SAC Syndikalisterna

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

SAC Syndikalisterna

Inläggav trilobite » mån 13 mar 2006, 08:30

Detta är en avknoppning från [url=http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?t=1007[/url]"Den perfekta konspirationen", artikel i Arbetaren[/url] som började med
torbjorn skrev:Med tanke på att tidningen Arbetaren till hör den vänsterextrema sekten SAC finns det anlening att vara försiktig med deras artiklar. Underligt att en artikel i denna tidning får komma in på forumet. Skalman.nu är ett historieforum, men revisionistiska länkar tas bort. Praktiskt taget allt som beskrivs om konspirationsteoretikernas metoder används av vänsterextremisttidningen SAC (det inre psykologiska tvånget att hitta samband och sammanhang, likgiltighet för teknisk bevisning, antisemitism, känslan av "det måste finnas något större" vilket ersätter yttre sanningar, likgiltighet för motsägande fakta, att se invändingar som angrepp, etc. De är standardrekvisita hos all vänster. (Har någonting med dess hegelianska förflutna att göra)) I SAC och i Arbetaren dyker dessa kännetecken upp i snart sagt i varje debatt och artikel.

PS: jag har läst och noga analyserat varje nr mellan 1990-1996 och läst de flesta nr sedan dess, så jag har lite sakkunskap i frågan.
/Markus

SAC är väl knappast en vänsterextremistisk sekt. Dessutom är Arbetaren en bra tidning tycker jag (bara att Jan Berglin startade där :) ) - att du rentav drar till med att artiklar ur den inte borde få förekomma på forumet verkar tyda på en viss vänsterparanoia.
Användarvisningsbild
trilobite

Inläggav torbjorn » mån 13 mar 2006, 09:43

Jo, det är den (ehuru ej i vetenskaplig mening)
Jan Berglin bara ett exempel på hyckelriet och inkonsekvensen inom dessa rörelser (förtydligande: jag talade här enbart om innehållet i hans serier)
Tyvärr har Arbetaren fortfarande ett visst rykte som en anständig acceptabel kulturtidskrift, men nåja det är en smaksak.
Hursomhelst får du gärna kommentera mit sakpåstående: de likheter som finns mellan konspirationsteoretiker och Arbetarens sätt att arbeta.
Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd

Jag är en stor Jan Berglin Fan

Inläggav FudoMyoo » mån 13 mar 2006, 11:10

torbjorn skrev:Jan Berglin bara ett exempel på hyckelriet och inkonsekvensen inom dessa rörelser (förtydligande: jag talade här enbart om innehållet i hans serier)

Äh, larva dig inte. Jag har läst allt Berglin producerat, och om du ser honom som vänsterns propagandatecknare, så är du rädd för vänsterspöket. Du bör väl också fråga dig hur det kommer sig, om hans teckningar skulle vara "vänsterextrema", att han får publicera i SvD..
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Urquhart » mån 13 mar 2006, 13:51

torbjorn skrev:Med tanke på att tidningen Arbetaren till hör den vänsterextrema sekten SAC finns det anlening att vara försiktig med deras artiklar. Underligt att en artikel i denna tidning får komma in på forumet. Skalman.nu är ett historieforum, men revisionistiska länkar tas bort.

Vad i artikeln tycker du är felaktigt då? Måste allt som står i en vänstartidning nödvändigtvis vara fel? Det är väl bättre att angripa argumenten istället för vilket parti författaren röstar på, eller?

At revisionistiska länkar tas bort på skalman beror nog på att revisionism är olagligt.
Användarvisningsbild
Urquhart

Re: Jag är en stor Jan Berglin Fan

Inläggav Sarvi » mån 13 mar 2006, 14:18

FudoMyoo skrev:Du bör väl också fråga dig hur det kommer sig, om hans teckningar skulle vara "vänsterextrema", att han får publicera i SvD..

Ah, den blodrött subversiva trotskyistblaskan Svenska Dagbladet... vet väl alla vad det är för avgrundsvänster som håller i trådarna där! :wink:
Sarvi
Avstängd

Inläggav Billy Kropotkin » tis 14 mar 2006, 08:44

torbjorn skrev:Med tanke på att tidningen Arbetaren till hör den vänsterextrema sekten SAC finns det anlening att vara försiktig med deras artiklar.

Att SAC är vänster är det ingen tvekan om, men vad menar du med "vänsterextremism"? Det är ju ett bekvämt tillhygge men om det skall ha någon annan mening än rent retorisk så måste den ju ha ett innehåll. Vilket är det menar du?

Och på vilket sätt är SAC en sekt? Återigen misstänker jag att du använder ordet som retoriskt tillhygge utan att avse något meningsfullt.
Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inläggav ayia napa » tis 14 mar 2006, 08:52

Billy Kropotkin skrev:Och på vilket sätt är SAC en sekt? Återigen misstänker jag att du använder ordet som retoriskt tillhygge utan att avse något meningsfullt.

Ordet sekt kan med fördel användas på det man anser sig vara den diametrala motsatsen till. Om man är liberal blir vänstertankar om kollektivt ägande och avskaffande av staten i sig en sekterisk tanke, eftersom den går emot det här samhällets norm.

På samma sätt är Hells Angels en sekt. Ett samhälle i samhället s a s, som inte anpassar sig efter de rådande normerna.

Denna mycket luddiga sekt-definition kan man tacka t ex FRI och Karl Erik Nylund för.

Diskussionen fortsätter under VoF och Föreningen Rädda Individen /Markus
Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inläggav momenth » tis 14 mar 2006, 10:02

Till Torbjörn:

Ditt personliga korståg mot SAC, som du bedrivit i över tio år hör knappast hemma på VoFs forum.
Visst. Arbetaren är en tidning som har politiskt innehåll, precis som svd, expressen, aftonbladet, med mera. Men var du hittar konspirationismen i tidningen förstår jag inte. Indikationer på konspirationism kan jag gå med på, men knappast mer än man kan hitta i alla andra tidningar.
momenth

Inläggav fabianlidman » tis 14 mar 2006, 11:43

SAC är en fackförening. Liksom LO håller de också på med politisk oponionsbildning i allmänhet. Är LO en sekt?

Här avknoppades tråden till: Fack, parti och politik /SuperDupe
fabianlidman

Många svar på samma gång

Inläggav torbjorn » fre 17 mar 2006, 15:51

Trilobite: Jodå, SAC är i högsta grad en vänsterextrem gruppering med sekttendenser. Den är inte i vetenskaplig mening en sekt, men de flesta kännetecknen finns där. Liksom kännetecknen på konspirationstänkande.

FydoMyoo: du misstolkade mig nog. Inte är Berglin propaganda, men den är tillräckligt vänster för att jag skall huttra i vårsolen.

Urquhart: du missade poängen. Det som står i artikeln är säkert rätt, men jag tycker inte man har rätt att kritisera konspirationsteorier om man tillhör en rörelse som till stora delar ägnar sig åt just konspirationsteorier, dvs SAC och tidningen Arbetaren. Vidare är SAC och dess t tidning en otäck politisk extremiströrelse, som bevisligen ligger bakom, kravaller, hotelser, nära nog utpressning, huliganism, vandalism, ryktesspridningar, förtal. (I likhet med scientologkyrkan och den där killen med stensättningsskeppen försöker de tysta kritiker med vad Folkvett kallar ”juridiskt vapenskrammel”, alltså stämningar. Alla dessa tre otäckheter förlorar varje stämning när de försöker anklaga anklagarna)

Billy: Exakta definitioner är svåra, för att inte säga omöjliga. Vi kommer nog aldrig överens vad vi lägger i ”extremism” eller i ”sekt”. Det senare ordet har jag klargjort, men tar det igen: SAC är ingen sekt, men har starka sekttendenser (vill du veta mer, leta upp Den styckade stjärnans union). Dess ungdomsförbund och liknande mer eller mindre hemliga klubbar (AFA, GAF, Attack, m.fl) är förvisso slutna, avskärmade sekter. Vad extremismen beträffar anser jag att en rörelse som öppet står för väpnad revolution, totalt avståndstagande av samhällets lagar, som medvetet väljer ett utanförskap mot omvärldens värderingar, ideal, verklighetsuppfattning, osv, måste betraktas som extrem, om ordet överhuvudtaget skall ha någon betydelse.

