av B Hellqvist » sön 15 apr 2012, 15:22
"Moraliskt ansvar" är lite lurigt, med risk för tolkningar som är baserade på tyckande och lite annat. Som redan påpekats så har man ett ansvar att försvåra brott, som t.ex. att låsa stöldbegärlig egendom eller inte lämna kreditkort utan uppsikt. Det moraliska ansvaret består väl främst i att inte onödigtvis utsätta sig för risker som kan drabba t.ex. ens familj direkt eller indirekt. Ansvaret för den brottsliga gärningen ligger dock hos den som utför brottet och ingen annan.
För några år sedan glömde jag låsa min cykel, som stod i ett cykelställ utanför mitt jobb i centrum. Av en händelse råkade jag hitta den på väg hem; några killar i 20-årsåldern spelade fotboll, och cykeln stod låst bredvid planen (jag hade glömt nyckeln i låset). Jag fiskade upp min telefon och ropade till dem att de hade fem minuter på sig att hosta upp nyckeln innan jag skulle ringa polisen. Nyckeln överlämnades, och medan jag kommenterade att bara för en cykel står olåst så är det inte en inbjudan till att stjäla den, så var det en av köttskallarna som sa något om att sådant är vad man "får räkna med i dagens samhälle". Med den logiken så är det alltså carte blanche att bete sig som man vill så länge man inte blir påkommen. Även om det inte är realistiskt att förvänta sig att en ensam kille ska kunna gå hem aspackad från krogen utan att riskera misshandel och/eller rån, eller en tjej ska undvika våldtäkt om hon befinner sig på fel ställe, eller att man ska kunna lämna bilen eller ytterdörren olåst över natten, så har man ett ansvar att låta bli att handla på sina impulser.
Fotnot till resonemanget om tjejer och deras klädsel. Även om överfallsvåldtäkter på offentlig plats inte är så vanliga som många fruktar, så räcker det oftast med att kvinnan är just kvinna. Sedan kan klädseln vara joggingoverall, jeans och tröja, vintermundering eller kort kjol och topp. Våldtäktsmän verkar triggas av fler faktorer än antalet kvadratdecimeter hud exponerad.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton