Köttskatt

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Svenskar äter näst mest kött i Europa. Vad tycker du om det?

Förskräckligt. Inför köttskatt NU!
10
23%
Konsumtionen måste ner,men en ny skatt är inte rätt lösning
11
25%
Det är väl OK. Vad är det jag skall tycka något om?
10
23%
Vem äter mer än oss? Hit med en flintastek till.
8
18%
*Chomp*, *chomp*, *gnag* *slit* Va sa du?
5
11%

Antal röster : 44

Re: Köttskatt

Inläggav Finn » fre 25 jan 2013, 10:21

Moridin: Vad anser förresten du om dagens köttkonsumtion (du kanske har nämnt det i någon annan tråd)? Tycker du till exempel att: (1) den är bra som den är; (2) att den bör ökas; (3) att den bör minskas; eller (4) något annat?
Användarvisningsbild
Finn

Inläggav dogmatisk ikonoklast » fre 25 jan 2013, 12:54

Moridin skrev:
Krona skrev:Som sagt av andra: Ditt uttalande om att mycket av att djurens foder är rester av växtdelar odlade för männsikoföda, stämmer helt enkelt inte. 70% av världens jordbruksmark används för odling av djurfoder: Se ex bild 12 i http://www.fao.org/liaison/24597-09bb69be9e8759a419b3003dae591cc27.pdf.

Inte enbart för odling av djurfoder. Som jag visat tidigare så är mycket av djurens foder rester av växtdelar som odlas för människoföda. Jag har till och med länkat till en FAO rapport som håller med mig. Så pinsamt för din position att du inte tagit tid att läsa det.

Att svält också orsakas av missväxt och sjukdomar mm hindrar tyvärr inte att svält också orsakas av att europeiska kor äter upp en del av maten som odlas i fattigare delar av världen.

Du måste titta på situationen kvantitativt. Det faktum att en liten mängd svält eventuellt skulle kunna ha påverkan på svält betyder inte att det är en viktig förklaring. Torka, sjukdomar och avsaknad av demokrati är tre av de viktigaste delförklaringarna.

Vad är det egentligen du inte tror på? Att ökad efterfrågan ifrån andra driver upp priser eller att ökade priser leder till att fattiga har svårare att ha råd med att köpa mat???

De flesta fattiga köper givetvis inte mat utan odlar själv. Sedan så är det inte riktigt så enkelt att ökad efterfrågan driver upp priser, för det finns många andra faktorer som påverkar.

Så här lyder (några av) slutsatserna i den rapport som Moridin tidigare har länkat till, i den här tråden.

Livestock compete for crops but provide a buffer against grain shortages. In simple numeric terms, livestock actually detract more from total food supply than they provide. Livestock now consume more human edible protein than they produce. In fact, livestock consume 77 million tonnes of protein contained in feedstuff that could potentially be used for human nutrition, whereas only 58 million tonnes of protein are contained in food products that livestock supply. In terms of dietary energy, the relative loss is much higher. This is a result of the recent trend towards more concentrate-based diets for pigs and poultry, with nutritional requirements more similar to humans than ruminants.

This simple comparison obscures the fact that proteins contained in animal products have higher nutritive values than those in the feed provided to animals. Moreover, it does not capture the fact that livestock and their feed also make a contribution to food security objectives by providing a buffer in national and international food supplies that can be drawn upon in case of food shortages. However, as the livestock sector moves away from using feed and other resources that have no or little alternative value, towards using crops and other high value inputs, it enters into competition with food and other uses of commodities and land. While it is probably true that livestock do not detract food from those who currently go hungry, it raises overall demand and prices for crops and agricultural inputs.

Alltså, ni har båda rätt, och fel.

Utvecklingen ser emellertid inte särskilt lovande ut. Om vi ska lyssna till rapporten i fråga... Krona får lite mer rätt för varje ny månad - och Moridin får lite mer fel för varje ny månad. Ja, om inga större förändringar sker, vill säga.
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.
dogmatisk ikonoklast

Inläggav Anders G » fre 25 jan 2013, 13:22

Man kan teoretisera om vad djur äter. Mycket av djurindustrin har gått för långt.
Gräs
Foderärtor
Klöver
Korn
Havre
Melass/sockersnitsel
rapskakor
dåligt vete
fodermärgkål
rågvete
Är ju fullt OK, "lättodlat" i vårt klimat. Konkurrensen med människoföda torde vara obefintlig. Jag skulle vilja se den miljöpartist från Södermalm som skulle acceptera sådant till latten.

Soja
Fiskmjöl
jordnötter
Vete
Majs
Etc
Billigt att importera, dyrt för planeten. Kanske dags att göra timeout i kött/vegetarian-konflikten och tänka efter.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Lena Krantz » fre 25 jan 2013, 21:03

Hej!

Det finns flera intressanta artiklar publicerade på Newsmill, här är en av dem

http://www.newsmill.se/artikel/2013/01/ ... r-klimatet

Djur som är naturligt uppfödda på artegen föda är en väldigt viktig del i framtidens jordbruk. Då får vi nyttigare kött, friskare djur och människor, energieffektivare matproduktion, bättre klimat, större yta för matproduktion, näringsrikare jordar, större matjordslager, ökad biologisk mångfald och en levande landsbygd.
Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/
Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inläggav Thomas P » fre 25 jan 2013, 21:34

Anders G skrev:Är ju fullt OK, "lättodlat" i vårt klimat. Konkurrensen med människoföda torde vara obefintlig. Jag skulle vilja se den miljöpartist från Södermalm som skulle acceptera sådant till latten.

