Förlåt mig kamrater, ty jag har syndat!

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Förlåt mig kamrater, ty jag har syndat!

Inläggav Cynips » ons 27 jan 2010, 09:47

Jaså? Borde vara självklart att rekommendera Isaac Asimovs Stiftelse-trilogi (som visserligen varken är endast en bok eller heller tre, då den fått uppföljare, men men...).

Minns att jag nämnde den för min lärarinna i svenska på gymnasiet och hon visste inte ens vem författaren var. Det tyckte jag var, om inte annat så, märkligt. Men sci fi har väl liksom serietidningar en tradition att bli förringad av folk som läser mer traditionell litteratur.
I'd rather be consistent than right. – James M. Carpenter
Användarvisningsbild
Cynips

Inläggav Linda Kall » ons 27 jan 2010, 10:22

Cynips Wrote:Jaså? Borde vara självklart att rekommendera Isaac Asimovs Stiftelse-trilogi
Läste en Asimov-bok en gång, minns inte vilken. Maken till usla personporträtt har jag inte sett sedan jag läste Vita Serien. Fick Kulla Gulla att framstå som realistiskt.

Tipsa gärna i den tråden.
Användarvisningsbild
Linda Kall

Inläggav micke.d » ons 27 jan 2010, 11:07

Cynips Wrote:Jaså? Borde vara självklart att rekommendera Isaac Asimovs Stiftelse-trilogi (som visserligen varken är endast en bok eller heller tre, då den fått uppföljare, men men...).

Minns att jag nämnde den för min lärarinna i svenska på gymnasiet och hon visste inte ens vem författaren var. Det tyckte jag var, om inte annat så, märkligt. Men sci fi har väl liksom serietidningar en tradition att bli förringad av folk som läser mer traditionell litteratur.

Förvisso en klassiker, och personligen gillar jag, men nog finns det bättre. Ta vilken som helst Hugo- eller Nebula- vinnare under senaste decenniet så har du avsevärt mycket bättre litteratur.

Hustrun, som inte är mycket för sf annars, har uttryckt sig uppskattande om "Ender's Game" och "Spin". Kan bara hålla med.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Massa » tor 18 mar 2010, 15:18

pekka Wrote:Läs boken du köpt!

Jo jag vet att det är grymt. :twisted: Men straffet måste ju motsvara brottet!

Jag var ganska säker på att ni överdrev ganska rejält när det kommer till den här boken, men fan om det snarare inte är en underdrift..? Maken till sörja får man leta efter, och då hade jag ändå en del utbyte av åtminstone änglar och demoner.

Men jag tror åtminstone att jag kan bevisa någon slags paranormal verksamhet med bokeländet, då sidorna aldrig tar slut!
Atheism is a non-prophet organization
Användarvisningsbild
Massa

Inläggav Erland » mån 20 maj 2013, 13:53

Nu har jag syndat igen, och dessutom dragit in andra i min synd. :oops:
Jag hade den dåliga smaken att önska mig Dan Browns nya bok, Inferno, i födelsedagspresent, och fick den!
Jag är verkligen förtappad och hamnar nog i det inferno (Dantes) som boken tydligen handlar om. :(

Ska just nu börja den dryga uppgiften att läsa boken.

Som vanligt i Dan Browns böcker finns det en skum "faktaruta" i början.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Anders » mån 20 maj 2013, 18:20

Erland Wrote:Som vanligt i Dan Browns böcker finns det en skum "faktaruta" i början.
Mmm, om han kunde låta bli den så skulle det vara mycket roligare att läsa Dan Brown. Men å andra sidan kanske han säljer mer böcker tack vare den där rutan, och om han blir lyckligare för det, så är det ju kul för honom...men inte för oss...

Jo, den här ska jag köpa!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav pwm » mån 20 maj 2013, 20:41

Jag läste Da Vinci-koden för några år sedan. Maken till kass berättarkonst är nog svårfunnet. Som att läsa en uppsatsen "Mitt sommarlov" av Kurt Svensson, klass 4c. (Nu läste jag den i svensk översättning, så jag kan inte avgöra om det var Brown eller översättaren (Klingberg) som fallerar).
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Suresh » mån 20 maj 2013, 21:20

pwm Wrote:Jag läste Da Vinci-koden för några år sedan. Maken till kass berättarkonst är nog svårfunnet. Som att läsa en uppsatsen "Mitt sommarlov" av Kurt Svensson, klass 4c. (Nu läste jag den i svensk översättning, så jag kan inte avgöra om det var Brown eller översättaren (Klingberg) som fallerar).

