Aftonbladets TV-bilaga: könsfördelning m m på omslaget

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Aftonbladets TV-bilaga: könsfördelning m m på omslaget

Inläggav Erland » fre 04 jun 2010, 16:59

Jag har framför mig 14 nummer av Aftonbladets TV-bilaga från i år (har missat några nummer). I varje nummer har man en person på framsidan. 13 av dessa 14 personer är kvinnor, bara en är en man.

Fast jag inte kollat upp det vågar jag påstå att motsvarande trend gäller Expressens TV-bilaga också.

Vad beror denna uppenbara diskriminering på?
Senast redigerad av micke.d ons 12 sep 2012, 14:29, redigerad totalt 3 gånger.
Anledning: bytt rubrik från "bara kvinnor" -> "könsfördelning m m på omslaget"
Användarvisningsbild
Erland

Re: Aftonbladets TV-bilaga: bara kvinnor på framsidan

Inläggav kaxiga Z » fre 04 jun 2010, 17:08

En modellfotograf förklarade detta för mig en gång, det gäller nämligen de allra flesta veckotidningar/damtidningar, för att inte tala om herrtidningar förstås, också. Kolla vilken vecko-/månadstidningshylla på Pressbyrån som helst:

Fotografer menar nämligen att det är "fult" med håriga ansikten och håriga ben och att det tar så lång tid att raka och göra en man "säljbar" som coverboy. Det säljs förmodligen mycket färre tidningsexemplar om framsidan pryds av en man. Vet inte exakt varför vi konsumenter funkar så, både manliga och kvinnliga läsare.

Kanske är det annorlunda i finans-tidningar? Vilka brukar pryda Veckans affärer, etc?
Senast redigerad av kaxiga Z fre 04 jun 2010, 17:11, redigerad totalt 1 gång.
The proof is irrefutable.

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Hexmaster » fre 04 jun 2010, 17:10

Det var någon damtidning häromåret som tog det vågade steget att ha en karl på omslaget, bara för att se hur det gick. Det slog inte väl ut.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav C-J » fre 04 jun 2010, 17:21

kaxiga Z skrev:Kanske är det annorlunda i finans-tidningar? Vilka brukar pryda Veckans affärer, etc?

Bear Magazine?
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav vils » fre 04 jun 2010, 17:32

Bild
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech
Användarvisningsbild
vils

Inläggav Erland » sön 06 jun 2010, 12:00

Ja ni har absolut rätt i det. Kollade tidningsstället på Coop Forum i Luleå och det är kvinnor på framisdan på de allra flesta tidningarna. Det är i stort sett bara bodybuildingtidningar som har män på framsidan. Fast ett undantag var Café som hade Zlatan på framsidan,.. :smile2:
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Popper » sön 06 jun 2010, 19:52

Erland skrev:Vad beror denna uppenbara diskriminering på?

På att både män och kvinnor dras till vackra kvinnor, för att man vill ha en sån eller se ut sån.
Popper

Inläggav pwm » sön 06 jun 2010, 20:03

Även s.k herrtidningar brukar ha mestadels damer på såväl omslag som löpsedel. Hur det ser ut i själva tidningarna har jag naturligtvis ingen aning om.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Lars A. » sön 06 jun 2010, 20:24

Jag är mer intresserad av varför du har 14 nummer av Aftonbladets tv-bilaga framför dig.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav Popper » sön 06 jun 2010, 20:38

Lars A. skrev:Jag är mer intresserad av varför du har 14 nummer av Aftonbladets tv-bilaga framför dig.

:lol:
Popper

Inläggav Petter » sön 06 jun 2010, 20:57

Lars A. skrev:Jag är mer intresserad av varför du har 14 nummer av Aftonbladets tv-bilaga framför dig.
:!:
Användarvisningsbild
Petter

Inläggav VeVeN » sön 06 jun 2010, 21:18

I grund och botten utgår det kvällspressen gör i fråga om löpsedlar och omslag från en enda sak:

Lösnummerförsäljningen

DDet fina är att den går att mäta rätt exakt. De kan se försäljningsutfallet varje dag, och de borde därför ha väldigt god kännedom om vad det är som får folk att köpa. De vet vad de sysslar med.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav thorild » sön 06 jun 2010, 21:55

Erland skrev:Jag har framför mig 14 nummer av Aftonbladets TV-bilaga från i år (har missat några nummer). I varje nummer har man en person på framsidan. 13 av dessa 14 personer är kvinnor, bara en är en man.

Fast jag inte kollat upp det vågar jag påstå att motsvarande trend gäller Expressens TV-bilaga också.

Vad det ursprungligen beror på vet jag inte men det är ju rimligt att anta att det uppstår en slags ond cirkel här; unga män som ser nästan bara kvinnor på framsidan av TV-bilagan får ju inga förebilder som visar att även män kan vara på framsidan av TV-bilagan vilket leder till att ytterst få unga män ens försöker nå denna position. Man skulle kunna säga att män internaliserar en bild av sig själva som "den andre", "den som inte är på framsidan av TV-bilagan" o.s.v., man internaliserar alltså samhällets bild av framsidan på TV-bilagan som en kvinnlig domän där män endast undantagsvis får plats.

(Eller så kan det vara så att kvinnliga ansikten säljer bättre, som folk redan har påpekat.)
thorild

Inläggav Aktivarum » sön 06 jun 2010, 22:13

Erland skrev:Jag har framför mig 14 nummer av Aftonbladets TV-bilaga från i år (har missat några nummer). I varje nummer har man en person på framsidan. 13 av dessa 14 personer är kvinnor, bara en är en man.

Det kan jag besvara utifrån tillgänglig vetenskap från bland annat Ph.D. Brizendine. Den beror på en grundläggande medfödd (biologisk) skillnad i könen gällande prioriteringar. Män prioriteras inte på basis av sin förmåga att föda barn, det gör kvinnor. Kvinnor prioriteras inte på sin förmåga att försörja barn, det gör män.

Medan det sedan är fysiskt möjligt för kvinnor att ta över den manliga prioriteringen så är det absolut fysiskt omöjligt för män att ta över den kvinnliga. Män kan inte föda barn så deras förmåga att motsvara sådant kommer aldrig att vara av nån som helst betydelse.

Avslutningvis så är programmen mestadels riktade mot kvinnor. Tanken verkar vara att eftersom kvinnor anses diskriminerade är detta kompensation. Jämställdhet är alltså närmare 100% kvinnor.
Aktivarum

Inläggav VeVeN » sön 06 jun 2010, 22:17

Litet mer generella kommentarer:

Iakttagelsen är intressant. Frågan är bara vad den har för betydelse? Vilken betydelse har TV bilagor för att lansera förebilder? Extremt liten skulle jag vilja säga. Kan ha fel här då jag aldrig köper kvällstidningar.

Jag har väldgt svårt att tänka mig att det skulle finnas något som skulle överskugga försäljningssiffrorna som grund för urvalet. Frågan är då vad det är som gör att just dessa omslag och löpsedlar säljer mest.

Vad säger det om vad det är som intresserar folk egentligen?
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Nästa

Återgå till Vardagsrummet