katten skrev:Häromdagen blev jag plötsligt överrumplande skriken rakt in i hörapparaten av en pojke. Han gallskrek på tunnelbanan, och jag blev ganska chockad och förklarade för hans mamma att jag har hörapparat och att det gör ont när någon skriker i mina öron.
Jag tycker du ska berätta för pojken att du får ont när han skriker och be honom att vara tystare.
Men många vänder sig automatiskt till föräldern (och mamman då om båda föräldrar är närvarande) som får agera något slags medium. Det handlar ofta om att man är osäker på hur föräldern ska reagera. Men egentligen är det helt rätt att tala direkt till barnet och ett barn som är närmare två är full kapabel att förstå vad man säger.
katten skrev:Mamman menade att pojken var så liten (jag gissar att han var ett- två år, han kunde stå själv, om han kunde gå såg jag ej). Jag skulle kliva av om det inte passade mig, tyckte mamman, det hade jag ingen lust med hade fullt med packning dessutom, då kunde jag ju skrika tillbaka tyckte hon.
Dålig attityd från henne sida, men antagligen vet hon inte själv hur hon ska få tyst på honom. Att säga "pojken är så liten" är dumt, barn skriker inte för att de är små, utan för att de är missnöjda av någon anledning. Det finns barn (och vuxna) som är betydligt äldre än så men som fortfarande inte lärt sig visa respekt.
Det sämsta man kan göra är att skuldbelägga barnet, visa aggressiva attityder osv. Som att säga "måste du vara så himla jobbig hela tiden" och dylikt. Det man ska göra är att helt enkelt berätta för barnet vad man vill och be barnet respektera det. Använd ett personligt språk. Det fungerar bäst. Barn sysslar inte med "jävulskap" utan det handlar antagligen om någon dysfunktionalitet i familjen; barnet är missnöjt med något, känner sig inte förstått. Kanske får barnet för mycket uppmärksamhet, eller inte får göra göra saker själv osv. Lätt hänt i den åldern, nyss var barnet tämligen hjälplös, nu är det en individ med ökat behov av självständighet och integritet. Får inte barnet detta så känner det osäkerhet och missnöje som kan ta sig uttryck i skrik och andra jobbiga beteenden.
Men det är ingenting man som utomstående kan göra något åt. Men att säga till barnet vad man känner och vill, det är bara bra. Barn måste lära sig att det finns massa människor som kan påverkas av det man gör som ibland kan besväras och att man då bör visa hänsyn.
Knurd skrev:En fråga är hur och när man kan lära barnen ordningsregler.
Regler, gränser, uppförande osv. tycker jag är fel perspektiv. Det är ju inte vad det handlar om, att barn ska vara lydiga. Det handlar om att lära sig respekt.
Att sätta gränser och regler runt barnen kommer inte leda till någonting gott. Mycket bättre att sätta gränser runt sig själv. Inte säga "du får inte", utan säga "jag vill inte".
Vid ingången till vetenskapen, liksom vid ingången till helvetet måste emellertid det kravet ställas:
Qui si convien lasciare ogni sospetto
Ogni viltà convien che qui sia morta.