Förlåt mig kamrater, ty jag har syndat!

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Förlåt mig kamrater, ty jag har syndat!

Inläggav candy » lör 31 okt 2009, 00:56

Har precis läst ut boken. Recension: meh. Den är mycket riktigt pro-religion, eller snarare pro-mystik. Jag fick otäckt starka vibbar av The Secret och The Law Of Attraction av boken (har en väninna som blivit besatt av detta, så jag har hört mer än jag önskar om dessa galenskaper). Da Vinci-koden var bra, men efter det så har hans böcker bara blivit sämre och sämre. Jag kan inte ens tycka att dessa förmenta cliffhangers är spännande.

Nåväl, den var i alla fall bättre än det som erbjöds på tv i kväll. Alltid något.
Användarvisningsbild
candy

Inläggav manifesto » lör 31 okt 2009, 01:06

manifesto skrev:The Movie

Bätttre/sämre än boken, någon?
War is peace.
manifesto

Inläggav Erland » tis 03 nov 2009, 21:54

candy skrev:Har precis läst ut boken. Recension: meh. Den är mycket riktigt pro-religion, eller snarare pro-mystik. Jag fick otäckt starka vibbar av The Secret och The Law Of Attraction av boken (har en väninna som blivit besatt av detta, så jag har hört mer än jag önskar om dessa galenskaper). Da Vinci-koden var bra, men efter det så har hans böcker bara blivit sämre och sämre. Jag kan inte ens tycka att dessa förmenta cliffhangers är spännande.

Nåväl, den var i alla fall bättre än det som erbjöds på tv i kväll. Alltid något.

Den är väldigt lik da Vincikoden i strukturen: samma typ av flängande efter ledtrådar i en stad, i detta fall Washington, samtidigt som de har både CIA och en galen mördare efter sig. Och den här mördaren är verkligen komplett vansinnig, mördarna i tidigare Dan Brown-romaner är rena under av rationalitet i jämförelse. Och så det irriterande tjatandet om olika kända byggnaders och konstverks historia och arkitektur, när det är som mest spännande. Plus det vanliga upphöjandet av pseudovetenskap till sanning. Samt att berättelsen fortsätter i flera kapitel efter att den borde ha slutat.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Hexmaster » tis 03 nov 2009, 22:44

Såg inte denna tråden ordentligt förrän nu...

Erland: Känner du till att Umberto Ecos Rosens namn inleds med en detaljerad beskrivning av hur "författaren" tog del av den berättelse som han skrivit ned? Från ett medeltida manuskript som någon förbipasserande berättade om, jag minns inte detaljerna, men det var bra mycket mer förtroendeingivande än Dan Browns fåniga "jag lovar"-moj.

(Och så var boken ungefär tretusen gånger bättre.)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Erland » tis 03 nov 2009, 23:55

Hexmaster skrev:Såg inte denna tråden ordentligt förrän nu...

Erland: Känner du till att Umberto Ecos Rosens namn inleds med en detaljerad beskrivning av hur "författaren" tog del av den berättelse som han skrivit ned? Från ett medeltida manuskript som någon förbipasserande berättade om, jag minns inte detaljerna, men det var bra mycket mer förtroendeingivande än Dan Browns fåniga "jag lovar"-moj.

(Och så var boken ungefär tretusen gånger bättre.)

Jag har bara läst början av Rosens namn, men sett filmen. Däremot har jag läst Focaults pendel, men det var längesen. Den var bra, men lite långrandig tidvis.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Hexmaster » ons 04 nov 2009, 00:18

OK. Men, med tanke på vad du finner vara det Stora Problemet hos DB (tydligen värre än att han är kass på karaktärer, dialoger, handling o miljöer m.m.):
Erland skrev:Problemet är att Brown i förorden i sina tidigare böcker har påstått att saker är sanna som inte är det.

- så undrar jag hur du ser på motsvarande hos Umberto Eco. Eller andra goda författare som låtsas att deras påhitt är äkta.

För min egen del är problemet med Dan Brown alls icke att han låtsas det vara äkta, utan att han skriver så jävla bedrövligt. Om annars vore, förlåte jag honom gärna.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Erland » ons 04 nov 2009, 01:27

Hexmaster skrev:OK. Men, med tanke på vad du finner vara det Stora Problemet hos DB (tydligen värre än att han är kass på karaktärer, dialoger, handling o miljöer m.m.):
Erland skrev:Problemet är att Brown i förorden i sina tidigare böcker har påstått att saker är sanna som inte är det.

- så undrar jag hur du ser på motsvarande hos Umberto Eco. Eller andra goda författare som låtsas att deras påhitt är äkta.

För min egen del är problemet med Dan Brown alls icke att han låtsas det vara äkta, utan att han skriver så jävla bedrövligt. Om annars vore, förlåte jag honom gärna.

Men är det inte rätt klart, när man läser Rosens namn, att inledningen med manuskriptfyndet är att anses som en del av romanen, alltså påhittat? Dan Brown däremot har en sida med "Fakta" i vilken han talar om "den här romanen". Alltså är det klart att faktasidan inte kan anses vara en del av romanen, utan avsikten är att berätta om fakta, alltså inte påhittade saker.

Du får gärna exakt citera början av Rosens namn. Det var längesen jag hade tillfälle att titta i den boken.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Hexmaster » ons 04 nov 2009, 10:01

Erland skrev:Men är det inte rätt klart, när man läser Rosens namn, att inledningen med manuskriptfyndet är att anses som en del av romanen, alltså påhittat?

Hm, inte som jag minns det, men... Har nån som läser detta boken bredvid sig?
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav devadatta » ons 04 nov 2009, 11:10

Början av Plan 9 from outer space innehåller ju en man som GARANTERAR att det vi kommer få se är sant (eller liknande) och att vi alla bör tänka igenom vilka konsekvenser det har för världen (eller hur det nu var). :D
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Suresh » ons 04 nov 2009, 11:30

Såg just Änglar och demoner. Den fick inte min hjärna att ruttna tillnärmelsevis lika mycket som den här filmen.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav Procentaren » tor 12 nov 2009, 18:09

På TV i kväll, 12/11 18:40 (repris 15/11) TV-kanalen Access.
Dan Brown och sanningen.

Dokumentär. Avsnitt 2 av 2. Försöker skilja fakta från fiktion i Dan Browns "Änglar och demoner". Det handlar om den gåtfulla sammanslutningen Illuminati, Vatikanens intriger och den gamla schismen mellan vetenskap och religion. Den amerikanske författaren Dan Brown (1964-) slog år 2000 igenom med boken Änglar och Demoner. 2003 kom han ut med uppföljaren Da Vinci-koden. Trots att böckerna är fiktiva har många läsare svårt att skilja fakta från fiktion. Även 15/11 13:.
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Flabbergasted » fre 11 dec 2009, 16:47

Nu har jag lyckats ta mig igenom Rosens Namn. Visst, den tog sig en hel del i slutet, men fortfarande är mitt slutbetyg att den var väldigt tungläst. Eco är en otroligt kunnig person, utan tvivel, men att det var så svårt att ta sig igenom boken gjorde att bokens underhållningsvärde sänktes (åtminstone för mig, kanske ska tilläggas att jag inte är mycket för "svår" litteratur).
Ska ta och se om filmen tror jag, minns inte mer än några ansikten från den.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav Vitnir » fre 11 dec 2009, 18:13

Flabbergasted skrev:Nu har jag lyckats ta mig igenom Rosens Namn. Visst, den tog sig en hel del i slutet, men fortfarande är mitt slutbetyg att den var väldigt tungläst. Eco är en otroligt kunnig person, utan tvivel, men att det var så svårt att ta sig igenom boken gjorde att bokens underhållningsvärde sänktes (åtminstone för mig, kanske ska tilläggas att jag inte är mycket för "svår" litteratur).
Ska ta och se om filmen tror jag, minns inte mer än några ansikten från den.

Skojar du :smile2: De första 150 sidorna kan man riva ut utan att missa något. Focaults pendel var ännu värre, där fick man hoppa över varannat kapitel för att få en läsbar bok.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav C-J » ons 27 jan 2010, 09:18

Jag läste "Den förlorade symbolen" igår och kan väl sammanfatta den med ett "Meh". Bitvis är den spännande när de flänger från byggnad till byggnad med CIA och mördaren hack i häl, detta duger såklart som lättsam underhållning. Men när pseudovetenskap presenteras som sanning, då kräks jag lite i munnen. Ja, det här är skönlitteratur - varken Harry Potter eller Josef K finns i verkligheten och det borde bara vara att acceptera påhitten för bokens skull, ungefär som laserpistoler i starwars. Men eftersom Brown kommer med teologiska resonemang som bygger på de fjanterier han hittat på så blir det bara fånigt. De avslutande kapitlen efter att de slutat jagat mördaren var nog de segaste jag läst i år.

Som straff tänkte jag nu läsa Stieg Larsson Millennium-trilogi.
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav Linda Kall » ons 27 jan 2010, 09:28

The lost symbol is a dollar sign.

Jag uttryckte mig förklenande om science fiction i någon tråd och fick mycket skäll för det. Då bad jag intressenterna att komma fram till någon konsensus om en bok jag borde läsa för att bättra mig. Det misslyckades.

Gjorde motsvarande i ett annat forum med vanlig litteratur och de hade inga problem att ge mig en lista på tre böcker.

Är det ett symtom på genren eller på skeptiker?
Användarvisningsbild
Linda Kall

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet