Har vi moraliskt ansvar att skydda oss själva från brott?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Har vi moraliskt ansvar att skydda oss själva från brott

Inläggav micke.d » sön 15 apr 2012, 14:58

humanisten skrev:OK, ta då fallet misshandel. Du får sjukvård och sjukpenning även om Du medvetet provocerar fram misshandeln av en person som Du vet är våldsam och labil. Jag bidrar som individ till systemet men kan inte påverka det mer än marginellt. Har Du i det fallet en moralisk skyldighet att inte provocera fram en misshandel som medför att Du belastar sjukvården och socialförsäkringen som bekastas av allmänna medel. Dessutom - har Du något moraliskt ansvar mot Dina nära och kära?

Det är ju alltid en avvägning. Jag kan tänka mig situationer då mitt handlande är provocerande för den våldsamme och labile personen (t ex om jag försöker avvärja misshandeln av någon som hen just då håller på att misshandla), men där det ändå är riktigt att agera på det viset, trots att jag vet att det är provocerande.

Så: ja, det finns en sån skyldighet, men den kan uppvägas av andra skyldigheter.
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav B Hellqvist » sön 15 apr 2012, 15:22

"Moraliskt ansvar" är lite lurigt, med risk för tolkningar som är baserade på tyckande och lite annat. Som redan påpekats så har man ett ansvar att försvåra brott, som t.ex. att låsa stöldbegärlig egendom eller inte lämna kreditkort utan uppsikt. Det moraliska ansvaret består väl främst i att inte onödigtvis utsätta sig för risker som kan drabba t.ex. ens familj direkt eller indirekt. Ansvaret för den brottsliga gärningen ligger dock hos den som utför brottet och ingen annan.

För några år sedan glömde jag låsa min cykel, som stod i ett cykelställ utanför mitt jobb i centrum. Av en händelse råkade jag hitta den på väg hem; några killar i 20-årsåldern spelade fotboll, och cykeln stod låst bredvid planen (jag hade glömt nyckeln i låset). Jag fiskade upp min telefon och ropade till dem att de hade fem minuter på sig att hosta upp nyckeln innan jag skulle ringa polisen. Nyckeln överlämnades, och medan jag kommenterade att bara för en cykel står olåst så är det inte en inbjudan till att stjäla den, så var det en av köttskallarna som sa något om att sådant är vad man "får räkna med i dagens samhälle". Med den logiken så är det alltså carte blanche att bete sig som man vill så länge man inte blir påkommen. Även om det inte är realistiskt att förvänta sig att en ensam kille ska kunna gå hem aspackad från krogen utan att riskera misshandel och/eller rån, eller en tjej ska undvika våldtäkt om hon befinner sig på fel ställe, eller att man ska kunna lämna bilen eller ytterdörren olåst över natten, så har man ett ansvar att låta bli att handla på sina impulser.

Fotnot till resonemanget om tjejer och deras klädsel. Även om överfallsvåldtäkter på offentlig plats inte är så vanliga som många fruktar, så räcker det oftast med att kvinnan är just kvinna. Sedan kan klädseln vara joggingoverall, jeans och tröja, vintermundering eller kort kjol och topp. Våldtäktsmän verkar triggas av fler faktorer än antalet kvadratdecimeter hud exponerad.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav Victor_Von_Doom » sön 15 apr 2012, 20:02

Om tjuven klipper upp ens cykellås, har man ett moraliskt ansvar att ha med sig en bur som man kan bura in den i?
Dreaming is a shore
for a ship that never docks
Nonetheless I still belong to dreaming
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav Gambit » sön 15 apr 2012, 20:07

Victor_Von_Doom skrev:Om tjuven klipper upp ens cykellås, har man ett moraliskt ansvar att ha med sig en bur som man kan bura in den i?

Cykeln eller tjuven?
Gällande rätt i Sverige:
Byggningabalken (1736:0123 1) 12 kap - Huru svin må i ollonskog släppas
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav Mr Shark » sön 15 apr 2012, 21:06

Victor_Von_Doom skrev:Om tjuven klipper upp ens cykellås, har man ett moraliskt ansvar att ha med sig en bur som man kan bura in den i?

Nä, det tycker jag inte, ansvaret sträcker sig nog fram till att använda "gängse" metoder, alltså använda ett medhavt lås. Möjligen kan jag tycka att man har ett ansvar att se till att det finns ett lås på cykeln, alltså att man är "oansvarig" om man inte har lås på den. Dock är man bara oansvarig mot dem som är beroende av att man kan transportera sig, och detta påverkar inte tjuvens ansvar/skuld.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.
-- Hanlon's razor
Användarvisningsbild
Mr Shark

Inläggav Urquhart » sön 15 apr 2012, 23:13

pekka skrev:Nej inte så länge man inte tror att det finns någon sorts given mängd moraliskt ansvar att dela på. Eller hur resonerar du när tre gör ett inbrott tillsamans. Har de en tredjedels skuld jämfört en ensam tjuv.

