Lambertz

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Bör Lambertz avgå

Ja
62
75%
Nej
17
20%
Annan motivering
4
5%

Antal röster : 83

Re: Lambertz

Inläggav strutfus » ons 21 sep 2016, 11:19

Lambertz håller fortfarande på med sannolikheter!

http://http://goranlambertz.se/thomas-bayes-om-thomas-quick//
Användarvisningsbild
strutfus

Inläggav Erland » ons 21 sep 2016, 17:45

strutfus skrev:Lambertz håller fortfarande på med sannolikheter!

http://http://goranlambertz.se/thomas-bayes-om-thomas-quick//

Länken funkar inte för mig.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav jak » ons 21 sep 2016, 18:04

Användarvisningsbild
jak

Inläggav Migi » fre 21 okt 2016, 08:59

jak skrev:http://goranlambertz.se/thomas-bayes-om-thomas-quick/ fungerar.
I min bok räknade jag på ett amatörmässigt, förenklat och matematiskt felaktigt sätt när jag adderade bevisvärden. Sedan har jag använt en något bättre formel (multiplikationsmetoden), men inte heller den finner nåd hos matematikerna. Vad man har anvisat är i stället den s.k. Bayes sats, som är komplicerad men som tycks vara accepterad av alla experter.

Gode Gud vilken martyr! Hur många år studerar inte matematiker för att greppa grunderna som krävs för att använda sig av de verktygen? Han är ju som en slentrianparodi på analytisk filosofi. (Kontinental filosofi FTW!)
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav onslow » ons 07 dec 2016, 14:14

Ja Herregud. Jag försöker med mixat resultat penetrera Bayes teorem/sata (jag vet inte vilket den korrekta benämningen är) det går trögt, ändå läste jag matematik vid SU i min ungdom! :banghead:
I am still confused but on a higher level
onslow

Inläggav skeptiskelars » lör 06 maj 2017, 12:41

Göran Lambertz har i media läst om Dan Josefssons granskning av "Kevin-fallet" och insett att hans gamla kompis från Quick-laget -Sven-Åke Christiansson- kommer att bli hudflängd i Josefssons reportage som sänds i 3 delar i SvT1.
GL har därför suttit hemma på sin kammare och knåpat ihop någon slags personlig regelbok för hur granskande journalistik skall gå till. Där punktas upp vilka krav som skall ställas på granskningen, hur man listar ut om dessa lambertzka krav har uppfyllts och vilka frågor man bör ställa sig.
Orkar inte citera, det är alltför förvirrat, läs och döm själva:
http://goranlambertz.se/granskning-av-mediegranskning/
skeptiskelars

Inläggav Anders G » lör 06 maj 2017, 18:06

Hur stor är sannolikheten för att han har ballat ur? 135%? 156%
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav skeptiskelars » lör 06 maj 2017, 19:04

Anders G skrev:Hur stor är sannolikheten för att han har ballat ur? 135%? 156%

Jag hade ett fyndigt svar men hittar ingen konsumlogga på mitt tangentbord, så jag håller käft tills vidare,.
......sisådär till 21-22tiden på onsdag kväll då helvetet brakar lös på den Lambertzka slaskbloggen.
skeptiskelars

Inläggav BUffe » lör 06 maj 2017, 19:34

The Lambertz doth protest too much, methinks. :)

En tanke som slår mig direkt är: hur stort genomslag har herr Lambertz blogg? Når det här överhuvudtaget fram till någon?

Det åsido så tycker jag också det verkar vara en förberedelse för att senare kunna framföra en givetvis oklanderligt opartisk och skrupulöst rättvis men samtidigt skoningslöst stenhård och absolut förödande kritk mot Josefssons reportage utifrån, öh... den här bloggposten jag snodde ihop i förra veckan.

Allvarligt #1: tycker herr Lambertz att det är lämpligt att ett justitieråd i Högsta Domstolen tar sig för att granska reportage i svenska medier?

