Språklådan/konstiga uttryck

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Språklådan/konstiga uttryck

Inläggav skeptiskelars » mån 16 nov 2015, 22:58

Kanske det redan finns en tråd om detta. Administrator får väl radera ooch flytta i så fall. Jag är för lat för att ta reda på det.

Jag tänkte det kunde vara kul att prata lite om språkliga konstigheter och knäppa uttryck som sitter så fast i ryggmärgen att vi inte ens tänker på hur dumt det låter.

Uttrycket "Klart som korvspad" är ju helt vrickat. Det var iofs länge sedan jag såg spadet som mamma hällde ut ur burken med "Bullens pilsnerkorv" nån gång för länge sedan. Men inte f-n var korvspadet klart inte. Det var grumligt.
skeptiskelars

Re: Språklådan/konstiga uttryck

Inläggav Pär C » tis 17 nov 2015, 09:09

Att "brant inlärningskurva" i grund och botten betyder att man lär sig snabbt men att det oftast används i motsatt betydelse.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Erland » tis 17 nov 2015, 09:33

"Klockrent" betyder väl att något är mycket tydligt och klart. På något sätt ska man väl associera till klangen i en klocka, men är klockklang ett rent ljud? Inte falskt? Utan övertoner?
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Johannes » tis 17 nov 2015, 09:55

Erland Wrote:"Klockrent" betyder väl att något är mycket tydligt och klart. På något sätt ska man väl associera till klangen i en klocka, men är klockklang ett rent ljud? Inte falskt? Utan övertoner?

En annan intressant aspekt är att "klockrent" inte alltid betyder tydligt och klart, utan ofta att något passar väldigt bra.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Pär C » tis 17 nov 2015, 10:05

Johannes Wrote:
Erland Wrote:"Klockrent" betyder väl att något är mycket tydligt och klart. På något sätt ska man väl associera till klangen i en klocka, men är klockklang ett rent ljud? Inte falskt? Utan övertoner?
En annan intressant aspekt är att "klockrent" inte alltid betyder tydligt och klart, utan ofta att något passar väldigt bra.

I varje fall i det senare fallet är det nog ett resonansfenomen - bokstavligt eller bildligt - som man vill beskriva, jfr engelskans "sweetspot".
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav micke.d » tis 17 nov 2015, 17:26

skeptiskelars Wrote:Kanske det redan finns en tråd om detta. Administrator får väl radera ooch flytta i så fall. Jag är för lat för att ta reda på det.

Jag tänkte det kunde vara kul att prata lite om språkliga konstigheter och knäppa uttryck som sitter så fast i ryggmärgen att vi inte ens tänker på hur dumt det låter.

Uttrycket "Klart som korvspad" är ju helt vrickat. Det var iofs länge sedan jag såg spadet som mamma hällde ut ur burken med "Bullens pilsnerkorv" nån gång för länge sedan. Men inte f-n var korvspadet klart inte. Det var grumligt.

Det är nog ett ironiskt uttryck. Men gammalt, det fanns redan på 1700-talet, så det har troligen funnits mer än en ironisk generation...
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Dûrion Annûndil » ons 18 nov 2015, 10:10

"Huggsexa".

Jag förstår betydelsen som ungefär "kamp" om någonting, "Alla ville ha första exemplaret, det blev en riktig huggsexa". Men vad i helskotta betyder ordet egentligen? Vad är det man hugger? Vad är "sexa" i det här ordledet? :smile2:
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Spiring » ons 18 nov 2015, 10:34

Dûrion Annûndil Wrote:"Huggsexa".

