Träning med viktväst

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Träning med viktväst

Inläggav Hippieungen » tis 05 jun 2012, 06:18

Min bästa kompis pappa har varit brottare och tyngdlyftare på svensk elitnivå. Han har en träningsmetod som han vurmar starkt för. Att gå med viktväst. Med 30 kg går han hur långt som helst, men han har också burit med en specialmes 100 kg på ryggen en km upp till ett berg. Han hävdar att detta är jättebra träning för ryggen, eftersom man inte kan bära en mes med krokig rygg. Han hävdar också att han aldrig har varit bättre i ryggen än när han tränar detta regelbundet.

Behöver jag säga att han är jättestark fast han är 50 år.

Han hävdar också att det här är lika bra träning för tjejer. Naturligtvis menar han inte att jag ska bära 100 eller ens 30 kg, utan så mycket jag orkar. Finns det någon här som har erfarenhet av sådan här träning? Hur tar sådan här träning på rygg nacke och knän. Är han en tokdåre eller har han rätt?
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Re: Träning med viktväst

Inläggav Matte » tis 05 jun 2012, 07:51

En alldeles utmärkt träningsform. Börja försiktigt! Du kan använda en gammal rygga och reglera vikten med sandpåsar som du fyller den med.
Stöd våra soldater i Afghanistan!

Ta hem dem levande!
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Ventromedial » tis 05 jun 2012, 07:55

Det låter ju rätt slitsamt och som ganska okontrollerad belastning (åtminstone när det börjar komma upp i vikter). Är det inte bättre att köra de klassiska styrkelyften i lokal? Där kan man ju köra med kontrollerad teknik i väl avvägd takt och så vidare.
Användarvisningsbild
Ventromedial
Forummoderator

Inläggav C-J » tis 05 jun 2012, 08:48

Jag följer en tokig stolle på youtube. Han bor långt ute i skogen i ett hus/studsmatta, han bygger leksaker och en gigantisk spindelrobot, ser ut som en yngre Doc Emmet Brown och så springer han ständigt runt i en egenhändigt gjord ringbrynja och tjocka kedjor runt armarna för att träna överallt. Han är lite blandning mellan skeptiker och woo, men han är ganska kreativ och därför kollar jag på honom.

Här försöker han förklara varför han springer runt i sin ringbrynja
http://www.youtube.com/watch?v=g3TpAlLukXA
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav micke.d » tis 05 jun 2012, 09:20

Att bära runt grejer i ryggsäck är rätt tungt, och förmodligen bra träning. Man vänjer sig rätt snabbt.

Tror inte att skaderisken är särskilt stor, förutom när du ska gå ned från berget. Då är det viktigt
att ta korta steg och inte gå med stela knän. Man vill minska belastningen på lederna och istället få den på muskulaturen.
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Jacob » tis 05 jun 2012, 09:34

Hippieungen skrev:Min bästa kompis pappa har varit brottare och tyngdlyftare på svensk elitnivå. Han har en träningsmetod som han vurmar starkt för. Att gå med viktväst. Med 30 kg går han hur långt som helst, men han har också burit med en specialmes 100 kg på ryggen en km upp till ett berg. Han hävdar att detta är jättebra träning för ryggen, eftersom man inte kan bära en mes med krokig rygg. Han hävdar också att han aldrig har varit bättre i ryggen än när han tränar detta regelbundet.

Behöver jag säga att han är jättestark fast han är 50 år.

Han hävdar också att det här är lika bra träning för tjejer. Naturligtvis menar han inte att jag ska bära 100 eller ens 30 kg, utan så mycket jag orkar. Finns det någon här som har erfarenhet av sådan här träning? Hur tar sådan här träning på rygg nacke och knän. Är han en tokdåre eller har han rätt?

Jag tycker att det låter vettigt. Påminner delvis om ett träningsprogram som jag har hört talas om ganska nyligen, 5x5 Stronglifts, där tanken är att man i huvudsak tränar ståendes med skivstång (egentligen en väldigt klassisk styrketräning, och inget nytt). T.ex. knäböj med skivstång utan några stöd. På det sättet kommer man samtidigt att träna hela bålens muskulatur, då kroppen måste kompensera med musklerna för att inte ramla framåt, bakåt, eller åt sidorna. Att bära mycket vikt på ryggen borde ha en liknande effekt på hela bålen, många muskler, stora och små, som blir aktiverade under en längre tid. Samt svårt att börja "slöträna" plötsligt om man har bestämt sig för att gå en viss sträcka på en viss tid, då blir man väl motiverad att fortsätta även om det är tungt. Detta påminner ju också om soldaternas marscher med sin utrustning, 30 kg är inte ovanligt. Om sådan träning ofta var skadlig för människor, hade man nog inte kunna sköta en stor del av logistiken på det sättet inom det militära.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Användarvisningsbild
Jacob

