Köttskatt

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Svenskar äter näst mest kött i Europa. Vad tycker du om det?

Förskräckligt. Inför köttskatt NU!
10
23%
Konsumtionen måste ner,men en ny skatt är inte rätt lösning
11
25%
Det är väl OK. Vad är det jag skall tycka något om?
10
23%
Vem äter mer än oss? Hit med en flintastek till.
8
18%
*Chomp*, *chomp*, *gnag* *slit* Va sa du?
5
11%

Antal röster : 44

Köttskatt

Inläggav Suresh » tis 22 jan 2013, 15:42

Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Re: Köttskatt

Inläggav micke.d » ons 23 jan 2013, 00:14

Jag har inte koll på vad för mängder det rör sig om. Hur mycket CO2 per kilo, på ett ungefär?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav skogaliten » ons 23 jan 2013, 00:46

Finns egentligen inget enkelt svar i formen "koldioxid per kg kött".

Nu har jag inte läst Jordbruksverkets rapport, så jag vet inte hur de resonerar riktigt.

Hur stora "utsläppen är, varierar mycket beroende på uppfödningsmodellen/utfodringsmodellen.

För att ta den ena ytterligheten, extensivt hållna kor som inte utfodras med kraftfoder alls, så är det i princip endast deras rapande och fisande som ger metangasutsläpp i atmosfären, samt lite koldioxid vid produktion av grovfoder för vintern. I en sådan uppfödningsmodell så fungerar gräsytorna dessutom som koldioxidsänka.

Den andra ytterligheten, extremt intensivt uppfödda djur, som föds upp med mycket kraftfoder, står inomhus hela sin levnad ("djurfabriker", finns inte i Sverige, och nästan inte i Europa, men är vanligt t.ex. i Nordamerika), så är det tvärtom, förutom rapar och fisar som det dessutom blir mera av vid sådan diet, så generar kraftfoderodlingen en massa koldioxidutsläpp. Och så blev det lite gräsytor som koldioxidsänkor också...
skogaliten

Inläggav take » ons 23 jan 2013, 02:02

skogaliten skrev:Finns egentligen inget enkelt svar i formen "koldioxid per kg kött".

Nu har jag inte läst Jordbruksverkets rapport, så jag vet inte hur de resonerar riktigt.

Hur stora "utsläppen är, varierar mycket beroende på uppfödningsmodellen/utfodringsmodellen.

För att ta den ena ytterligheten, extensivt hållna kor som inte utfodras med kraftfoder alls, så är det i princip endast deras rapande och fisande som ger metangasutsläpp i atmosfären, samt lite koldioxid vid produktion av grovfoder för vintern. I en sådan uppfödningsmodell så fungerar gräsytorna dessutom som koldioxidsänka.

Den andra ytterligheten, extremt intensivt uppfödda djur, som föds upp med mycket kraftfoder, står inomhus hela sin levnad ("djurfabriker", finns inte i Sverige, och nästan inte i Europa, men är vanligt t.ex. i Nordamerika), så är det tvärtom, förutom rapar och fisar som det dessutom blir mera av vid sådan diet, så generar kraftfoderodlingen en massa koldioxidutsläpp. Och så blev det lite gräsytor som koldioxidsänkor också...

Nu pratar vi endast nötkött och även där finns intensivt uppföda djur även i Sverige, inte feedlot men dock med reella doser kraftfoder. När det gäller gris och höns är nästan allt djurfabriker.

Metanproduktionen motsvarar mellan 16 och 24kg koldioxidekvivalenter per kilo benfritt kött. Högre för ranchdrift än för spannmålskossor.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.
Användarvisningsbild
take

Inläggav micke.d » ons 23 jan 2013, 02:22

Ok. En liter bensin motsvarar 2.77 kg CO2, så då skulle ett kilo kött motsvara 5.8 - 8.7 liter bensin.

Räknar man med samma skatt som för bensinen (2.83 kr/liter enligt Preem) talar vi alltså om i runda slängar 16 - 25 kr/kilo.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav tonyf » ons 23 jan 2013, 03:05

Idiotförslag. Den typen av skatter/avgifter bör vara så riktade som möjligt mot just det man försöker avgiftsbelägga för att kompensera för någon externalitet. Som t.ex. växthusgasutsläpp bör avgiftsbeläggas med avgift på just växthusgasutsläpp (avgift på hur stor växthuseffekt). Motsvarande för annat. Köttskatt bör man ha om det är just att begränsa kött man vill. Förhoppningsvis är det inte någon som vill det, utan det är att minska olika effekter av kött man vill, och då bör man gå på det man vill istället för att gå på kött.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Björn-Ola » ons 23 jan 2013, 08:29

Kan man inte kompensera köttätandet genom att dra ned på bönor och ärtsoppa? Det borde minska metanutsläppen en hel del, tycker jag.
Björn-Ola

Inläggav Vitnir » ons 23 jan 2013, 08:36

micke.d skrev:Ok. En liter bensin motsvarar 2.77 kg CO2, så då skulle ett kilo kött motsvara 5.8 - 8.7 liter bensin.

Räknar man med samma skatt som för bensinen (2.83 kr/liter enligt Preem) talar vi alltså om i runda slängar 16 - 25 kr/kilo.

Och här ser man direkt hur löjligt det är. Det är förnybara bränslen till fordonsparken som vi skall satsa på.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Suresh » ons 23 jan 2013, 08:37

Enligt klimatmagasinet Effekt ger 1 kg nötkött samma klimatpåverkan som 4 kg fläskkött eller 240 kg potatis. De köttätare som försöker komma undan med att viltkött inte har någon klimatpåverkan bör tänka på att den svenska årliga ÖKNINGEN av köttkonsumtion per person är lika stor som hela den svenska älgjakten! Vi äter nästan dubbelt så mycket kött per person i år som för 20 år sedan. För kineserna är siffrorna 15 ggr.

Denna massiva expansion av köttätandet beror knappast på att vildlivet har blivit rikare, utan på införandet av massiva koncentrationsläger för djur där individer föds och föds upp med katastrofal miljöpåverkan och några minuters omsorg per djur och livstid bara för att ett par månader senare slaktas och hamna som extraerbjudanden och lockvaror i stormarknadernas frysdiskar.

Det tanklösa köttätandets livsstil är inte långsiktigt ekologisk hållbar och djupt oetisk. Det föder ett utdöende släkte, ett sorgligt, patetiskt sådant.
Senast redigerad av Suresh ons 23 jan 2013, 08:52, redigerad totalt 2 gånger.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav take » ons 23 jan 2013, 08:39

Vitnir skrev:
micke.d skrev:Ok. En liter bensin motsvarar 2.77 kg CO2, så då skulle ett kilo kött motsvara 5.8 - 8.7 liter bensin.

Och här ser man direkt hur löjligt det är. Det är förnybara bränslen till fordonsparken som vi skall satsa på.

Jag följer inte riktigt din slutsats.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.
Användarvisningsbild
take

Inläggav micke.d » ons 23 jan 2013, 10:23

take skrev:Metanproduktionen motsvarar mellan 16 och 24kg koldioxidekvivalenter per kilo benfritt kött. Högre för ranchdrift än för spannmålskossor.
Det där förvånar mig lite. Varför blir det så? Växer de långsammare, eller är det något med dieten som gör detta?
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav take » ons 23 jan 2013, 10:31

micke.d skrev:
take skrev:Metanproduktionen motsvarar mellan 16 och 24kg koldioxidekvivalenter per kilo benfritt kött. Högre för ranchdrift än för spannmålskossor.
Det där förvånar mig lite. Varför blir det så? Växer de långsammare, eller är det något med dieten som gör detta?

Långsammare tillväxt och gräs ger större utsläpp av metan.
Användarvisningsbild
take

Inläggav micke.d » ons 23 jan 2013, 10:43

Man skulle kanske utrusta dem med en gnisttändare i akterregionen.

Seriöst: går det att samla in metangasen på något sätt?
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Anders G » ons 23 jan 2013, 10:53

Jag såg något om att "man" försöker mata in en bakteriekultur till idisslarna som bryter ned den bildade metangasen. En fördel var att djuren då tillgodogör sig mer energi.

Det finns naturligtvis gradskillnader i kött"produktion". Idealtillståndet är ju att släppa korna i skogen på bete, vinterfodra med med ängshö. Den andra extremen är att ha dem i en fålla i Texas, där man matar dem med majs. Det går att finna ett acceptabelt mellanläge. Min personliga åsikt är att Sverige med den ökade importen ligger för nära "Texas-läget".
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav take » ons 23 jan 2013, 10:53

micke.d skrev:Man skulle kanske utrusta dem med en gnisttändare i akterregionen.

Seriöst: går det att samla in metangasen på något sätt?

Ja, man gör det ju på en del grisstallar.
Användarvisningsbild
take

Nästa

Återgå till Vardagsrummet