SF-böcker ni vill se filmatiserade

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: SF-böcker ni vill se filmatiserade

Inläggav humanisten » lör 22 maj 2010, 22:49

Erland skrev:Alla SF-romaner av Isaac Asimov.
Asimov måste vara den författare som filmatiserats minst i förhållande till hur många som läst hans böcker...

Det är dock inte alla som är så väl lämpade för film...
Ingen har blivit fattig på att överskatta mänsklig dumhet!
Användarvisningsbild
humanisten

Inläggav candy » lör 22 maj 2010, 23:17

Asimov måste vara den författare som filmatiserats minst i förhållande till hur många som läst hans böcker...

Mhm. Kan jag då få passa på att önska att "I, Robot" inte hade filmatiserats ännu? Jag har absolut inget emot att se onödigt långa scener med en naken Will Smith i duschen, men utöver det så tyckte jag inte att filmen ifråga gav någonting.
Användarvisningsbild
candy

Inläggav Erland » lör 22 maj 2010, 23:34

candy skrev:

Mhm. Kan jag då få passa på att önska att "I, Robot" inte hade filmatiserats ännu? Jag har absolut inget emot att se onödigt långa scener med en naken Will Smith i duschen, men utöver det så tyckte jag inte att filmen ifråga gav någonting.

Den skitfilmen var en skymf mot Asimov. Jag har ännu inte sett någon ordentlig filmatisering av någon Asimovroman. Och de går visst att filma, om man inte kräver konstant action och specialeffekter...
Senast redigerad av Erland lör 22 maj 2010, 23:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Vitnir » lör 22 maj 2010, 23:48

There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Globus » lör 22 maj 2010, 23:57

candy skrev:Mhm. Kan jag då få passa på att önska att "I, Robot" inte hade filmatiserats ännu? Jag har absolut inget emot att se onödigt långa scener med en naken Will Smith i duschen, men utöver det så tyckte jag inte att filmen ifråga gav någonting.

Men den är ändå rena mästerverket jämfört med katastrofala Bicentennial Man med Robin Williams. Och där har man inte ens några duschscener med huvudrollsinnehavaren att se fram emot...
Användarvisningsbild
Globus

Inläggav swooch » sön 23 maj 2010, 00:14

Flurken skrev:
Thomas P skrev:
matsw skrev:Jag skulle gärna se Nights Dawn trilogin som film.

Det är typexempel på en bra bok jag inte tror skulle fungera på film. Dels är den alldeles för komplicerad och dels är det en hel del ultravåld i den som på film helt skulle ta över.

Håller med. Dessutom måste man ju kapa en del i storyn på film. Pandoras star skulle nog bli lättare.. där kan man
kapa en hel del sidospår utan att paja kärnan.

Instämmer på bägge punkter. Fast det får bli mycket saxande (-något som jag tyckte boken mått bra av också).
Användarvisningsbild
swooch

Inläggav dunkelbrink » sön 23 maj 2010, 05:55

Jag är på jobbet (ja jag vet att det är söndag morgon, gråter) så jag kan inte kolla upp det, men jag har för mig att det står i hans memoarer att han tjänade ganska mycket pengar på optioner och att det mesta han skrev blev uppköpt. Kan vara en delförklaring.

Annars tror jag att problemet är att hans böcker helt avsaknar action och aldrig nånsin innehåller snusk (eller ens relationer förräns han blir gammal). Han fick en del skit för att han aldrig hade några kvinnor alls med i sinna böcker något som han själv förklarar (har jag för mig, var ett tag sedan jag läste dem) med att han var ganska omogoen och väldigt väldigt oerfaren och lite rädd för tjejer... så pass illa att han inte ens visste hur han skulle beskriva dem dåligt och att ge en trovärdig beskrivning var bara att glömma.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav Thomas P » sön 23 maj 2010, 07:16

Amerikanska superpatrioter skulle säkert gilla en filmatisering av Asimovs The Stars, Like Dust.
Thomas P

Inläggav Linda Kall » sön 23 maj 2010, 10:28

Påminner om den här tråden: viewtopic.php?p=396665
Användarvisningsbild
Linda Kall

Inläggav devadatta » sön 23 maj 2010, 11:12

Finns bara en sf-berättelse som jag nu vill se filmatiserad och det är Dream Sequence av Carla Speed McNeil. Det är den för närvarande bästa serieromanen jag läst. Dessvärre kommer troligtvis en filmatisering förstöra allt som är bra med den, speciellt om Hollywood gör den.

Apropå Le Guin har Hayao Miyazakis son gjort en filmatisering av en av hennes fantasyböcker. Och här är det återigen värt att nämna Astrid Lindgrens totala brist på omdöme som nekade Miyazaki att filmatisera Pippi Långstrump men tillät vidriga människor förstöra hela konceptet istället. Oförlåtligt Astrid!
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav ohsweetmusic » sön 23 maj 2010, 11:14

Möte med Rama
ohsweetmusic

Inläggav CJ Åkerberg » sön 23 maj 2010, 11:59

Återigen slår jag ett slag för Charles Stross och dennes Laundry-serie (wikipedia).

En ohelig allians av Lovecraft, Len Deighton, PG Wodehouse och Ian Flemming.
We first met “Bob Howard” (as he calls himself in these stories) in The Atrocity Archives. It turns out that magic exists; but it’s a branch of applied mathematics. Computers being gadgets that can be used for theorem solving at high speed, Bob stumbled across this the hard way at university — and only just survived long enough to be drafted by the Laundry, a shadowy British government agency for defending us from the scum of the multiverse.

And by “scum”, I mean “scum”. Or ichor. Or bubbling vile tentacled horrors from beyond spacetime. We are in H. P. Lovecraft territory here, and the horrid truth is that the stars are due to come right in just another twelve yearsor so, at which point we’ll have Cthulhu to deal with. And Bob is expected to deal with this on a civil service salary, with matrix management and paperclip audits on top.
Användarvisningsbild
CJ Åkerberg

Inläggav piotrr » sön 23 maj 2010, 12:42

Stross Laundry lämpar sig bäst som TV-serie, fast om man låter britterna sköta det kommer det att bli lika tråkigt som Dr Who.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav candy » sön 23 maj 2010, 13:42

Globus skrev:
candy skrev:Mhm. Kan jag då få passa på att önska att "I, Robot" inte hade filmatiserats ännu? Jag har absolut inget emot att se onödigt långa scener med en naken Will Smith i duschen, men utöver det så tyckte jag inte att filmen ifråga gav någonting.

Men den är ändå rena mästerverket jämfört med katastrofala Bicentennial Man med Robin Williams. Och där har man inte ens några duschscener med huvudrollsinnehavaren att se fram emot...

Jag är tämligen säker på att det höjde filmens kvalitet avsevärt att vi slapp se Robin Williams i duschen.
Användarvisningsbild
candy

Inläggav Globus » sön 23 maj 2010, 16:39

candy skrev:
Globus skrev:

Jag är tämligen säker på att det höjde filmens kvalitet avsevärt att vi slapp se Robin Williams i duschen.

Mäh! På sin hemplanet Kashyyyk anses faktiskt Williams som en riktig hunk.
Användarvisningsbild
Globus

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet