Frågelåda datorer

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Frågelåda datorer

Inläggav Procentaren » tor 08 feb 2018, 20:43

Jag har haft ett "datorvirus" som jag hade mycket bry att få bort.
Massor med popup-annonser, och omdirigering till nya sidor med "olämpliga" bilder.

W10. Webläsare IE Explorer eller MS Edge.

Windows Defender hjälpte inte. Adaware brukar kunna rensa bort annonsprogram, men inte den här gången.
Långt om länge förstod jag att DNS-adressen hade ändrat sig. Överst i listan stod något annat än 8.8.8.8. (som tydligen är googles DNS).
En sån här inställning skulle man ju gärna vilja ha skrivskyddad på något sätt. En sökning på nätet ger en del förslag på program att installera. Men skall det behövas ?
I W10 är det ju annars varningar och spärrar för både det ena och det andra. Men DNS-inställningen är det tydligen fritt fram att ändra ?
Bild
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Vitnir » fre 09 feb 2018, 15:40

Vet inte vilken fråga du vill ha svar på egentligen.
Man kan skydda sig genom att inte använda adminkontot i vardagligt bruk.
Eventuella virus som tar sig in har samma rättigheter i systemet som du nämligen.
Det finns virus som man inte kan bli kvitt men du kan ju testa prova-på versioner av antivirus och se om du kan få ett namn på viruset. Sökningar på viruset kan ge mer information om vad som krävs för att ta bort det.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Procentaren » lör 10 feb 2018, 13:41

Vitnir skrev:Vet inte vilken fråga du vill ha svar på egentligen.

Det jag är ute efter är ett lämpligt sätt att skydda sig från att DNS-adressen ändras av onda makter.
Jag tackar för tipset om adminkonto.
Jag har i min enfald alltid trott att i W10 är man normalt inte administratör. Men när jag nu kollar så heter det Lokalt konto, administratör, lösenordsskyddat. och det finns bara det kontot.

Samtidigt är det så att när man startar program från en okänd utgivare, så kommer det en dialogruta "UserAccount Control". Där man kan acceptera eller avstå från att köra det.
Sen har vi kommandotolken. I vissa fall behöver man högerklicka och välja att köra den som administratör.
Jag har trott att sådana här saker beror på att jag inte är administratör. Men så är det uppenbart inte.

Finns det olika grader av administratör, eller hur hänger det ihop ?

Men lösningen i det här fallet är alltså att skapa ett nytt konto med bara standardrättigheter, och använda det i vanliga fall. Så är jag bättre skyddad.
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Vitnir » lör 10 feb 2018, 13:51

Windows har tyvärr i alla år haft adminkonto som standard och vill man ha ett begränsat konto måste man skapa ett särskilt. Om man skyddar just hostfilen på detta sätt vet jag inte men de flesta virus är beroende av att ha adminrättigheter. Annat man kan göra är att avinstallera flash och java som båda används som vektorer av en del virus.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Föregående

Återgå till Vardagsrummet