Precis. Det finns ingenting som heter 50 % ansvar. Man är (i alla fall normalt) 100 % ansvarig för sina egna handlingar. Om man exempelvis hyr ett del av en fastighet så kan man inte påstå att man har 50 % ansvar för brandsäkerheten och att fastighetsägaren har 50 % ansvar. Båda har 100 % ansvar, fast inte nödvändigtvis för samma sak. Att den som får sin bil stulen har 100 % av ansvaret för att låsa bilen betyder inte att tjuven tas ifrån sina 100 % av ansvaret i att låta bilen vara.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav L. Mäkinen » mån 16 apr 2012, 09:41

Är jag ansvarig för att min bil brinner upp om jag parkerar den i Tensta, Hovsjö eller annat område med problem med att bilar självantänder?
God, please save me from your followers!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Pär C » mån 16 apr 2012, 10:17

L. Mäkinen skrev:Är jag ansvarig för att min bil brinner upp om jag parkerar den i Tensta, Hovsjö eller annat område med problem med att bilar självantänder?

Låt oss anta att det inte var din bil utan min som du fått låna. Då hade jag klandrat dig för att inte vara försiktig med min bil. Och vem av oss tycker du ska stå får självrisken?
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Urquhart » mån 16 apr 2012, 10:48

L. Mäkinen skrev:Är jag ansvarig för att min bil brinner upp om jag parkerar den i Tensta, Hovsjö eller annat område med problem med att bilar självantänder?

Du är ansvarig för var du ställer bilen. Du är inte ansvarig för att någon idiot slänger in en molotovcocktail i den. Det lär knappast vara brottsligt att parkera där så något straff av staten lär du inte få. Däremot kan ägaren till bilen, som Pär C säger, klandra dig. Vad försäkringsbolagen säger om parkering i dylika områden vet jag inte.

Finns det verkligen några områden i Sverige där man helt kallt kan räkna med att den är uppbrunnen om den får stå där en längre tid? Jag vet att det bränns bilar här och där i Sverige (bl.a. här i Uppsala) av grabbar som vill bli gangsters men är det verkligen så illa att de flesta bilar råkar illa ut?
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav L. Mäkinen » mån 16 apr 2012, 11:11

Jag tror inte man kan räkna med att man med säkerhet får bilen uppbrunnen på de platserna. Frågan är ju om försäkringsbolaget skulle anse att man handlat oaktsamt i den händelse att bilen faktiskt brinner. Det skulle kanske rentav kunna räknas som försök till försäkringsbedrägeri att parkera där utan anledning.

Jag tror framförallt att bilen blir sönderslagen om den står för länge på en och samma plats, men det verkar gälla större delen av riket.
God, please save me from your followers!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Urquhart » mån 16 apr 2012, 12:11

L. Mäkinen skrev:Jag tror framförallt att bilen blir sönderslagen om den står för länge på en och samma plats, men det verkar gälla större delen av riket.

Jag var lite otydlig. Med längre tid menade jag några timmar/dagar och då får nog bbilen vara orörd på de flesta platser (annat än utanför akutintaget).
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Moridin » mån 16 apr 2012, 12:14

Det kan ha med graden av förutsägbarhet och tillgänglig information att göra. Om du parkerar på ett ansvarsfullt ställe och något annan tänder på lite godtyckligt så är det en sak, men om du parkerar på ett ställe där det är välkänt att alla bildar får molotovcocktails slängda i sig (och du rimligen vet att det föreligger en hög risk) så kan det vara en annan femma.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Dûrion Annûndil » mån 16 apr 2012, 23:14

Pär C skrev:

Låt oss anta att det inte var din bil utan min som du fått låna. Då hade jag klandrat dig för att inte vara försiktig med min bil.
Raljerande fråga: Hur stor blir din moraliska skuld av att du lånar ut din bil till någon som är så oansvarig?

Social fråga: Är de boende i Tensta eller de andra områden oansvariga om de parkerar bilen hemma?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Röda Nejlikan » tis 17 apr 2012, 19:05

Urquhart skrev:

Du är ansvarig för var du ställer bilen. Du är inte ansvarig för att någon idiot slänger in en molotovcocktail i den. Det lär knappast vara brottsligt att parkera där så något straff av staten lär du inte få. Däremot kan ägaren till bilen, som Pär C säger, klandra dig. Vad försäkringsbolagen säger om parkering i dylika områden vet jag inte.

Finns det verkligen några områden i Sverige där man helt kallt kan räkna med att den är uppbrunnen om den får stå där en längre tid? Jag vet att det bränns bilar här och där i Sverige (bl.a. här i Uppsala) av grabbar som vill bli gangsters men är det verkligen så illa att de flesta bilar råkar illa ut?

Majoriteten av bilbränderna är försäkringsbedrägerier. I samband med att det har varit oroligheter i området och en bil sätts i brand så "självantänder" helt plötsligt en massa bilar. Detta gör att det är nästan omöjligt att få ut på försäkringen pga att någon satt eld på din bil.
However, our modern scientific understanding of human genetic diversity flies in the face of all of our social stereotypes.
Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inläggav VeVeN » tis 17 apr 2012, 23:25

Röda Nejlikan skrev:Majoriteten av bilbränderna är försäkringsbedrägerier. . .
Hur var det nu igen?: Typfallet för bilbrand är en från början dyr bil, men med lågt andrahandsvärde som ägs av ung man i storstad. Efter närmare undersökning av bilvraket konstateras för det mesta att branden började i sätena som då visar tydliga spår av att ha blivit indränkta i bensin.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum
Användarvisningsbild
VeVeN

FöregåendeNästa

Återgå till Övriga ämnen