Frågelåda datorer

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Frågelåda datorer

Inläggav trilobite » sön 18 okt 2009, 22:37

Bra initiativ! Jag lägger rent praktiska datordiskussioner i den här tråden i fortsättningen. /devadatta

Jag kollade min snabbhårddisk, eftersom jag behöver rensa lite inför ett par stora installationer och filmredigering. Den är på 139 G.

I användarmappen (mina och frugans dokument etc) ligger 54 G. I Windowsmappen ligger 19 G. I Programmappen ligger 8 G. Sedan är det ett par drivermappar och en tempmapp, totalt på mindre än 40M.

Detta, allt på disken, blir 81 G, vilket borde göra att jag har 58 G kvar. Men det har jag inte - jag har bara 31 G kvar. Vart sjutton är mina 27 G?!?

Jag betackar mig från början från snidiga remarker om PC v.s. Apple etc. Jag vill bara ha hjälp med den dator jag har. Jag har Windows Vista Ultimate 32-bitars, om det kan vara viktigt. Är usel på datorer, så jag kanske missat något rutinmässigt "hitta tappat hårddiskutrymme"-verktyg som Microsoft stoppat in, vad vet jag...
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite

Re: Var är alla mina hårddiskbytes?!?

Inläggav piotrr » sön 18 okt 2009, 22:42

Kör en diskkontroll.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav C-J » sön 18 okt 2009, 22:44

Min första gissning är att detta är en Dell dator (el. något annat märke) och inte något eget ihopplock. Fabriksbyggda datorer levereras oftast inte med installationsmedium utan har en dold partion med en ghostad windowsinstallation. Jag kan tycka att 27 GB är aningen mycket för detta, men nåväl för att ta reda på detta.

1. Skriv Datorhantering i startmenyn
2. Klicka på Lagring\Diskhantering
3. Kolla på aktuell hårddisk vad det finns för partioner.
4. Om de saknade 27 GB är oallokerat utrymme, då är det bara att utöka närliggande partion så du använder även detta utrymme, om det är någon skum partion så är det förmodligen ghost-partionen och då är det bäst att den ligger kvar ifall du vill återställa datorn. Det kan även vara en partion som av någon anledning inte har monterats i en mapp eller fått en enhetsbokstav, och därför syns den inte.
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav jayeye » sön 18 okt 2009, 22:44

trilobite skrev:Jag kollade min snabbhårddisk, eftersom jag behöver rensa lite inför ett par stora installationer och filmredigering. Den är på 139 G.

I användarmappen (mina och frugans dokument etc) ligger 54 G. I Windowsmappen ligger 19 G. I Programmappen ligger 8 G. Sedan är det ett par drivermappar och en tempmapp, totalt på mindre än 40M.

Detta, allt på disken, blir 81 G, vilket borde göra att jag har 58 G kvar. Men det har jag inte - jag har bara 31 G kvar. Vart sjutton är mina 27 G?!?

Jag betackar mig från början från snidiga remarker om PC v.s. Apple etc. Jag vill bara ha hjälp med den dator jag har. Jag har Windows Vista Ultimate 32-bitars, om det kan vara viktigt. Är usel på datorer, så jag kanske missat något rutinmässigt "hitta tappat hårddiskutrymme"-verktyg som Microsoft stoppat in, vad vet jag...

så går det om man kör med vista och inte OSX!
:mrgreen:
kunde inte låta bli. Provat tömt alla användares trashcans?
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5
Användarvisningsbild
jayeye

Inläggav C-J » sön 18 okt 2009, 22:51

Jag kan ha missuppfattat de uppgifter som gavs, om du ser i utforskaren att hårddisken är på 139 Gb, då är den såklart på 139 Gb, då kan du bortse från mitt tidigare inlägg.

