av VeVeN » ons 26 jan 2011, 18:48
Kontakter ensamt ger naturligtvis inga garantier för att få ett jobb, det fungerar som en dörröppnare som tar en steget närmare ett anställningserbjudandet.
Alla jobb jag har fått har varit m.h.a. kontakter. Inklusive sommarjobb. Kontakter kan vara "dubbelt" viktiga: Inom olika typer av konsultverksamheter vill man ha tag i folk med många kontakter, eftersom det inte bara är jobb, utan även uppdrag som ofta fixas via kontakter.
Det har länge inte varit "fint" att erkänna att man använder sig av sitt kontaktnät, men idag har detta blivit en hel industri där folk "nätverkar".
Privat vs. offentligt
Inom det privata näringslivet finns det inga formella krav för vare sig hur man väljer vilka man anställer, eller vilka man använder som leverantörer eller samarbetspartners. Där är det fritt fram att gå "kontaktvägen" eller vilka rationella eller irrationella principer som helst. Det finns naturligtvis regler mot diskriminering, men sånt är i praktiken extremt svårt att bevisa.
På den offentliga sidan, är båda dessa formaliserade på ett helt annat sätt, med procedurer som är tänkta att motverka "svågerpolitik". Dessa regler är naturligtvis rätt lätta att kringgå. Det är bara att formulera kravspecen så att den matchar mot den person man vill anställa / den leverantör man vill anlita.
Studier av fenomenet
Det borde finnas mer solida studier av detta, hur mycket av arbetstillfällen som förmedlas informellt jämfört med den formella vägen. Arbetsförmedlingen har väldigt länge haft ett monopol på jobbförmedling, men detta monopol har ju alltmer blivit en illusion.
Det borde finnas rätt handfasta siffror här.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!
På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P