Frågelåda datorer

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Frågelåda datorer

Inläggav Figaro » tis 14 jul 2015, 12:44

Vitnir Wrote:Tyvärr är det numera tvunget att vara misstänksam till alla nedladdningsställen, utom Sourceforge där jag inte har upplevt något försök till fuffens.

SourceForge är mest skräp nuförtiden. Det är mer regel än undantag att programmet man laddar ner är inbakat i SF:s eget installationsprogram som kommer med diverse ljusskygga adware. De har även kapat projekt som lämnat SF.
Användarvisningsbild
Figaro

Inläggav stefan_radstrom » tis 14 jul 2015, 13:21

Tyvärr är inte heller SourceForge att lita på: Warning: Don’t Download Software From SourceForge If You Can Help It
Cogito, ergo punkt.
Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inläggav Vitnir » ons 15 jul 2015, 09:50

Ja det var tråkigt att SF också har sålts, det hade jag missat. Jag kan bara hålla med länkarna, gå till programmerarens hemsida och få den rena versionen av programmet. Samtidigt har man tyvärr vant sig vid att det är normalt att lusläsa installers och noga klicka bort alla "erbjudanden".
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Vitnir » fre 05 aug 2016, 07:52

Jag har meckat lite med en dator av överflödiga delar och har retat mig på att den inte klarar att strömma t.ex. från youtube eller twitch.
Processorn är en Core 2 duo E8500, 4Gb RAM på en Vista-installation. Jämför man ren CPU-prestanda i tester är det ingen jätteskillnad mot en laptop jag har med en i5-3210M, 4Gb RAM på windows 7. Bägge datorerna använder rätt mycket resurser till detta, särskilt flashpluginen som twitch använder medan det är bättre på youtube som kan använda html5. Silverlightpluginen på Netflix är också lika cpu-hungrig.
Är det inte lite märkligt att det inte går att få hårdvaruacceleration som hjälper till med denna. Det har ju funnits för DVD-uppspelning ända sedan NVIDIA släppte sitt TNT-2 kort för väldigt länge sedan nu.
Det går naturligtvis att köpa nya delar till min dator men den enda stora skillnaden i prestanda jag kan se som har hänt under dessa åtta år är det numera är standard med GPU-stöd i processorerna. Är testerna felaktiga? Ren råprestanda i jämförande tester om alla kärnor används är inte så imponerande.
Kan det verkligen ha med operativstödet att göra? Det jag kan testa med är en linuxvariant, jag har inte lust att köpa en ny windowslicens bara för att prova.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Jonas Duregård » fre 05 aug 2016, 08:42

Hmm. En E8500 borde inte ha några som helst problem. Undrar om det inte på ett eller annat sätt beror på att du kör Vista.

Prova att högerklicka på flash-spelaren, välj inställningar och stäng av hårdvaruacceleration.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav Procentaren » lör 06 aug 2016, 08:31

Längst ner till höger står det så här på min dator.
Bild
Jag tror att det kom när jag skulle installera en drivrutin, och windows vägrade acceptera den eftersom den inte var signerad.
Jag provade diverse råd på nätet innan jag förstod problemet och kunde fixa det. Det var ett tag efteråt som jag såg den här texten.
Jag har inte märkt av några problem. Men är lite brydd över varför texten visas ?

Här är en lösning på problemet med drivutinen.
http://acer.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/38289/~/windows-10%3A-disable-signed-driver-enforcement
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Jonas Duregård » lör 06 aug 2016, 09:48

Som jag förstår det betyder "testläge" att du är i ett läge där utvecklare kan testa drivrutiner som inte är signerade. Det går att avaktivera men då kommer Windows inte ladda den osignerade drivrutinen (https://support.microsoft.com/sv-se/kb/2509241).
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav Cytokrom C » lör 06 aug 2016, 14:58

Vitnir Wrote:Jag har meckat lite med en dator av överflödiga delar och har retat mig på att den inte klarar att strömma t.ex. från youtube eller twitch.

Livestreamer/VLC funkar bra för mig, åtminstone för svtplay och twitch... (Har inte testat youtube och Netflix.)
Cytokrom C

Inläggav Procentaren » lör 06 aug 2016, 19:28

Jonas Duregård Wrote:Som jag förstår det betyder "testläge" att du är i ett läge där utvecklare kan testa drivrutiner som inte är signerade. Det går att avaktivera men då kommer Windows inte ladda den osignerade drivrutinen (https://support.microsoft.com/sv-se/kb/2509241).