Inläggav Ventromedial » tis 05 jun 2012, 10:20

Jacob skrev:Jag tycker att det låter vettigt. Påminner delvis om ett träningsprogram som jag har hört talas om ganska nyligen, 5x5 Stronglifts, där tanken är att man i huvudsak tränar ståendes med skivstång (egentligen en väldigt klassisk styrketräning, och inget nytt). T.ex. knäböj med skivstång utan några stöd. På det sättet kommer man samtidigt att träna hela bålens muskulatur, då kroppen måste kompensera med musklerna för att inte ramla framåt, bakåt, eller åt sidorna. Att bära mycket vikt på ryggen borde ha en liknande effekt på hela bålen, många muskler, stora och små, som blir aktiverade under en längre tid. Samt svårt att börja "slöträna" plötsligt om man har bestämt sig för att gå en viss sträcka på en viss tid, då blir man väl motiverad att fortsätta även om det är tungt. Detta påminner ju också om soldaternas marscher med sin utrustning, 30 kg är inte ovanligt. Om sådan träning ofta var skadlig för människor, hade man nog inte kunna sköta en stor del av logistiken på det sättet inom det militära.

Kontrollerad teknik är A och O i Stronglifts och andra liknande program. Detta för att kunna göra kontinuerliga ökningar och ständigt skjuta fram gränsen för sina prestationer utan att bli skadad i längden. Alltså att kunna hålla på med det i åratal. Bläddra lite bland teknikgenomgångarna i Rippetoes Starting Strenghts och jämför med att traggla sig uppför ett berg. Jämför också en total på 25 repetitioner med tusentals steg.
Användarvisningsbild
Ventromedial
Forummoderator

Inläggav Jacob » tis 05 jun 2012, 10:22

Ventromedial skrev:Kontrollerad teknik är A och O i Stronglifts och andra liknande program. Detta för att kunna göra kontinuerliga ökningar och ständigt skjuta fram gränsen för sina prestationer utan att bli skadad i längden. Alltså att kunna hålla på med det i åratal. Bläddra lite bland teknikgenomgångarna i Rippetoes Starting Strenghts och jämför med att traggla sig uppför ett berg. Jämför också en total på 25 repetitioner med tusentals steg.
OK, men vad är din poäng?
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Användarvisningsbild
Jacob

Inläggav Ventromedial » tis 05 jun 2012, 10:25

Jacob skrev:OK, men vad är din poäng?

Att jag tror att det är bättre i längden att köra träning av typen Stronglifts än att knata runt med vikter. I synnerhet om det börjar bli i proportionerna hundra pannor uppför ett berg 1 km.

Edit: En gammal styrkelyftare/brottare på elitnivå kanske klarar av sådan typ av belastning förvånansvärt länge.
Användarvisningsbild
Ventromedial
Forummoderator

Inläggav micke.d » tis 05 jun 2012, 11:08

Vad som är bäst beror nog på vad målet är. Om målet är att kunna bära tungt i ryggsäck är det nog utmärkt att träna på det. Om målet är att bygga maximal styrka så är det inte det bästa.

En brottare är nog inte ute efter maximal styrka, utan nån sorts funktionell styrka där belastningen är väldigt olika och styrka utan koordination och kontroll inte är så meningsfull. Den varierande belastningen som kommer av att gå med tunga vikter på ojämnt underlag är kanske inte så dum då. De ska ju också hålla på i ett antal minuter, så även konditionen är viktig.
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav J.K Nilsson » tis 05 jun 2012, 11:10

Ventromedial skrev:Att jag tror att det är bättre i längden att köra träning av typen Stronglifts än att knata runt med vikter. I synnerhet om det börjar bli i proportionerna hundra pannor uppför ett berg 1 km.

För en del soldater är det ett krav och de tränas till att klara det.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Ventromedial » tis 05 jun 2012, 11:17

J.K Nilsson skrev:För en del soldater är det ett krav och de tränas till att klara det.

Dels är detta fråga om en urgallringprocess som kanske få klarar jämfört med "bra träning/livsstil för alla" som trådstartaren mer verkar ute efter. Och som sagt, tänk åtminstone tre gånger i veckan i tio år.
Användarvisningsbild
Ventromedial
Forummoderator

Inläggav Ventromedial » tis 05 jun 2012, 11:20

micke.d skrev:Vad som är bäst beror nog på vad målet är.

Verkar vara bra allmänträning med en viss tyngdpunkt för ryggen (heh).
Användarvisningsbild
Ventromedial
Forummoderator

Inläggav J.K Nilsson » tis 05 jun 2012, 11:22

Ventromedial skrev:Och som sagt, tänk åtminstone tre gånger i veckan i tio år.

Jag tror mer det har med tiden att göra. Att gå med stridspackning 10 till 12 timmar om dagen i flera år som man gör med anställda soldater så är det inte nyttigt. Men säg en tre timmar varje gång vid tre tillfällen i veckan så tror jag inte det är så farligt om man får bygga upp först.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Ventromedial » tis 05 jun 2012, 11:25

J.K Nilsson skrev:stridspackning

Vad är en vanlig stridspackning? 20 kg?
Användarvisningsbild
Ventromedial
Forummoderator

Nästa

Återgå till Övriga ämnen