Momenth: ”privata korståg” var det ja. Ni (SAC-sympatisörer) använder det ordet lite för ofta.. Just det faktum att du använder det uttrycket bevisar att min anklagelse är sann; istället för att se till argument får man sig en standardklyscha serverad.
Jag hävdade att konspirationstankar med dito retorik dyker upp i ”snart sagt varje” nr av Arbetaren och varje gång de vill försvara sig. Gratulerar, här har vi det igen!
Var som hör hemma på forumet är du inte tillsatt att avgöra. Låt oss slippa sådana övertramp. Däremot kan man ge sin åsikt. Och det var det jag gjorde när jag åter säger: jag tycker inga länkar borde finnas i detta forum som hänvisar till skumma politiska extremiströrelser som dokumenterat är farliga (senast för ett par månader sedan hotades en f.d. medlem. Några utsända dök upp vid dörren till den f.d. medlemmens hem och förklarade att gamla avgifter skulle in, och han gick ur när organisationen bestämde att han gått ur, inte när han valde att gå ut och slutade betala. Det är ingen golfklubb du gått med i, sade de tydligen. Händelsen polisanmäldes).

Fabian Lidman: SAC är inte en fackförening. Det är en vänsterextrem gruppering som organiserar sig som en fackförening. De är både farliga och kriminella. (Du jämför med LO, Fabian. Visse du att SAC betraktar LO som en fascistisk rörelse? Och de vill både förbjuda och avskaffa den)

Mitt inlägg handlade om en och endast en sak: att man inte borde ha med länkar till farliga kriminella politiska extremistsekter. Vare sig de är nazister, kommunister eller annat. Jag hävdar att forumet skalman.nu som alltså omedelbart tar bort den sortens länkar är ett exempel för oss att följa (=åsikt)
Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd

Re: Många svar på samma gång

Inläggav Urquhart » fre 17 mar 2006, 16:18

torbjorn skrev:Mitt inlägg handlade om en och endast en sak: att man inte borde ha med länkar till farliga kriminella politiska extremistsekter. Vare sig de är nazister, kommunister eller annat. Jag hävdar att forumet skalman.nu som alltså omedelbart tar bort den sortens länkar är ett exempel för oss att följa (=åsikt)

Du glömde att Skalman tar bort länkar som handlar om dagens politik över huvud taget, vare sig det gäller KPML(r) eller Folkpartiet. Det skulle nog vara svårt att följa detta exempel på detta forum.
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Billy Kropotkin » fre 17 mar 2006, 19:38

torbjorn skrev:Billy: Exakta definitioner är svåra, för att inte säga omöjliga. Vi kommer nog aldrig överens vad vi lägger i ”extremism” eller i ”sekt”. Det senare ordet har jag klargjort, men tar det igen: SAC är ingen sekt, men har starka sekttendenser (vill du veta mer, leta upp Den styckade stjärnans union).

Det är en bok som du har skrivit, förstår jag?
Vad extremismen beträffar anser jag att en rörelse som öppet står för väpnad revolution, totalt avståndstagande av samhällets lagar, som medvetet väljer ett utanförskap mot omvärldens värderingar, ideal, verklighetsuppfattning, osv, måste betraktas som extrem, om ordet överhuvudtaget skall ha någon betydelse.

