Finns det åsikter som du inte tolererar?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Finns det åsikter som du inte tolererar?

Inläggav Knurd » tor 24 jun 2010, 04:08

En parallelltråd till viewtopic.php?f=19&t=12745

Har du träffat på människor med andra åsikter än du själv, och inte nöjt dig med konstaterandet att ni tycker olika? Har du sagt upp en bekantskap, skrikit, protesterat, idiotförklarat eller på annat sätt reagerat kraftfullt, endast på grund av att någon uttryckt eller visat sig ha en viss åsikt? Vilka åsikter har det i så fall handlat om?

Observera att det handlar om åsikter i sig själva, inte förverkligandet av dem. Det är till exempel skillnad mellan att bara ha åsikten att det ska vara tillåtet att röka i tunnelbanan eller plåga djur, och att faktiskt röka i tunnelbanan eller plåga djur.

Dessa åsikter, som inte är helt ovanliga, ger mig lust att säga "du är dum i huvudet" och vända på klacken:
* åsikten att en man som dejtar en kvinna har plikten att ta alla kostnader för dejten, oavsett andra villkor
* åsikten att en person född utanför Sverige aldrig kan räknas som svensk
* åsikten att en idrottare som bytt klubb är förrädare
* åsikten att Israel borde upplösas
* åsikten att det finns något positivt i begreppen "riktig man" eller "riktig karl"
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Re: Finns det åsikter som du inte tolererar?

Inläggav MBY » tor 24 jun 2010, 08:28

Jag kan bli fly förbannad på folk som "tycker" en massa strunt i frågor där man faktiskt kan veta. Frågor som kan avgöras empiriskt (eller logiskt) ska det inte tyckas kring. Tros kring, antas eller göra ansatser kring är okej, men inte tycka.

Fast ibland är det ju bara frågan om semantik.

Annars är åsikten att alla åsikter är lika mycket värda en idiotåsikt enligt min åsikt! Jag kan hålla med din lista, men jag skulle inte bli fly förbannad över dessa åsikter även om de är dumma. Förutom den sista då, den ser jag inte riktigt problemet med. Jag ser den mer som fånig än något att bli arg över. Edit: Är det inte bara en form av "No true Scotsman"?
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Billy Kropotkin » tor 24 jun 2010, 08:46

Knurd skrev:Dessa åsikter, som inte är helt ovanliga, ger mig lust att säga "du är dum i huvudet" och vända på klacken:
* åsikten att en man som dejtar en kvinna har plikten att ta alla kostnader för dejten, oavsett andra villkor
* åsikten att en person född utanför Sverige aldrig kan räknas som svensk
* åsikten att en idrottare som bytt klubb är förrädare
* åsikten att Israel borde upplösas
* åsikten att det finns något positivt i begreppen "riktig man" eller "riktig karl"
Om du menar allvar i det du skriver ovan så tycker jag att du är rätt intolerant. Om jag vore Linda så skulle jag antagligen skrivit någon klatschig oneliner om hur jag inte tolererar din åsikt... Fast det gör jag, även om jag tycker att den är dum.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.
Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inläggav Cougar » tor 24 jun 2010, 08:56

Om föräldrar till ett barn med en dödlig sjukdom på fullaste allvar skulle påstå att böner och handpåläggning skulle räcka för att bota deras lilla skatt skulle jag bli väldigt upprörd och förmodligen inte vilja träffa dem mera. Kanske gå på det stackars barnets begravning.
Även om min vetenskapliga förmåga knappt är synlig för blotta ögat så insisterar jag på att åtminstone försöka lära mig saker. Förklara för mig som om jag vore sex år och jag skall vara dig evigt tacksam.
Användarvisningsbild
Cougar

Inläggav liberator » tor 24 jun 2010, 09:03

Cougar skrev:Om föräldrar till ett barn med en dödlig sjukdom på fullaste allvar skulle påstå att böner och handpåläggning skulle räcka för att bota deras lilla skatt skulle jag bli väldigt upprörd och förmodligen inte vilja träffa dem mera.
Är det egentligen inte då du behövs som mest?
Musik och samma på Spotify
Twitter
Användarvisningsbild
liberator

Inläggav JemyM » tor 24 jun 2010, 09:05

liberator skrev:
Cougar skrev:Om föräldrar till ett barn med en dödlig sjukdom på fullaste allvar skulle påstå att böner och handpåläggning skulle räcka för att bota deras lilla skatt skulle jag bli väldigt upprörd och förmodligen inte vilja träffa dem mera.
Är det egentligen inte då du behövs som mest?

vilja
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)
Användarvisningsbild
JemyM

Inläggav liberator » tor 24 jun 2010, 09:24

JemyM skrev:vilja
Jag skyller på att jag är nyuppstigen, men jag förstår inte vad du menar?
Musik och samma på Spotify
Twitter
Användarvisningsbild
liberator

Inläggav Wunderman » tor 24 jun 2010, 09:27

Jag är helt intolerant emot Christian science, måste vara det vidrigaste människan har uppfunnit i historien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_ ... troversies

Tolererar inte heller åsikten att det finns en osynlig hand som gör att en fri marknad fungerar utmärkt.
Planekonomi tog oss till månen
Användarvisningsbild
Wunderman

Inläggav kaxiga Z » tor 24 jun 2010, 10:17

Wunderman skrev:Tolererar inte heller åsikten att det finns en osynlig hand som gör att en fri marknad fungerar utmärkt.

Men har du alltså sagt upp bekantskapen pga detta?

Knurd skrev:* åsikten att en idrottare som bytt klubb är förrädare

...och det här? Vända på klacken för en sådan oviktig åsikt?
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav anundi » tor 24 jun 2010, 10:27

Jag är ganska ofta böjd att inte tolerera åsikten att det finns åsikter man inte tolererar.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav Wunderman » tor 24 jun 2010, 10:44

Men har du alltså sagt upp bekantskapen pga detta?

Blir minst sagt förbannad (det har inträffat), men ingen har insisterat på att den osynliga handen är sann efter mina utbrott. Skulle någon insistera vidare så skulle jag säga upp bekantskapen med personen. Liberterianer är det värsta jag vet.
Planekonomi tog oss till månen
Användarvisningsbild
Wunderman

Inläggav piotrr » tor 24 jun 2010, 10:46

Wunderman skrev:ingen har insisterat på att den osynliga handen är sann efter mina utbrott. Skulle någon insistera vidare så skulle jag säga upp bekantskapen med personen. Liberterianer är det värsta jag vet.

Någon som argumenterar genom utbrott kan inte vara speciellt populär bland libertarianer heller.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav trilobite » tor 24 jun 2010, 11:07

Jag blir oerhört provocerad av folk som gjort något de vet är fel, men tycker de har rätt att göra som de vill och att andra skall låta dem vara ifred så de kan få göra fel ifred.

Som elever som kletar snor på väggen och blir kränkta när folk säger ifrån.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite

Inläggav kaxiga Z » tor 24 jun 2010, 11:24

Jag tror tyvärr det ofta handlar mer om VEM som uttalar åsikten, mer än VAD personen säger.

Jag märkte tidigare att jag helt omedvetet kunde vara mycket hårdare i mitt omdöme mot tjejer som uttryckte en viss bestämd uppfattning/hade en viss humor, än mot män (tyckte mig förresten se denna skeva attityd i nästan hela bekantskapskretsen), och mitt sätt för att råda bot mot denna orättvisa, blev att bli lugnare inför diverse konstigheter överlag. Jag tror risken är större för att inte tänka efter och att orättvist försöka hitta fel hos en viss person istället för i h*ns argument, ifall man låter känslorna hetlevrat dra på, än om man försöker coola ner sig.
Senast redigerad av kaxiga Z tor 24 jun 2010, 11:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Merko » tor 24 jun 2010, 11:35

Kanske inte sagt upp bekantskapen rakt av, men däremot är det väl klart att personer med riktigt vidriga åsikter vill man kanske inte umgås med vid tillfällen där man vill kunna slappna av och ha det trevligt.
Användarvisningsbild
Merko

Nästa

Återgå till Vardagsrummet