Jag förstår betydelsen som ungefär "kamp" om någonting, "Alla ville ha första exemplaret, det blev en riktig huggsexa". Men vad i helskotta betyder ordet egentligen? Vad är det man hugger? Vad är "sexa" i det här ordledet? :smile2:

Från Svenska Akademiens ordbok, lättillgänglig* på nätet:

"om (lättare, av smårätter bestående, vid sextiden) på aftonen intagen måltid (i sht på restaurang o. d.); i fråga om nutida förh. nästan bl. om lättare måltid i samband med sällskaplig l. festlig samvaro (t. ex. vid kamrat- l. nationsfest l. efter sammanträde): särsk. (i sht i ssgrna NATT-, SILL-SEXA) om sådan måltid serverad frampå "småtimmarna" (som avslutning på fest l. kalas)."

* http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Anders G » ons 18 nov 2015, 10:36

SAOB Wrote:HUGG-SEXA. (vard.) måltid (eg.: "sexa") där man ivrigt o. hänsynslöst (under brådska o. trängsel) hugger in på anrättningarna. SöndN 1862, nr 37, s. 3. På ett gifvet tecken stormades bordet, och en sådan gående eller rättare stående sexa kallades med allt skäl "huggsexa". CRONHOLM Minnesbl. 75 (1908).
särsk. spelt. bildl. om spel med schackpjäser som går ut på att taga så många pjäser som möjligt från motståndaren. ÖSTERGREN (1928).

Jfr Sillsexa, äggsexa.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Zartax » ons 18 nov 2015, 15:34

Pär C Wrote:Att "brant inlärningskurva" i grund och botten betyder att man lär sig snabbt men att det oftast används i motsatt betydelse.

Det betyder väl att man måste lära sig snabb, eller att man måste lära sig mycket på en gång. Hur menar du att det används i motsatt betydelse?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Zartax » ons 18 nov 2015, 15:36

"Undantaget bekräftar regeln." måste nog vara ett av de mest felanvända uttrycken i svenska språket.
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav skeptiskelars » ons 18 nov 2015, 16:08

För att inte tala om "en dryg vecka" för att beskriva en tidsrymd om 8-9 dagar.
skeptiskelars

Inläggav Pär C » ons 18 nov 2015, 16:13

Zartax Wrote:
Pär C Wrote:Att "brant inlärningskurva" i grund och botten betyder att man lär sig snabbt men att det oftast används i motsatt betydelse.

Det betyder väl att man måste lära sig snabb, eller att man måste lära sig mycket på en gång. Hur menar du att det används i motsatt betydelse?

Om någon är svårt att lära sig så talas det ibland om "brant inlärningskurva". Innebörden kommer väl sig av att man tänker sig att om något brant så är det svårt att forcera.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Zartax » ons 18 nov 2015, 16:29

Pär C Wrote:Om någon är svårt att lära sig så talas det ibland om "brant inlärningskurva". Innebörden kommer väl sig av att man tänker sig att om något brant så är det svårt att forcera.

Nja, det är väl snarare en graf med tid på x-axeln och kunskap på y-axeln. En brant kurva innebär att du måste lära dig mycket, snabbt för att komma någonstans alls, medan en flack kurva innebär att du har tid på dig och kan lära dig lite i taget. T.ex. avancerad matematik är svårt men har en flack inlärningskurva eftersom du kan ta tid på dig och lära dig stegvis, jämfört med att lära sig cykla på egen hand utan stödhjul som har en brant inlärningskurva. Antingen kan du hyffsat eller så ramlar du. Finns liksom inget mellanting där du kan mjukträna balansen innan du provar på riktigt, utan det är ut i "hetluften" direkt.
Senast redigerad av Zartax ons 18 nov 2015, 16:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Zartax » ons 18 nov 2015, 16:31

skeptiskelars Wrote:För att inte tala om "en dryg vecka" för att beskriva en tidsrymd om 8-9 dagar.

Vad är det för konstigt med det? "Dryg" betyder "lite mer än" medan motsatsen "knapp" betyder "lite mindre än". En dryg/knapp timme/kilometer/vecka osv. Man menar ju inte dryg som i jobbig. ;)
Användarvisningsbild
Zartax

Nästa

Återgå till Vardagsrummet