Förklara för en asportist varför du gillar att se på sport

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Förklara för en asportist varför du gillar att se på sport

Inläggav Knurd » fre 20 sep 2013, 16:09

En vattendelare bland skeptiker, är synen på sport. Vissa är inbitna fotbolls-, hockey- eller motorsportfans, och hejar på något lag. Andra, låt oss kalla dem asportister, brukar raljera över andra människors sportintresse, och deras godtyckliga sympatier för ett visst lag och rivalitet mot andra lag, på ett sätt som liknar den mest aggressiva ateistiska/skeptiska kritiken mot religion och woo-woo. Jag har själv stått på båda sidor av staketet, och är idag något av en sport-agnostiker.

Även i det sekulära Sverige finns en Gudsnorm. Det finns också en sportpublik-norm; den som inte följer någon sport är en outsider på ett sätt som liknar att sakna religiös tillhörighet.

Skeptiker brukar vara skickliga på att förklara människors beteende på ett vetenskapligt sätt, som andra skeptiker lätt kan ta till sig. Därför kommer en liten enkät.

1: Gillar du att se på sport? Om ja, vilken sport, och varför?
2: Hejar du på något speciellt lag eller någon speciell idrottare? Om ja, vilket/vilka, och varför?
3: Finns det något lag, eller någon idrottare, som du ser som en rival? Om ja, vilket/vilka, och varför?
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Re: Förklara för en asportist varför du gillar att se på spo

Inläggav Tony » fre 20 sep 2013, 16:48

1,2,3 Nej
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.
Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Thomas P » fre 20 sep 2013, 17:21

1. Någon enstaka gång. Blandad sport. För att se vad vältränade människor kan prestera.
2,3 Nej
Thomas P

Inläggav C-J » fre 20 sep 2013, 18:07

1. Ja. Starcraft 2. Dota2 och Magic. Kollade mycket på svenska manliga handbollslandslaget förr i tiden.
2. Nej, men jag kan tycka att visa spelare verkar vara skönare lirare än andra.
3. Nope.
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav Tony » fre 20 sep 2013, 18:26

När jag var barn brukade andra barn ofta fråga mig "Vilket lag håller du på?" utan att närmare specificera vilken sport det gällde. Det var elitserien i hockey de pratade om. Men eftersom det lokala hockeylaget på orten inte var med i elitserien så kunde jag inte förstå varför jag skulle bry mig om det överhuvudtaget och jag förstår det fortfarande inte. Men jag uppfattade det som att alla andra "normala" ungar höll på något lag. Jag tror det var Brynäs de flesta höll på.
Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Dûrion Annûndil » fre 20 sep 2013, 19:28

1. Nej. Förutom Rally av någon anledning.
2. När jag var en liten grabb hejade jag på Djurgården så klart. Eftersom min storebror gjorde det, många av mina kompisar, och de hade så fina lagfärger. Jag var dock aldrig intresserad av att se matcher, så det där svalnade till att vara ointressant när jag var tonåring. Jag kunde aldrig bygga upp den där entusiasmen som andra känner för att de hejar på något/någon. Sen var ju orten delad mellan alla Stockholmslagen, så jag såg inte poängen med att heja på något speciellt.
3. Inte längre.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: Sv: Förklara för en asportist varför du gillar att se på

Inläggav Markus » fre 20 sep 2013, 23:05

Jag kan tycka det är kul att titta på tävlingar där jag själv kunnat deltaga som motionär, tex. Vasaloppet.

Jag följer inget lag.
Hälsningar Markus

"Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."
Användarvisningsbild
Markus

Inläggav Tobbe J » lör 21 sep 2013, 00:09

1,2,3 nej
Användarvisningsbild
Tobbe J

Inläggav dunkelbrink » lör 21 sep 2013, 08:14

Att förklara vad som är intressant med sport för någon som inte fattar poängen är som att förklara poängen med balett, datorspel eller solbada för någon som inte fattar poängen. Det går typ inte.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav Anders » lör 21 sep 2013, 12:09

1. Ja ibland, Formel 1, diverse lagsporter om landslaget spelar.
2. Lewis Hamilton, laget Mercedes, och i sist hand Jenson Button. I fotboll IFK Norrköping, man är väl lokalpatriot. Vita Hästen i Hockey, samma anledning där.
3. Bara i Formel 1, Sebastian Vettel. jag vet inte, men jag gillar inte sporstjärnor som vet att dom är bra och visar det.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Knurd » lör 21 sep 2013, 12:11

Jag är inte i första hand ute efter en analys av sport-tittande, utan av supporterkultur. På så sätt var rubriken otydlig.
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Inläggav L. Mäkinen » lör 21 sep 2013, 15:47

1. Ja, motorsport, främst Formel 1
2. Hejar låter stort, men jag blir extra glad när Sebastian Vettel vinner. Perfektion är alltid inspirerande
3. Inte rival, men jag gillar inte när Fernando Alonso vinner eftersom han betett sig ojuste mot teamkamrater samt är gnällig när han inte blir behandlad som primadonna av teamet.

Jag har svårt för tanken att ett lag skulle kunna vara "bäst i världen" mer än högst tillfälligt. Mitt hjärta klappar inte för något lag.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Re: Sv: Förklara för en asportist varför du gillar att se på

Inläggav amandaduregard » lör 21 sep 2013, 17:42

Visst kan ni vara selektiva skeptiker och engagera er i sport. Vi allskeptiker betraktar det dock som vidskeplighet.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav Anders » lör 21 sep 2013, 17:48

Knurd skrev:Jag är inte i första hand ute efter en analys av sport-tittande, utan av supporterkultur. På så sätt var rubriken otydlig.
F1 har i princip inte någon supporterkultur. Möjligen att Ferrarifans har någon slag gemenskap, men det är i det lilla. Inga upplopp om fel förare vinner, och ingen stormning av spelplan under matchen...
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Urquhart » sön 22 sep 2013, 01:44

1. Jodå. Kollar dock framförallt när det vankas stora mästerskap. Orkar inte följa med i serielunken. De sporter jag främst gillar är fotboll, friidrott och längdskidåkning.
2. Liverpool FC. Har gjort detta sen jag var liten. Förmodligen så beror det på att jag fick några gamla vimplar av en äldre kusin (som behövde väggytan till något annat... en tjejplansch kanske?).
3. F.d. dopingavstängda idrottare vill man helst inte att det ska gå bra för. Friidrottare från Bulgarien, Grekland, Turkiet m.fl. länder litar man inte särskilt mycket på. När det gäller fotboll så hoppas man lite extra att ultradefensiva lag ska åka ut fort. Det var ju inte så att man myste när Grekland vann EM 2004.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Nästa

Återgå till Vardagsrummet