Vad har du för källor för det? Varken i SACs principförklaring eller ideologisidan på deras webbplats står något om detta. Inte heller har några av de SAC-medlemmar jag träffat och diskuterat med någonsin uttryckt något sådant.
Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inläggav momenth » fre 17 mar 2006, 22:43

torbjorn skrev:Momenth: ”privata korståg” var det ja. Ni (SAC-sympatisörer) använder det ordet lite för ofta.. Just det faktum att du använder det uttrycket bevisar att min anklagelse är sann; istället för att se till argument får man sig en standardklyscha serverad.
Jag hävdade att konspirationstankar med dito retorik dyker upp i ”snart sagt varje” nr av Arbetaren och varje gång de vill försvara sig. Gratulerar, här har vi det igen!

Jag är varken medlem eller sympatisör till sac.
Din bevisning brister angående de konspirationsteoretiska inslagen i tidningen Arbetaren. Det är enbart rykten och referenser till din egenproducerade litteratur och dina åratals läsning av tidningen. (som man skulle kunna jämföra med "...jag såg på ett program på tv där de sa...")
Tendenser till konspiracism, däremot, finner du i så gott som de flesta av våra massmedier men du väljer ut just ditt personliga hatobjekt att peka ut, dvs SAC, därav termen "Personligt korståg".
Det finns folk som kanske anser att dina böcker är konpirationsteoretiska där du bland annat väljer ut enskilda personer och händelser från närmare hundra år sen för att pussla ihop den fascistiska konspirationen inom syndikaliströrelsen. Enligt mig kvalificerad konspirascism.
Vi kan diskutera det här i evighet men för min del vill jag hålla mig till innehållet i artikeln som länken gick till istället för att uppmuntra vidare rättshaverism.

Tack och adjö.
momenth

Inläggav trilobite » fre 17 mar 2006, 22:58

Det här är aldeles för knasigt för att jag ska orka bry mig om det egentligen, men om du huttrar av Berglin tycker jag du har problem.
torbjorn skrev:jag tycker inte man har rätt att kritisera konspirationsteorier om man tillhör en rörelse som till stora delar ägnar sig åt just konspirationsteorier, dvs SAC och tidningen Arbetaren.
Du kanske också skulle akta dig för att kasta sten i glashus.
”privata korståg” var det ja. Ni (SAC-sympatisörer) använder det ordet lite för ofta.. Just det faktum att du använder det uttrycket bevisar att min anklagelse är sann; istället för att se till argument får man sig en standardklyscha serverad.
Skönt att du inte strösslar med klassiska klyshor i alla fall. :roll: Vad har SAC (eller någon privatperson i SAC kanske?) gjort dig för att du skall bli så hatisk?
Användarvisningsbild
trilobite

Inläggav fabianlidman » lör 18 mar 2006, 09:52

torbjorn skrev:Fabian Lidman: SAC är inte en fackförening. Det är en vänsterextrem gruppering som organiserar sig som en fackförening.

Vad är skillnaden? Jag var med i SAC -- fackföreningen -- en gång i tiden, men det var så dåliga (de uppmanade mig att sluta på min arbetsplats därför att vi hade individuell lönesättning) att jag gick över till SIF istället.
För säkerhets skull skall jag säga att jag inte sympatiserar med SAC:s ideologi -- syndikalismen. Men jämfört med t.ex. KPML(r) är SAC "the lesser of two evils".

torbjorn skrev:Du jämför med LO, Fabian. Visse du att SAC betraktar LO som en fascistisk rörelse? Och de vill både förbjuda och avskaffa den

Nej, det visste jag inte. Var har du hört eller läst det?
SAC har ett ungdomsförbund, SUF, som brukar gilla kravaller och att krossa fönster på Mcdonalds. Så där har du en koppling till kriminella aktiviteter. I övrigt avslöjar ditt språk att du känner en stark personlig aversion mot syndikalisterna. Övertyga oss med citat och referenser istället!
fabianlidman

Nästa

Återgå till Vardagsrummet