Helt rätt. Genom att i kommandofönstret köra bcdedit -set TESTSIGNING OFF så blev jag av med testmeddelandet efter omstart.

Jag känner igen det här kommandot bcdedit. Det var nog det jag meckade med när jag försökte få windows att acceptera drivrutinen.
Kruxet var att det inte gjorde någon skillnad. Trots att windows var i testläge, så accepterades inte drivrutinen.

Det som löste problemet var artikeln i mitt första inlägg. Den visar hur man startar om med Advanced Boot Options. Där kan man sen välja att stänga av kravet på signerade Drivrutiner.
Det fungerar tills man startar om nästa gång.
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Vitnir » mån 08 aug 2016, 08:59

Mitt system klarar att streama från youtube i fullskärm med ok skärmuppdatering, där finns stöd för html5 fullt ut verkar det som. Det är twitch.tv som inte klarar det utan åker ned på 10 uppdateringar per sekund.
Det verkar inte finnas någon inställning för att stänga av hårdvaruacceleration som jag kan se, högerklickar man på videon kommer bara Firefox-menyval upp. Det man kan göra är att välja en sämre bildkvalite men då kan jag lika gärna minska på fönstret istället. Svt-play fungerar ok- trodde de använde flash också.
Tyvärr finns inga andra webbläsare att testa till Vista då Firefox är den som fortfarande uppdateras och utvecklas för plattformen. Vill jag köra Chrome så får jag lägga in linux på burken och det är jag inte jättesugen på men det är absolut en möjlighet.
Allt detta med HTPC kunde jag skippa om bara chromecast fungerade bra men ofta när jag försöker strömma från twitch-appen på telefonen hackar videon på tv'n. Det är mycket märkligt eftersom det inte hackar på telefonen eller om jag speglar telefonens skärm till tv'n via chromecast.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Jonas Duregård » mån 08 aug 2016, 12:42

Verkar som Twitch har en HTML5-spelare också http://help.twitch.tv/customer/portal/articles/2477288.

Om du inte får upp Flash-menyn när du högerklickar undrar jag om det verkligen är en Flash-spelare. Vill du ändå prova att inaktivera hårdvaruacceleration kan du prova om det här fungerar: https://forums.adobe.com/thread/891337
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav Cytokrom C » ons 10 aug 2016, 16:46

Vitnir Wrote:Det är twitch.tv som inte klarar det utan åker ned på 10 uppdateringar per sekund.

Har du testat livestreamer+VLC? För mig funkar detta utmärkt för twitch.

Som grädde på moset slipper man dessutom reklam och den irriterande chatten, samt kan justera videoinställningar som man behagar i VLC...
Cytokrom C

Inläggav Vitnir » tor 11 aug 2016, 14:05

Jag har testat livestreamer och det fungerar med ok uppdatering och upplösning, det är en ok nödfallslösning när chromecast inte vill fungera vilket den gör ibland av outgrundlig anledning. Jag verkar inte vara utvald att ta del av html5-betan, det hade nog löst problemen då youtube fungerar helt ok.
Rent allmänt hade jag kunnat köpa att CPU'n är för gammal och min jämförelseprocessor är från 2012. En tredubbling från 2008 till 2012 stämmer väl någorlunda med Moore's lag. Men vad har hänt mellan 2012 och 2016? En Skylake i5 verkar inte vara mycket snabbare än min gamla.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Johannes » sön 14 aug 2016, 07:28

Intel har satsat på att minska effektförbrukningen i stället för att öka prestanda senaste åren.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Procentaren » ons 03 maj 2017, 20:45

En bekant har fått rådet att "rensa" sin Mac för att få den att fungera bättre. Men vad innebär det för en Mac-dator ?

Jag kör på min egen windows-dator "Registry First First Aid" ibland. Det rensar bort skräp som samlar sig i registry.
http://www.rosecitysoftware.com/reg1aid/.

Som jag har fattat det så finns inget motsvarande "registry" i en Mac. Men det finns ändå program som utger sig för att rensa bort skräp.
Är det någon som har några tips att ge i ämnet ?
Användarvisningsbild
Procentaren

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet