Ventromedial skrev:Hippieungen skrev:Som någon skrev är det säkert viktigt att ha stadigt på fötterna och att skaderisken är störst när man går utför. Så då får man vara försiktig. Viktigt är väl också att lasten är jämnt fördelad, men med en viktväst blir ju inte det något problem, som det kunde vara när den starke mannen bar 100 kg på ryggen.
Jag utgår nästan från att man fördelar lasten jämnt. Det är underlaget (skogsterräng och liknande) som känns som faropunkten.
Jo, självklart är det så. Jag tänker gå på en rätt jämn och fin terränglöparbana. Det gör väl oftast den starke mannen också, även om han gör en avstickare in i skogen för att hitta en lämplig sten att lyfta. Men för honom är 30 kg något man går med hur länge som helst.
Ventromedial skrev:Hippieungen skrev:Jag har rätt stort förtroende för den här mannen. Han har lärt mig många övningar på gymmet. Att göra en helt OK frivändning rent tekniskt. Världens bästa skivstångsövning. Jag och min kompis är de enda tjejerna (och nästan inga killar heller) som tränar frivändningar.
Räspäckt! Jag skulle väl säga att den har god konkurrens av marklyft och knäböj, men å andra sidan kan den ju vara lite av varje. Särskilt om man avslutar rörelsen med en böj. bla bla
Jag misstänker att jag bara passar på att pladdra. Testa, vet jag! Men ge akt på kroppens signaler.
Jag ska testa, men börja med lätt. Ville bara ha lite åsiktsbollning om det här.
Det bästa med frivändningar är att det inte bara ger styrka i hela kroppen, utan också spänst och explosivitet. Det är friidrottarnas favvostyrkegren, tillsammans med knäböj och bänkpress. Jag har faktiskt lyckats bända upp 40 kg i frivändning. Inte mycket, men liiiiite kan jag väl få skryta över det?
Men hur 17 får man upp det på raka armar sedan??
Den här mannen tog i sina glansdagar 127,5 kg i
ryck. Alltså där man håller brett och rycker upp stången direkt på raka armar. Jättesnabbt.