Nästa steg blir då att undersöka vart dessa filer är gömda och då rekommenderar jag programmet windirstat
http://windirstat.info/

Bild
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav Pace » sön 18 okt 2009, 22:54

Nu är jag ute på hal is, men har inte det med klusterstorlek att göra? Det vill säga, har du stora kluster så kommer en liten fil ändå annektera hela klustercellen? (Eller vad det nu heter.) Alltså kommer många små filer ta upp mer utrymme på en hårddisk med stora kluster.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard
Användarvisningsbild
Pace

Inläggav trilobite » sön 18 okt 2009, 23:01

C-J skrev:Min första gissning är att detta är en Dell dator (el. något annat märke) och inte något eget ihopplock.
Det är ett hopplock byggt av Komplett. Tack för tipset, skall kolla i morgon.
Senast redigerad av trilobite sön 18 okt 2009, 23:03, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
trilobite

Inläggav C-J » sön 18 okt 2009, 23:02

Pace skrev:Nu är jag ute på hal is, men har inte det med klusterstorlek att göra? Det vill säga, har du stora kluster så kommer en liten fil ändå annektera hela klustercellen? (Eller vad det nu heter.) Alltså kommer många små filer ta upp mer utrymme på en hårddisk med stora kluster.

Njo, men 27 GB?

Standardklusterstorleken för en disk < 2TB är 4 KB, då kommer det behövas 7077888 småfiler. På min C-Disk med windows och de program som jag vill ska vara snabba i uppstart så finns det totalt ca 225000 filer, och dess storlek på disk är 79.7 GB och dess verkliga storlek är 79.3 GB, alltså ett spill på 0.4 GB
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav trilobite » sön 18 okt 2009, 23:03

om WinDirStat
"Windows 9x and ME users must use the Ansi variant. All others should use the Unicode variant. Why Unicode? Read about it here. "

9X är väl gamla Win95 etc? vad är ME?

Fan jag hatar när datorer inte funkar som jag vill. Jag vill bara knäppa igång och rädda världen med subwoofern på högsta och fläskig grafik...
Användarvisningsbild
trilobite

Inläggav jayeye » sön 18 okt 2009, 23:07

trilobite skrev:om WinDirStat
"Windows 9x and ME users must use the Ansi variant. All others should use the Unicode variant. Why Unicode? Read about it here. "

Fan jag hatar när datorer inte funkar som jag vill. Jag vill bara knäppa igång och rädda världen med subwoofern på högsta och fläskig grafik...

Millenium Edition. Riktigt stolpskott till OS
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5
Användarvisningsbild
jayeye

Inläggav trilobite » sön 18 okt 2009, 23:07

C-J skrev:3. Kolla på aktuell hårddisk vad det finns för partioner.
Hårddiskarna är på en partition var.

Och alla papperskorgar är tömda så klart.
Användarvisningsbild
trilobite

Inläggav C-J » sön 18 okt 2009, 23:09

trilobite skrev:om WinDirStat

Det där är bara information om vilken version man ska välja om man har ett uråldrigt windows, såsom windows 95, Windows ME, Windows 98.

Du kör ju vista så du kan använda Unicode. Allt detta är onödig information egentligen för en slutanvändare, men det är ju någon programmerare som gjort sajten och de tänker inte på slutanvändare ;)
http://windirstat.info/wds_current_setup.exe
Du behöver bara installera med standardinställningarna, ev om du vill kryssa i något exotiskt språk, svenska finns inte (än).
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav Pace » sön 18 okt 2009, 23:23

C-J skrev:Njo, men 27 GB?

Standardklusterstorleken för en disk < 2TB är 4 KB, då kommer det behövas 7077888 småfiler. På min C-Disk med windows och de program som jag vill ska vara snabba i uppstart så finns det totalt ca 225000 filer, och dess storlek på disk är 79.7 GB och dess verkliga storlek är 79.3 GB, alltså ett spill på 0.4 GB

Ja, du har rätt, det låter lite långsökt.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard
Användarvisningsbild
Pace

Inläggav trilobite » sön 18 okt 2009, 23:23

Vaddå 91 GB?

Då skall jag ju ha 48 ledigt. Inte 31. :x
Bild
Användarvisningsbild
trilobite

Inläggav piotrr » sön 18 okt 2009, 23:31

Äldre BIOS/Windows-kombinationer (och Mac-kombinationer) var begränsade till 127GB per partition. Det kan vara något sådant du sprungit på.

http://techrepublic.com.com/5208-7343-0 ... 80&start=0
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Nästa

Återgå till Vardagsrummet