Träning med viktväst

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Träning med viktväst

Inläggav Hans S » tis 05 jun 2012, 11:44

Ventromedial skrev:
J.K Nilsson skrev:stridspackning

Vad är en vanlig stridspackning? 20 kg?

Vete tusan idag men tidigare släpade nog en infanterist runt på det ungefär, en jägare kanske 10 kilo till.

Relaterat: http://www.forsvarsmakten.se/upload/dok ... tjanst.pdf

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav J.K Nilsson » tis 05 jun 2012, 12:12

Hans S skrev:Vete tusan idag men tidigare släpade nog en infanterist runt på det ungefär, en jägare kanske 10 kilo till.

På en höft så släpar soldaterna i Afghanistan med sig motsvarande en dåtida jägarsoldats packning plus att de bär skyddsväst och vattenblåsa/camelback.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav C-J » tis 05 jun 2012, 12:24

J.K Nilsson skrev:
Hans S skrev:Vete tusan idag men tidigare släpade nog en infanterist runt på det ungefär, en jägare kanske 10 kilo till.

På en höft så släpar soldaterna i Afghanistan med sig motsvarande en dåtida jägarsoldats packning plus att de bär skyddsväst och vattenblåsa/camelback.

J.K Nilsson

Det låter som de lastar lite ojämt om de bär allt det där på bara en höft.

Källa saknas, men någonstans har jag läst att de döingar med ringbrynja som hittats oftare har förslitningsskador på knäna än samtida döingar som inte begravts med ringbrynja.
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav Urquhart » tis 05 jun 2012, 13:02

J.K Nilsson skrev:

J.K Nilsson

Har läst att soldaterna i SAS under gulfkriget släpade runt på sisådär 90 kg packning ute i öknen (har för mig att de bl.a. hade de en stor dunk vatten och en annan stor dunk för urin).
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Hans S » tis 05 jun 2012, 13:14

C-J skrev:Källa saknas, men någonstans har jag läst att de döingar med ringbrynja som hittats oftare har förslitningsskador på knäna än samtida döingar som inte begravts med ringbrynja.

Tja, verkar inte orimligt - vikt mellan 16 och 27 kg och mindre odöingar än idag - dessutom med sämre kost.

http://wiki.answers.com/Q/What_Is_The_W ... mor_Outfit

MVH

Hans
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Hans S » tis 05 jun 2012, 13:19

Urquhart skrev:90 kg

Låter nästan lite för mycket. Även vältränade får problem att flytta sig längre sträckor. Kortare förflyttningar OK.

http://www.blurtit.com/q7331133.html

MVH

Hans
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Ventromedial » tis 05 jun 2012, 13:29

Urquhart skrev:Har läst att soldaterna i SAS under gulfkriget släpade runt på sisådär 90 kg packning ute i öknen (har för mig att de bl.a. hade de en stor dunk vatten och en annan stor dunk för urin).

Hade de inte med sig varsin barack också? Har för mig att de bar runt på omkring 600 kg.
Användarvisningsbild
Ventromedial
Forummoderator

Inläggav kaxiga Z » tis 05 jun 2012, 13:33

hehe, ja, vinnarna skriver ju historien.
...man bör säga vad man vill säga i stället för att ständigt säga att man inte får säga det. /Lena Andersson
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Hippieungen » tis 05 jun 2012, 13:36

Oj, vilken respons jag fick på en fråga jag trodde att de flesta skulle tycka vara mer än korkad.

TACK! Precis alla svar är jätteintressanta. Jag tränar också på gym, men känner att på sommaren blir det roligare att träna utomhus. Tankegången var att detta kanske kan vara ett sätt att samtidigt träna flåset och stärka åtminstone musklerna i bålen. Självklart ersätter det inte helt en allsidig träning med vikter, men som sagt på sommaren blir det lite mindre av det. Som någon skrev är det säkert viktigt att ha stadigt på fötterna och att skaderisken är störst när man går utför. Så då får man vara försiktig. Viktigt är väl också att lasten är jämnt fördelad, men med en viktväst blir ju inte det något problem, som det kunde vara när den starke mannen bar 100 kg på ryggen.

Jag har också hört att brandmännen tränar sådant här. 40 kg tror jag att de bär och går uppför trappor. Mannen jag känner har ju tränat jättemycket med vikter förr, men har tröttnat på det nu. När han går med sin 30 kg viktväst gör han en massa andra övningar på vägen. Armhävningar, lyfter stenar med mera. Men nu blir det överkurs för min del.

Jag har rätt stort förtroende för den här mannen. Han har lärt mig många övningar på gymmet. Att göra en helt OK frivändning rent tekniskt. Världens bästa skivstångsövning. Jag och min kompis är de enda tjejerna (och nästan inga killar heller) som tränar frivändningar. Jag ville ändå veta vad den allmänna uppfattningen om att gå med viktväst är, innan jag ger mig på det.

Det som inspirerar mig mest är att hans dotter, min bästa kompis, har börjat. Fast hon är så sjukt vältränad och mycket starkare än jag, trots att vi är lika späda. Hon pluggar till läkare och borde ju ha alla hästarna hemma i det här fallet, men å andra sidan kan ju läkare vara helt galna när det gäller hur man tar hand om sig själv, så..............??
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav Ventromedial » tis 05 jun 2012, 13:46

Hippieungen skrev:Som någon skrev är det säkert viktigt att ha stadigt på fötterna och att skaderisken är störst när man går utför. Så då får man vara försiktig. Viktigt är väl också att lasten är jämnt fördelad, men med en viktväst blir ju inte det något problem, som det kunde vara när den starke mannen bar 100 kg på ryggen.

