Frågelåda datorer

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Frågelåda datorer

Inläggav kipphebel3 » mån 17 nov 2014, 11:52

ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav TomasT » mån 17 nov 2014, 12:48

Såna kryptiska symboler är av begripliga skäl inte avsedda att vara lätt nåbara.
Det blir lätt fel om det missbrukas av typen: jag>gud / jag+gud=sant.

Fråga: Systemåterställning vid uppstart?

Inläggav Medvetandet » ons 19 nov 2014, 13:38

Vilka knappar på tangentbordet skall jag trycka på(frågar å min kollegas vägnar som annars är 100 ggr bättre på datorer än mig) vid uppstart för att göra en systemåterställning på datorn COMPAQ CQ 58?

Vänligen önskas svar så fort som möjligt,
Senast redigerad av devadatta ons 19 nov 2014, 16:39, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: sammanslagen tråd
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.
Medvetandet

Inläggav kaxiga Z » ons 19 nov 2014, 14:12

kipphebel3 skrev:http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-access-symbols-on-the-galaxy-tab-onscreen-k.html

Ah, har jag missat att mitt tangentbord har 4 sidor istället för 2? Gnag. Tack så mycket!
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Fråga: Systemåterställning vid uppstart?

Inläggav Jonas_R » ons 19 nov 2014, 14:45

En särskild knapp för systemåterställning brukar inte finnas. Däremot kan det finnas en knapp som tar en till datorns BIOS om den trycks in medan datorn startar. Oftast F1 eller F10 på en Compaq. Om du behöver göra en ominstallation behöver du en installationsskiva med det operativsystem du vill ha på datorn. Gå sedan till datorns BIOS och ändra "Boot"-ordningen så att datorn kollar cd-läsaren först vid uppstart istället får hårddisken. Om du sedan stoppar in installationsskivan och sedan startar om så ska datorn kunna känna igen skivan vid uppstart och ta dig till ominstallations- eller återställningprocessen.

Jag kan nog inte vara mer precis än såhär eftersom jag inte själv äger en Compaq och därför inte vet hur dess BIOS ser ut.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav kipphebel3 » ons 19 nov 2014, 15:11

Ett annat bra tips: Man kanta skärmdumpar. På en Galaxy Sx håller man nere på/avknappen (höger) och mittenknappen frampå tills skärmen blinkar till.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Fråga: Systemåterställning vid uppstart?

Inläggav Medvetandet » ons 19 nov 2014, 15:31

Min kollega får ta del av ditt inlägg/svar/kommentar och får utefter det prova sig fram alltefter det funkar eller inte funkar..

Kanske andra personer här med mer preciserad expertis på COMPAQ datorer kan komplettera med mer exaktare operationsmetoder om systemåterställning allt framgent här i denna tråd.
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.
Medvetandet

Inläggav pwm » fre 21 nov 2014, 09:03

Användarvisningsbild
pwm

Inläggav TomasT » lör 22 nov 2014, 05:21

Jag har bara 3 sidor av symboler.Har jag missat något?

Inläggav Procentaren » sön 12 jul 2015, 08:33

Mot bättre vetande laddade jag ner ett spelprogram från ett tveksamt ställe, och fick en drös oönskade annonsprogram på köpet. En del väldigt besvärliga att bli av med.
Bl.a ett som riktade om startsidan till något helt annat än det vanliga.
Windows 7 Microsoft Security Essentials hade inte så mycket att säga om det här. Den här typen av program är förmodligen inte klassade som virus.

Det finns ju en del program som tar hand om sånt. T.ex ad-aware, malwarebytes, spybot. Finns det något att rekommendera ?
Det står oftast att de även letar upp virus. Men man bör väl inte ha mer än ett antivirusprogram installerat ?
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav kipphebel3 » sön 12 jul 2015, 12:09

Nej, du bör inte ha två antivirusprogram. Men testa adaware som inte är ett av i egentlug mening.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Vitnir » tis 14 jul 2015, 11:00

Procentaren skrev:Mot bättre vetande laddade jag ner ett spelprogram från ett tveksamt ställe, och fick en drös oönskade annonsprogram på köpet. En del väldigt besvärliga att bli av med.
Bl.a ett som riktade om startsidan till något helt annat än det vanliga.
Windows 7 Microsoft Security Essentials hade inte så mycket att säga om det här. Den här typen av program är förmodligen inte klassade som virus.

Det finns ju en del program som tar hand om sånt. T.ex ad-aware, malwarebytes, spybot. Finns det något att rekommendera ?
Det står oftast att de även letar upp virus. Men man bör väl inte ha mer än ett antivirusprogram installerat ?

Om du menar tveksamt som Piratebay kan ett antivirus hjälpa, jag brukar ladda ned en trial av Kaspersky antivirus om jag blir osäker. En del malware går att avinstallera på normalt sätt men för en del malware behöver man söka efter specifik information hur man går tillväga. Jag tror inte det finns någon egentlig anledning till att man inte kan ha mer än ett antivirusprogram på datorn men däremot är det onödigt att ha mer än en aktiv virusscanner igång samtidigt, en sån som ligger aktivt hela tiden och letar.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Tryggve » tis 14 jul 2015, 11:19

CClean är väl ett rätt bra program för att ta bort malware.
Senast jag installerade AdAware (av misstag, faktiskt) så fick jag en drös icke-önskade funktioner på köpet, så jag är numera skeptisk till det programmet.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Procentaren » tis 14 jul 2015, 12:16

kipphebel3 skrev:Nej, du bör inte ha två antivirusprogram. Men testa adaware som inte är ett av i egentlug mening.

Jag hämtade och installerade gratisversionen av ad-aware. Vid installation sa den att det redan fanns ett antivirusprogram aktivt och föreslog "companionmode". Som jag accepterade.
Det finns lite olika funktioner som man väljer av/på vid installationen. Realtimeprotection, webprotection(kända dåliga websites), E-mailprotection, networkprotection, App management.

Innan installationen gjorde jag en egen kontroll av vad som fanns installerat, och hittade två stycken för mig okända program, som visade sig vara kända för att slinka med vid installation av andra saker.
De hade säkert legat där i flera år.
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Vitnir » tis 14 jul 2015, 12:19

Tyvärr är det numera tvunget att vara misstänksam till alla nedladdningsställen, utom Sourceforge där jag inte har upplevt något försök till fuffens. Det bästa sättet för webbsidor som download.com att tjäna pengar är att bunta ihop alla program med annonsprogram, det mest irriterande är Adobe som alltid envisas med att pracka på McAffe.
Lyckligtvis går det att ordna upp det mesta i efterhand, utom om man lyckas få något som Cryptolocker som krypterar hela hårddisken.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet