Har vi moraliskt ansvar att skydda oss själva från brott?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Har vi moraliskt ansvar att skydda oss själva från brott

Inläggav Tubba » ons 18 apr 2012, 01:24

Dûrion Annûndil skrev:Raljerande fråga: Hur stor blir din moraliska skuld av att du lånar ut din bil till någon som är så oansvarig?

Rätt stor, om det är fjärde bilen han lånar ut till samma person...

Social fråga: Är de boende i Tensta eller de andra områden oansvariga om de parkerar bilen hemma?

Förmodligen gör de en kostnadsövervägning. Om vi nu antar att det är farligt att ställa bilen i Tensta värderar de väl helt enkelt kostnaden för risken som mindre än att parkera den någon annan stans.

Inte otänkbart att man får högre försäkringspremier, men det vet jag inte.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away
Tubba

Inläggav L. Mäkinen » ons 18 apr 2012, 06:41

Röda Nejlikan skrev:Majoriteten av bilbränderna är försäkringsbedrägerier.
Stämmer det verkligen? Jag har fått uppfattningen att det snarare är unga individer med bristande uppfostran som roar sig med att elda upp andras bilar och att en och annan som tröttnat på sin bil eldar upp den också. I ett fall i Hjulsta nyligen såg man skillnaden ganska tydligt. Det var EN bil som brann och inte en rad bilar.

För övrigt tycker jag det är försäkringsbedrägligt att skylla på halkan när man kör av vägen. I såna fall borde man undvika att begära ersättning så inte bolagen drabbas av den brottsliga gärningen.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Röda Nejlikan » ons 18 apr 2012, 10:13

L. Mäkinen skrev:
Stämmer det verkligen? Jag har fått uppfattningen att det snarare är unga individer med bristande uppfostran som roar sig med att elda upp andras bilar och att en och annan som tröttnat på sin bil eldar upp den också. I ett fall i Hjulsta nyligen såg man skillnaden ganska tydligt. Det var EN bil som brann och inte en rad bilar.

För övrigt tycker jag det är försäkringsbedrägligt att skylla på halkan när man kör av vägen. I såna fall borde man undvika att begära ersättning så inte bolagen drabbas av den brottsliga gärningen.

Jag har källor inom försäkringsbranschen. Förvisso kan man säga att det råder en bias hos min källa men jag betraktar honom som trovärdig. De gör stora utredningar kring bilbränder och ofta är det försäkringsbedrägeri.
However, our modern scientific understanding of human genetic diversity flies in the face of all of our social stereotypes.
Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inläggav spinoza » mån 07 maj 2012, 05:47

Bäst är nog först att förstå sig själv sin RÄDD osv. Sedan vet man vad man ska göra. Gör man något innan så gör man fel.
spinoza
Avstängd

Inläggav VeVeN » mån 07 maj 2012, 18:34

L. Mäkinen skrev:
Troligtvis ja. Spontant uppkomna bilbränder drabbar ytterst sällan hyggligt modernt konstruerade bilar. Attentat mot andras bilar är också väldigt ovanligt i Sverige. Så länge de är hyggligt fräscha, alltså inte övergivna, för de eldas ju upp ibland, av ägaren själv eller andra.

Så då återstår bara de fall när folk försöker göra pengar på sina osäljbara bilar.

En del av de bilar, och också motorcyklar, som rapporteras stulna och som senare aldrig hittas kan också ha en liknande förklaring, en ägare som ser att försäkringsersättningen skulle ge betydligt mer än en försäljning, och därför dumpar sitt fordon i nåt vattendrag exempelvis. Mycket svårt att ha någon uppfattning om omfattningen av detta naturligtvis.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Urquhart » tis 08 maj 2012, 06:32

I Uppsala så har man några gånger gripit misstänkta bilpyromaner (oftast tonåringar) och jag tvivlar på att det då rört sig om försäkringsbedrägeri. Tror snarare att det är samma typ av personer som nyligen roat sig med att kasta sten och skjutit med luftgevär lokaltrafikens bussar. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det hela är initieringsriter för att få vara med i de större pojkarnas kriminella gäng.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Knurd » tor 14 jun 2012, 16:12

Man kan hävda att vi har en plikt inför våra anhöriga, att ta hand om oss själva, och inte leva självdestruktivt. Men det valet är inte alltid uppenbart. Särskilt inte när den destruktiva kraften kommer från andra människor.

Säg att en ung homosexuell bor i en inskränkt småstad. Är det mest självdestruktivt att stanna i garderoben, eller att leva ut sin läggning med risk för att andra människor börjar trakassera en?

Säg att det förekommer diskriminerande jargong på en arbetsplats. Är det mest självdestruktivt att härda ut, eller att protestera, med de sociala risker som det innebär?
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Inläggav Urquhart » tor 28 jun 2012, 07:53

Urquhart skrev:I Uppsala så har man några gånger gripit misstänkta bilpyromaner (oftast tonåringar) och jag tvivlar på att det då rört sig om försäkringsbedrägeri. Tror snarare att det är samma typ av personer som nyligen roat sig med att kasta sten och skjutit med luftgevär lokaltrafikens bussar. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det hela är initieringsriter för att få vara med i de större pojkarnas kriminella gäng.

Nu har bilpyromanerna tydligen fått för sig att det inte räcker med att elda. Man ska tydligen kasta sten på barndkåren också. Bedrövligt.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Röda Nejlikan » mån 27 aug 2012, 13:36

Urquhart skrev:I Uppsala så har man några gånger gripit misstänkta bilpyromaner (oftast tonåringar) och jag tvivlar på att det då rört sig om försäkringsbedrägeri. Tror snarare att det är samma typ av personer som nyligen roat sig med att kasta sten och skjutit med luftgevär lokaltrafikens bussar. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det hela är initieringsriter för att få vara med i de större pojkarnas kriminella gäng.

Visst finns det ungdomsgäng som sätter eld på bilar, men det vågor av bilbränder man brukar se i samband med oroligheter är till stor del försäkringsbedrägerier. Man passar på när det är lite stökigt...
However, our modern scientific understanding of human genetic diversity flies in the face of all of our social stereotypes.
Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Föregående

Återgå till Vardagsrummet