Vad betyder kontakter för karriären?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Har sociala kontakter gett några fördelar i ditt arbetsliv?

Har fått nästan allt genom kontakter
13
32%
Ganska stora fördelar
16
39%
Små fördelar
4
10%
Inga fördelar alls
4
10%
Har ingen karriär
4
10%
Annat
0
Inga röster

Antal röster : 41

Re: Vad betyder kontakter för karriären?

Inläggav Anders » ons 26 jan 2011, 10:13

Dûrion Annûndil skrev:Det känns som att kommentarerna bara kommer ge anekdotisk bevisföring. Undersökningar måste ju vara intressantare, och resultatet av omröstningen - som verkar luta åt att kontakter spelar in.
Det kanske ska vagas in aven hur man trivs med det jobb kontakterna gav upphov till.

Att fa ett daligt jobb "till skanks" av en kontakt kanske inte ar sa kul, medan ett jobb som man aktivt sokt ar ett jattebra jobb.
Jack Daniel ‏@jack_daniel:
Due to market demand I'm going to launch my own vulnerability management toolkit, a bucket of sand for burying one's head.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav VeVeN » ons 26 jan 2011, 18:48

Kontakter ensamt ger naturligtvis inga garantier för att få ett jobb, det fungerar som en dörröppnare som tar en steget närmare ett anställningserbjudandet.

Alla jobb jag har fått har varit m.h.a. kontakter. Inklusive sommarjobb. Kontakter kan vara "dubbelt" viktiga: Inom olika typer av konsultverksamheter vill man ha tag i folk med många kontakter, eftersom det inte bara är jobb, utan även uppdrag som ofta fixas via kontakter.

Det har länge inte varit "fint" att erkänna att man använder sig av sitt kontaktnät, men idag har detta blivit en hel industri där folk "nätverkar".

Privat vs. offentligt

Inom det privata näringslivet finns det inga formella krav för vare sig hur man väljer vilka man anställer, eller vilka man använder som leverantörer eller samarbetspartners. Där är det fritt fram att gå "kontaktvägen" eller vilka rationella eller irrationella principer som helst. Det finns naturligtvis regler mot diskriminering, men sånt är i praktiken extremt svårt att bevisa.

På den offentliga sidan, är båda dessa formaliserade på ett helt annat sätt, med procedurer som är tänkta att motverka "svågerpolitik". Dessa regler är naturligtvis rätt lätta att kringgå. Det är bara att formulera kravspecen så att den matchar mot den person man vill anställa / den leverantör man vill anlita.

Studier av fenomenet

Det borde finnas mer solida studier av detta, hur mycket av arbetstillfällen som förmedlas informellt jämfört med den formella vägen. Arbetsförmedlingen har väldigt länge haft ett monopol på jobbförmedling, men detta monopol har ju alltmer blivit en illusion.

Det borde finnas rätt handfasta siffror här.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Tobbe J » ons 26 jan 2011, 22:38

Jag har fått alla mina jobb via kontakter. Men kontakterna har jag skaffat mig genom att vara bra på det jag gör. Och jag har aldrig haft några sådana baktankar när jag väljer mitt umgänge.
Användarvisningsbild
Tobbe J

Inläggav Hexmaster » ons 26 jan 2011, 23:57

Klart som fan att kontakter betyder nästan allt. Det är ju bara att titta på arbetsplatserna. Hur har de fått alla sina stjärnor? Via arbetsförmedlingen? :)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav trilobite » tor 27 jan 2011, 00:06

Jag vet inte, i mitt jobb (lärare) så är kontakter inte särskilt viktigt alls.

Jag har jobbat med massa saker (lokalvårdare lite här och var, vårdbiträde lite här och var, lagerterminalarbete, lärarvikarie på några skolor innan utbildning, lärare efter utbildning mm) och inte en enda gång har kontakter spelat in. Jo, jag arbetade som bagare på ett kooperativ, det fick jag eftersom jag kände kooperativfolket.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite
Forummoderator

Inläggav Anders » mån 21 feb 2011, 12:52

En som jobbade sig upp. Fran diskare till VD.
Jack Daniel ‏@jack_daniel:
Due to market demand I'm going to launch my own vulnerability management toolkit, a bucket of sand for burying one's head.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav dunkelbrink » mån 21 feb 2011, 15:07

Beror väll på hur man definierar kontakter. Jag får en känsla av att de som tror att kontakter är allt också definierar väldigt mycket som kontakter.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Föregående

Återgå till Övriga ämnen