Hur skulle du använda några hundralappar extra i månaden?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Hur skulle du använda en inkomstökning om 300 kr/månad?

Spara på bank eller i räntefond
10
34%
Investera i aktier eller liknande
4
14%
Amortera
3
10%
Täcka ett underskott
1
3%
Bostad/inredning
0
Inga röster
Mat
2
7%
Barn
0
Inga röster
Beklädnad
0
Inga röster
Hobbyutrustning
0
Inga röster
Semesterresor
1
3%
Nöjen/fritidsaktiviteter
6
21%
Annat
2
7%

Antal röster : 29

Hur skulle du använda några hundralappar extra i månaden?

Inläggav Knurd » lör 28 dec 2013, 16:06

Till årsskiftet kommer ett nytt jobbskatteavdrag. Den som arbetar, kommer betala lite mindre i skatt.

Oavsett om du berörs av reformen eller ej: Hur skulle din privatekonomi påverkas av några hundra kronor extra i månaden, givet att din sysselsättning inte förändras?
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Re: Hur skulle du använda några hundralappar extra i månaden

Inläggav Tony » lör 28 dec 2013, 17:08

Den enda effekten vore att det blir några hundralappar mer kvar på bankkontot varje månad. Mina utgifter skulle inte öka.
Om jag vann flera miljoner eller om inkomsterna skulle öka med många tusen i månaden skulle jag kanske öka utgifterna marginellt.
Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Vitnir » lör 28 dec 2013, 17:10

Jag kommer att tända mina cigarrer med femtiolappar istället för tjugolappar.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav amandaduregard » lör 28 dec 2013, 17:51

Jag skulle ge bort mer pengar till nationell och internationell välgörenhet. Det är vad jag brukar göra när jag får högre lön.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav Anders » lör 28 dec 2013, 21:59

Svårt att säga. Jag brukar spara pengar och sedan köpa något dyrt, typ en resa, en klocka eller en kostym. Men spara i syfte att spendera fanns inte med i alternativen.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders G » lör 28 dec 2013, 22:03

Den underförstådda frågan är om inte staten, landstinget eller kommunen (rentav kyrkan) skulle ha mer nytta av "sina" pengar. Nä, jag har mer nytta av mina pengar på egen hand, efter eget skön.
Toklöner och halvkriminella avgångsvederlag till den sörmländska landstingsmaffian eller en 2-3 tusen om året att sätta undan till egna kostnader vid lindriga sjukdomstillstånd? För mig är valet lätt. Skattetrycket räcker till för att bekosta en solidarisk sjukvård ändå. Landstingsledningen får komma med en tydligare effektivare styrning av slantarna om jag skall anförtro mina pengar till dem.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav L. Mäkinen » sön 29 dec 2013, 15:17

Några hundringar till märks knappast så de lär gå till utökad allmänkonsumtion.
Pengar på banken är inte min melodi. De är roligare att använda varefter de kommer in.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Knurd » sön 29 dec 2013, 15:19

Nu är inte tråden tänkt att bli en finanspolitisk debatt, utan utbyte av idéer om hur folks privatekonomi påverkas av inkomständringar.

En inkomstökning skulle lika gärna kunna komma från ett nytt löneavtal.
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Inläggav skogaliten » sön 29 dec 2013, 17:09

...Fast det där med finanspolitisk debatt i sammanhanget är kanske inte så dumt. Både enkäten här, och en hel del forskning tyder på att skattesänkningar, eller ökad inkomst för den delen ("mer i plånboken"), i synnerhet för "folk som har det gott ställt", inte går till ökad konsumtion, utan till sparande eller amorteringar.

Det innebär, att "den ekonomiska aktiviteten" inte ökar, och alltså inte ger en positiv effekt av typen ökad tillväxt och minskad arbetslöshet.

Så, mer pengar i plånboken, förutom för de personer som lever under små omständigheter, blir bara en ansamling av kapital.
Bra för bankernas balansräkningar, men inte så värst konstruktivt för samhället, om inte utlåningen samtidigt ökar, vilket Stefan Ingwes inte önskar...
skogaliten

Inläggav Anders » sön 29 dec 2013, 19:24

skogaliten skrev:...Fast det där med finanspolitisk debatt i sammanhanget är kanske inte så dumt. Både enkäten här, och en hel del forskning tyder på att skattesänkningar, eller ökad inkomst för den delen ("mer i plånboken"), i synnerhet för "folk som har det gott ställt", inte går till ökad konsumtion, utan till sparande eller amorteringar.

Det innebär, att "den ekonomiska aktiviteten" inte ökar, och alltså inte ger en positiv effekt av typen ökad tillväxt och minskad arbetslöshet.

Så, mer pengar i plånboken, förutom för de personer som lever under små omständigheter, blir bara en ansamling av kapital.
Bra för bankernas balansräkningar, men inte så värst konstruktivt för samhället, om inte utlåningen samtidigt ökar, vilket Stefan Ingwes inte önskar...
Men nu är de flesta i sverige inte "folk som har det gott ställt" utan helt vanliga medelinkomsttagare, och de konumerar sina ökade inkomster. Dvs, skatteintäckterna ökar och fler får jobb för att kunna möta den ökade efterfrågan.

Sparande är ofta till för att spara till något dyrt som skall köpas eller göras någon gång i framtiden. Kanske köpa en bil kontant, eller en högre kontantinsats för huset.

När det gäller amorteringar är det ju faktiskt något som ökar konsumtionen eftersom ökad amortering minskar kostnaderna för lån och det ger mer pengar i plånboken.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav JackBlack » sön 29 dec 2013, 20:41

Tycker alternativet "donerat till välgörande ändamål" borde finnas med.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav TomasT » sön 29 dec 2013, 23:28

Nu tycker inte Rothstein i DN att det är vettigt att ge till tiggare.Äntligen har jag hittat motiv till att inte ge,då det inte när utan kanske tom förstör.

Inläggav zsuffa » mån 30 dec 2013, 09:08

Spara eller investera pengarna till dess att räntorna stiger, och sedan använda pengarna för att amortera.
Användarvisningsbild
zsuffa

Inläggav Anders G » mån 30 dec 2013, 09:31

Knurd skrev:Nu är inte tråden tänkt att bli en finanspolitisk debatt, utan utbyte av idéer om hur folks privatekonomi påverkas av inkomständringar.

En inkomstökning skulle lika gärna kunna komma från ett nytt löneavtal.

??? Ta det med trådstartaren :lol: .
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Pär C » mån 30 dec 2013, 10:41

Öka belåningsgraden. För 300 kr i månaden kan man rulla runt ett lån på ca. 150 000 kr.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Nästa

Återgå till Vardagsrummet