En sådan lista är relevant bara om man inte kan odla mer "människovänlig" föda på samma plats. Kan man odla råg och vete istället för havre och korn är det en direkt konkurrent.
Billigt att importera, dyrt för planeten. Kanske dags att göra timeout i kött/vegetarian-konflikten och tänka efter.

Det handlar inte om att vi måste bli vegetarianer utan om att det kanske äts lite för mycket kött. Det är skillnad mellan en stor utskuren biff och chili con carne även om båda innehåller kött.
Thomas P

Inläggav Suresh » fre 25 jan 2013, 21:54

I don't think so. I'm the only vegetarian in the village!

http://www.youtube.com/watch?v=LpOs2ThHA1o
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav Anders G » fre 25 jan 2013, 22:05

Thomas P kan ju försöka odla prima brödsäd istället för korn och klöver i vårt klimat. Det finns de som försökt. Jag känner ett par stycken. Sådana petitesser som klimat, jordmån, växtföljd... Det är inget som kan kommenderas fram från vare sig Bromma eller Södermalms lattekafeer.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Thomas P » fre 25 jan 2013, 22:44

Anders G skrev:Thomas P kan ju försöka odla prima brödsäd istället för korn och klöver i vårt klimat. Det finns de som försökt.

Det finns många som både försökt och lyckats. Det odlas gott om vete i Sverige.
Sådana petitesser som klimat, jordmån, växtföljd... Det är inget som kan kommenderas fram från vare sig Bromma eller Södermalms lattekafeer.

Noterade herrn möjligen mina små "om" och "kan"? Jag är fullt medveten om att man inte kan odla brödsäd överallt hela tiden. Får jag föreslå att du agerar lite mindre troll i dina inlägg?
Thomas P

Inläggav Anders G » lör 26 jan 2013, 08:46

Thomas P: Djuren har en naturlig del i en miljövänlig kost. Det svenska klimatet är lämpligt för att odla djurfoder, inte brödsäd. Vad skall vi äta om vi inte odlar djurfoder?

Troll? Ja, vi finns på landet.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Crysis » lör 26 jan 2013, 12:38

Jag, köttproduktionen och således köttkonsumtionen behöver minska av miljöskäl (inte bara ur CO2-synvinkel) men en skatt på köttet är knappast lösningen. En skatt kommer bara leda till att folk köper billigare alternativ dvs. importerat kött. Konsumtionen minskar inte, man stödjer bara produktionen i andra länder istället.

Av djurskyddsskäl tycker jag att förslaget är helt horribelt. Dels för att det skulle gynna import av kött vilket minskar vår insyn och påverkan på djurskyddet. Dels innebär förslaget att de minst djurvänliga köttalternativen (kyckling- och fläskproduktionen) skulle gynnas eftersom de ger mindre CO2-utsläpp än tex. nötproduktionen. Skatten skulle direkt motverka det djurskyddsarbete som ständigt pågår i Sverige. Köttdjuren är antagligen de djur som har det bäst i svensk köttproduktion eftersom de så gott som alltid går ute på bete hela sina liv. Kalvarna går med sina mammor fram till slakt. Istället för att som kalvarna till mjölkkor, ryckas från sina mammor efter ett dygn för att sedan antingen bli mjölkko och stå uppstallad inomhus större delen av livet eller skeppas vidare till en köttbonde och växa upp till stor del inomhus.

Jag är kanske naiv, men jag tror att ökad kunskap är det som behövs dvs. konsumenterna behöver informeras om vad det är de stödjer när de väljer den danska fläskfilén framför den svenska (det är inte bara djurskydd det handlar om, vi har ett enormt problem multiresistenta bakterier hos köttdjur utomlands). Eller för all del, när vi väljer kött öht. Det finns många problem med den köttproduktion vi har idag och tyvärr råder stor okunskap om konsekvenserna.
Crysis

Inläggav Anders G » lör 26 jan 2013, 14:51

Crysis: Så rätt. Frågan är inte svart eller vit.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Suresh » sön 27 jan 2013, 02:22

Så här kan man också formulera det:

Jag äter inte kött. Andra har bekymmer. Ska de, ska de inte. Ska de mer, ska de mindre. Ska de inse konsekvenserna eller producera motförklaringar. Och hur skall de hantera att dessa inte håller.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav JackBlack » sön 27 jan 2013, 04:09

Jag tycker man ska subventionera kannibalism, det bör ju vara den mest klimatsmarta kosten eftersom det förhindrar andra människor att bidra till koldioxidutsläpp. :roll:

Men allvarligt talat så finns det brister i de beräkningar man grundar sig på vid uträkning av köttets klimatpåverkarn. Jag orkar dock inte gå in på dem just nu...
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav wmadoss » sön 27 jan 2013, 09:45

Jag äter inte kött. Andra har bekymmer

Jag äter kött och har inga bekymmer, kunde inte bry mig mindre vad folk tycker om det.
Mer kött till folket och låt kaninerna ha sin mat ifred.
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”
Användarvisningsbild
wmadoss

Inläggav Suresh » sön 27 jan 2013, 16:09

Kaniner får ha sin mat ifred, eftersom människor inte äter gräs.

Apropå det tänkte jag lösa mitt gräsmattebekymmer med kaniner nästa år. Kaniner äter gräs och det verkar vara ett bättre alternativ att ha dem betande där än att behöva dra runt en gräsklippare. Nu äter jag ju inte kött, men andra gör det.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet