När deklarerar du?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

När deklarerar du?

Inläggav Moridin » lör 24 mar 2012, 14:51

Är du en sådan som lämnar in din deklaration första dagen? Eller väntar du till sista dagen? Någon gång när du hinner och orkar bry dig?

Deklarerar du per brev? SMS? Internet? Telefon?

Hur gick det för dig i år? Före avdrag? Efter avdrag?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Re: När deklarerar du?

Inläggav Vitnir » lör 24 mar 2012, 16:07

Det brukar bli sista dagen men inte med flit utan mer som "oh shit är det sista dagen?"
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Suresh » lör 24 mar 2012, 16:33

PÅ vägen till brevlådan den 30:e april.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh

Inläggav amandaduregard » lör 24 mar 2012, 16:43

Fick igång min e-legitimation äntligen, och det råkade vara typ samma dag som det började gå att deklarera. Det gick supersnabbt, aldrig haft några avdrag, och kommer få tillbaka 15000. :) Brukar deklarera åt Jonas någon vecka innan sista dagen. (Han måste ju få chansen att ta tag i det själv först.)
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav Suresh » lör 24 mar 2012, 16:53

Jag hade 10+ arbetsgivare i år och 120 000+ i lön och arvoden. :D
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh

Inläggav Anders » lör 24 mar 2012, 16:58

amandaduregard skrev:Fick igång min e-legitimation äntligen, och det råkade vara typ samma dag som det började gå att deklarera. Det gick supersnabbt, aldrig haft några avdrag, och kommer få tillbaka 15000. :) Brukar deklarera åt Jonas någon vecka innan sista dagen. (Han måste ju få chansen att ta tag i det själv först.)
Om du alltid får tillbaks så mycket så lånar du ut pengar till staten gratis. Du borde jämka. Det mest lönsamma är att alltid betala lite för lite skatt, då får man restskatt som om man betalar i tid är ett gratis lån från staten.

Men som det är nu betalar du lite mer skatt till staten än vad du behöver.
Jack Daniel ‏@jack_daniel:
Due to market demand I'm going to launch my own vulnerability management toolkit, a bucket of sand for burying one's head.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Tubba » lör 24 mar 2012, 17:19

I dag.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away
Tubba

Inläggav amandaduregard » lör 24 mar 2012, 17:34

Anders skrev:
amandaduregard skrev:Fick igång min e-legitimation äntligen, och det råkade vara typ samma dag som det började gå att deklarera. Det gick supersnabbt, aldrig haft några avdrag, och kommer få tillbaka 15000. :) Brukar deklarera åt Jonas någon vecka innan sista dagen. (Han måste ju få chansen att ta tag i det själv först.)
Om du alltid får tillbaks så mycket så lånar du ut pengar till staten gratis. Du borde jämka. Det mest lönsamma är att alltid betala lite för lite skatt, då får man restskatt som om man betalar i tid är ett gratis lån från staten.

Men som det är nu betalar du lite mer skatt till staten än vad du behöver.
Men jag gillar staten. :smile2: Ärligt - hade det funnits något sätt att låta staten behålla de 15000 jag klarat mig utan under 2011 så skulle jag gärna ge det. Nu får jag välja ut lämplig biståndsorganisation istället.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav Gambit » lör 24 mar 2012, 17:46

amandaduregard skrev:Ärligt - hade det funnits något sätt att låta staten behålla de 15000 jag klarat mig utan under 2011 så skulle jag gärna ge det.

Men herregud, lugna dig! Vill du att Anders ska få en hjärtattack pga nyliberalt chockanfall? :P
Gällande rätt i Sverige:
Byggningabalken (1736:0123 1) 12 kap - Huru svin må i ollonskog släppas
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav Shudnawz » mån 26 mar 2012, 12:32

20e, samma dag som e-deklarationen öppnade. Normalt väntar jag lite längre, men det kändes smidigt när jag ändå hade ett bankID och satt på skv.se och slösurfade.
Fick tillbaka ungefär 300kr före avdrag, beräknat ungefär 9500kr efter avdrag för körning till jobb.
Anders skrev:Det mest lönsamma är att alltid betala lite för lite skatt, då får man restskatt som om man betalar i tid är ett gratis lån från staten.

Det beror ju på om man anser sig ha råd att betala tillbaka sitt "lån" till staten på ett bräde när deklarationen kommer. Har man inte det ser jag det som bättre att betala en skvätt för mycket skatt under året, och använda det som ett (förvisso räntemässigt värdelöst, men orörbart) sparkonto som ger avkastning strax före semestern.
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.
Användarvisningsbild
Shudnawz

Inläggav Xantippa » mån 26 mar 2012, 13:54

Vad bra och trivsamt att ni pratar deklaration.
Då passar jag på att fråga om varför i all världen jag fck hem ett litet papper med skattesaldot och där stod det 0. In 0 kronor, Ut 0 kronor.

Det låter j-a lite med tanke på att jag jobbar och sliter (och hänger här på forumet) varje jämrans dag.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Shudnawz » mån 26 mar 2012, 14:14

Xantippa:
Jobbar du svart? :shock:
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.
Användarvisningsbild
Shudnawz

Inläggav Xantippa » mån 26 mar 2012, 14:24

Shudnawz - Ah, det är därför!
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Xantippa » mån 26 mar 2012, 14:26

Närå - jag har nu fått tala med en vänlig människa på skatteverket och har fått klart för mig att det bara är ett besked om huruvida man har innestående pengar eller pengar att betala in från föregående år.

Det var ju tur. Jag trodde jag var skattesmitare där ett tag.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav pax » tis 27 mar 2012, 00:27

Gick emot min gamla vana och deklarerade omedelbart när brevet damp ner på hallmattan. Jag är lite förvånad över mig själv.
Vill du engagera dig inom VoF? Kontakta mig för information om deltagande i arbetsgrupperna eller för att starta en ny grupp. Tveka inte, du är efterlängtad! v.gardell(a)vof.se twitter facebook
Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Nästa

Återgå till Övriga ämnen