Allvarligt #2: borde inte karln ha tillräcklig erfarenhet av rättshaverister för att inse hur det här kommer att tolkas?
Förutsatt att nån ser det, förstås?
BUffe

Inläggav skeptiskelars » lör 06 maj 2017, 22:07

BUffe skrev:The Lambertz doth protest too much, methinks. :)

En tanke som slår mig direkt är: hur stort genomslag har herr Lambertz blogg? Når det här överhuvudtaget fram till någon?

Det åsido så tycker jag också det verkar vara en förberedelse för att senare kunna framföra en givetvis oklanderligt opartisk och skrupulöst rättvis men samtidigt skoningslöst stenhård och absolut förödande kritk mot Josefssons reportage utifrån, öh... den här bloggposten jag snodde ihop i förra veckan.

Allvarligt #1: tycker herr Lambertz att det är lämpligt att ett justitieråd i Högsta Domstolen tar sig för att granska reportage i svenska medier?

Allvarligt #2: borde inte karln ha tillräcklig erfarenhet av rättshaverister för att inse hur det här kommer att tolkas?
Förutsatt att nån ser det, förstås?

Han är inte justitieråd längre. Lyckligtvis bara pensionär och OM hans egenhändigt hopknåpade lilla handbok i kritisk granskning skulle få uppmärksamhet utanför skeptikerfora så lär han inte bemötas som något annat än den hopplösa rättshaverist han är.
skeptiskelars

Inläggav BUffe » sön 07 maj 2017, 07:38

skeptiskelars skrev:Han är inte justitieråd längre. Lyckligtvis bara pensionär och OM hans egenhändigt hopknåpade lilla handbok i kritisk granskning skulle få uppmärksamhet utanför skeptikerfora så lär han inte bemötas som något annat än den hopplösa rättshaverist han är.

Sorry, "fd" skulle det stå. Men jag tycker ämbetets natur är sådan att man även som panschis-jr bör vara väldigt försiktig med vilka publika debatter man ger sig in i.

Men om man ska tänka ett steg till och lite mer konspirationistiskt så kan den högst sannolikt kommande Lambertzska partsinlagan mot Josefssons reportage ha ett annat syfte än att stötta Sven Å och därmed putsa på Lambertz eget rykte. Det kan också vara tänkt som en blockering mot ett framtida granskande reportage av Lambertz insatser i Qvick-fallet och kanske andra som kan ifrågasättas, för att få en sådan granskning att se ut som ett utspel i ett pågående ordkrig.
BUffe

Inläggav skeptiskelars » sön 07 maj 2017, 12:31

BUffe skrev:Det kan också vara tänkt som en blockering mot ett framtida granskande reportage av Lambertz insatser i Qvick-fallet och kanske andra som kan ifrågasättas, för att få en sådan granskning att se ut som ett utspel i ett pågående ordkrig.
Osäkert om Lambertz tänker "framåt", hans insatser i Quickdebatten-tills han drog sig tillbaka från debatten och började med söndagsbetraktelser- präglades väl mest av brandkårsutryckningar för att släcka elden från föregående korkade inlägg.
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » mån 08 maj 2017, 13:47

Han är igång med sannolikheter ang 3 av "Quickfallen" igen.
Han kommer fram till:
Drygt 99,2 % sannolikhet att TQ är skyldig till mord på Gry Storvik.
Drygt 99,93 % sannolikhet att TQ är skyldig till mord på Trine Jensen.
C:a 99,87 % sannolikhet att TQ är skyldig till mord på Makarna Stegehuis.
Jag är för korkad i matte för att förstå vad han bluddrar om, nån annan får plocka sönder hans beräkningar.
http://goranlambertz.se/book-extra/bera ... stegehuis/
skeptiskelars

Inläggav Anders G » mån 08 maj 2017, 14:34

Matematisk övning.
Plocka in 5 misstänkta A,B,D,C och E.
A uppger att han är oskyldig. Verkar trovärdig.
B uppger att han är oskyldig. Verkar trovärdig.
C uppger att han är trovärdig, verkar oskyldig.
E uppger att han är oskyldig, verkar trovärdig.

I det läget behöver du inte ens förhöra D. 100%! Till galgen!
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav ttias » mån 08 maj 2017, 16:29

Ah, men hur stor är sannolikheten att Lambertz förstår hur sannnolikhet fungerar? Något att bita i.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet