pekka skrev:Jag käner till det argumentet. Jag vet också att relevant myndighet inte tolkar läget som du gör.
Har myndigheterna tolkningsföreträde i såna här frågor? Det hade jag inte trott.
pekka skrev: Knäckfrågan var då just vad som är en religiös rit eller inte. Du kommer faktiskt inte ifrån att det måste avgörad i en gemensam refetensram och enligt någon sorts kriterier. Några sådana har du inte presterat.
Nja, det argument du nu är inne på har med den andra delen av samma paragraf att göra:
2 § Ingen får av det allmänna tvingas att ge till känna sin åskådning i politiskt, religiöst, kulturellt eller annat sådant hänseende. Inte heller får någon av det allmänna tvingas att delta i sammankomst för opinionsbildning eller i demonstration eller annan meningsyttring eller att tillhöra politisk sammanslutning, trossamfund eller annan sammanslutning för åskådning som avses i första meningen.
För att undvika kollision med regeringsformen måste alltså skolan undvika att det handlar om en
sammankomst för trossamfund, och då blir det aktuellt att definiera vad det är.
Jag menar ju istället att om skolan har verksamhet med religiös anknytning som någon känner sig tvingad att avstå från på grund av
sina övertygelser, så har skolan tvingat denne att avslöja de övertygelserna. Som jag sa tidigare så anser jag inte att skolan borde få göra så.