Jag utgår nästan från att man fördelar lasten jämnt. Det är underlaget (skogsterräng och liknande) som känns som faropunkten.

Jag har rätt stort förtroende för den här mannen. Han har lärt mig många övningar på gymmet. Att göra en helt OK frivändning rent tekniskt. Världens bästa skivstångsövning. Jag och min kompis är de enda tjejerna (och nästan inga killar heller) som tränar frivändningar.

Räspäckt! Jag skulle väl säga att den har god konkurrens av marklyft och knäböj, men å andra sidan kan den ju vara lite av varje. Särskilt om man avslutar rörelsen med en böj. bla bla

Jag misstänker att jag bara passar på att pladdra. Testa, vet jag! Men ge akt på kroppens signaler.
Användarvisningsbild
Ventromedial
Forummoderator

Inläggav Hippieungen » tis 05 jun 2012, 14:17

Ventromedial skrev:
Hippieungen skrev:Som någon skrev är det säkert viktigt att ha stadigt på fötterna och att skaderisken är störst när man går utför. Så då får man vara försiktig. Viktigt är väl också att lasten är jämnt fördelad, men med en viktväst blir ju inte det något problem, som det kunde vara när den starke mannen bar 100 kg på ryggen.

Jag utgår nästan från att man fördelar lasten jämnt. Det är underlaget (skogsterräng och liknande) som känns som faropunkten.

Jo, självklart är det så. Jag tänker gå på en rätt jämn och fin terränglöparbana. Det gör väl oftast den starke mannen också, även om han gör en avstickare in i skogen för att hitta en lämplig sten att lyfta. Men för honom är 30 kg något man går med hur länge som helst.
Ventromedial skrev:
Hippieungen skrev:Jag har rätt stort förtroende för den här mannen. Han har lärt mig många övningar på gymmet. Att göra en helt OK frivändning rent tekniskt. Världens bästa skivstångsövning. Jag och min kompis är de enda tjejerna (och nästan inga killar heller) som tränar frivändningar.

Räspäckt! Jag skulle väl säga att den har god konkurrens av marklyft och knäböj, men å andra sidan kan den ju vara lite av varje. Särskilt om man avslutar rörelsen med en böj. bla bla

Jag misstänker att jag bara passar på att pladdra. Testa, vet jag! Men ge akt på kroppens signaler.

Jag ska testa, men börja med lätt. Ville bara ha lite åsiktsbollning om det här.

Det bästa med frivändningar är att det inte bara ger styrka i hela kroppen, utan också spänst och explosivitet. Det är friidrottarnas favvostyrkegren, tillsammans med knäböj och bänkpress. Jag har faktiskt lyckats bända upp 40 kg i frivändning. Inte mycket, men liiiiite kan jag väl få skryta över det?

Men hur 17 får man upp det på raka armar sedan??

Den här mannen tog i sina glansdagar 127,5 kg i ryck. Alltså där man håller brett och rycker upp stången direkt på raka armar. Jättesnabbt.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav Hippieungen » tis 05 jun 2012, 14:21

Ventromedial skrev:Hade de inte med sig varsin barack också?.

Var president Obama klonad för Gulfkriget?

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav micke.d » tis 05 jun 2012, 14:39

Ventromedial skrev:Jag utgår nästan från att man fördelar lasten jämnt. Det är underlaget (skogsterräng och liknande) som känns som faropunkten.
Det är en träningssak. Vanligt folk kan inte springa i full fart i skogsterräng, men orienterare gör det utan problem. Det är nog också svårt att hävda att vi inte skulle vara anpassade för gång på asfalt, det handlar snarare om ovana.

Börjar man med lätta vikter så är nog inte underlaget ett problem, även om det är ojämnt. Man vänjer sig snabbt. Jag ser det snarare som ett plus att steget hela tiden varierar.
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Urquhart » tis 05 jun 2012, 15:09

Hans S skrev:
Urquhart skrev:90 kg

Låter nästan lite för mycket. Även vältränade får problem att flytta sig längre sträckor. Kortare förflyttningar OK.

http://www.blurtit.com/q7331133.html

MVH

Hans

Ja, det var nog inget de knatade runt med i onödan. Meningen var väl att de skulle använda sig av sina Rovers när de förflyttade sig. Ibland var de dock tvugna att använda apsotlahästarna (som i fallet med Bravo Two Zero).

De där 35-55 kg som nämns i länken verkar "bara" handla om deras ryggsäckar. De hade ju en hel del annan utrustning också och för just gulfkriget så har jag alltså för mig att de hade extra mycket skit med sig (bl.a. p.g.a. att de högre armébefälen använde dem och utrustade dem på fel sätt). Med vätska, kläder, kängor, vapen, ammunition, stridssele och lite annat skit så kommer man nog lätt upp i minst 20 kg till. :smile2:
Senast redigerad av Urquhart tis 05 jun 2012, 15:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Urquhart » tis 05 jun 2012, 15:10

Ventromedial skrev:
Urquhart skrev:Har läst att soldaterna i SAS under gulfkriget släpade runt på sisådär 90 kg packning ute i öknen (har för mig att de bl.a. hade de en stor dunk vatten och en annan stor dunk för urin).

Hade de inte med sig varsin barack också? Har för mig att de bar runt på omkring 600 kg.

Nej, men fyra man i varje grupp bra på en Range Rover. Bra att ha en med full tank utifallatt...
Användarvisningsbild
Urquhart

FöregåendeNästa

Återgå till Övriga ämnen