Kan du nämna en roman byggd på kristen mystik som du uppskattade. Rosens namn?
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav Ghurab » tis 21 maj 2013, 00:29

pwm Wrote:Jag läste Da Vinci-koden för några år sedan. Maken till kass berättarkonst är nog svårfunnet. Som att läsa en uppsatsen "Mitt sommarlov" av Kurt Svensson, klass 4c. (Nu läste jag den i svensk översättning, så jag kan inte avgöra om det var Brown eller översättaren (Klingberg) som fallerar).

Klingberg gör nog sitt bästa med den usla förlagan. En i sanning bedrövligt berättad historia.
Jag kan för övrigt rekommendera Ola Klingbergs eleganta nyöversättning av Henry James The turn of the screw (När skruven dras åt).
Där kan man tala om sann berättarkonst.

Vänligen,
AlGhurab yaṭiru
Användarvisningsbild
Ghurab

Inläggav Suresh » tis 21 maj 2013, 07:33

Cynips Wrote:Jaså? Borde vara självklart att rekommendera Isaac Asimovs Stiftelse-trilogi (som visserligen varken är endast en bok eller heller tre, då den fått uppföljare, men men...).

Svenska litteraturvetare brukade förut sky genrelitteratur och framhäva centrallyrik. Efter Sagan om Ringen och Harry Potter har väl åtminstone fantasyn med kommersiell kraft tagit sig in i de finare salongerna.

Sci Fi:ns ställning i världen varierar. I såväl den anglosaxiska världen som gamla östblocket har den en stark tradition, i Kina är den nästan frånvarande. Intressant program i P1 igår om detta vid 20:00 tiden.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav Vitnir » tis 21 maj 2013, 09:56

I rättvisans namn skall också sägas att Brown tycks ha gått en skrivarkurs eller två sedan ”Da Vinci-koden”, för hans hopplöst enerverande stil är något mind­re hopplös. Men en sådan förbättring innebär fortfarande att det rör sig om bruksprosa (interfolierad med ett par undertryckt svärmiska utsvävningar rörande arkitektur), varken mer eller mindre.

Från http://www.svd.se/kultur/litteratur/ann ... 189328.svd

För någon som inte läst en mening av Brown framstår hans böcker rent litterärt som de böcker jag läste när jag var 10-12. Dvs Biggles, Vi Fem-böckerna osv. Även om böckerna förstås är mycket tjockare nu.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav B Hellqvist » tis 21 maj 2013, 11:44

Gjorde misstaget att läsa "Änglar och demoner" för några år sedan. Bara det faktum att Brown låtit en forskare vid CERN bygga en partikelaccelerator i lönndom säger väl något om hans förmåga att sno ihop trovärdiga berättelser...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav Erland » tis 28 maj 2013, 22:10

Jag har nu läst ut Inferno, och jag tycker den är den bästa av Browns böcker. Intrigen är av samma typ som Änglar och demoner, Da Vincikoden och Den förlorade symbolen, och med samma huvudperson, professor Robert Langdon, som jagar efter ledtrådar i flera städer, med början i Florens. Den här gången är det en galen vetenskapsman som förläst sig på Dante som ställt till det, trots att han begår självmord redan i början av boken.
Denna bok innehåller såvitt jag kan bedöma inga rena orimligheter som de tidigare böckerna gör, och detta gäller särskilt den traditionsenliga "faktarutan" i början. Några saker ställer jag mig dock tveksam till:

Finns det verkligen någon halvkriminell organisation med enorma resurser som "Konsortiet", som utför uppdrag, utan att fråga, för de allra rikastes räkning? Dan Brown påstår det, och omöjligt är det väl inte. Maffian finns ju.

Spoiler: Visa
Kan man verkligen avsiktligt framkalla minnesförlust hos en person, mot hans vilja, med bensodiazepiner, så att han inte minns något från de två senaste dagarna?

Dessutom är det ingen som ifrågasätter den galne vetenskapsmannens åsikter i ett viktigt avseende:

Spoiler: Visa
Att överbefolkningen hotar mänsklighetens fortbestånd som art. När vi blir fler på jorden än som kan födas så bryter samhället samman i ett allas krig mot alla, sägs det. Visst, men det innebär inte att människan utrotas. Naturligtvis kommer en del att överleva, de som har bäst förutsättningar.

Men alltså en bättre bok än de tidigare.
Jag ser att en del har klagat på att Dan Browns språk är för enkelt. Men det är inget som stör mig. Varför krångla till språket i onödan?

Jag känner mig inte som en så stor syndare längre!
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Anders G » ons 29 maj 2013, 06:40

Visst är det så som vi låter Hr Brown skriva. Genom att avslöjandena kommer i denna typ av böcker är det ingen som tar hotet på allvar. Jag skulle kunna berätta mer, mycket mer, men

....dom kommer! Jag måst
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav kipphebel3 » ons 29 maj 2013, 06:51

Borde vara självklart att rekommendera Isaac Asimovs Stiftelse-trilogi

O ja! En Enormt bra bok, men det är ju skönlitteratur.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet