutom alternativmedicinsk mottagning och utbildning driver han utbildning och nyhetsbrev på Internet. Du kan hitta honom på www.klokast.se. Han har tidigare gett ut flera böcker, bl a

- Oddsen till trots - om att överleva cancervården (2007)
- Stenarv - stenåldersvetenskap för vår tid (2006)
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter