Språklådan/konstiga uttryck

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Språklådan/konstiga uttryck

Inläggav Pär C » mån 22 aug 2016, 19:09

Tobbe J skrev:
I alla händelser borde inte konjunktionen vara "men"

Konjunktionen "men" funkar bra om man tänker sig ett underförstått "Endast" före "Två ..."

Man uppnår f ö samma genom att tänka fram ett "bara" sist i meningen, men det finns inget stöd för intolkningen. Författaren har förmodligen utgått från det inneboende motsatsförhållande som finns mellan död och skadad (fortfarande levande) men en utbränd och en skadad bil ingår i samma grupp och då blir det fel. Det är alltså svårt att finna stöd för det motsatsförhållande som skulle motivera ett "men".

"Branden skadade merparten av den 47 bilarna i garaget och två blev t o m helt utbrända."
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Tobbe J » mån 22 aug 2016, 19:18

Pär C skrev:Man uppnår f ö samma genom att tänka fram ett "bara" sist i meningen, men det finns inget stöd för intolkningen. Författaren har förmodligen utgått från det inneboende motsatsförhållande som finns mellan död och skadad men en utbränd och en skadad bil ingår i samma grupp och då blir det fel. Det är alltså svårt att finna stöd för det motsatsförhållande som skulle motivera ett "men".

"Branden skadade merparten av den 47 bilarna i garaget och två blev t o m helt utbrända."

När man talar om bilar skulle jag normalt tolka "skadad" som något man till rimlig kostnad kan reparera, till skillnad från "utbränd", "förstörd", "totalkvaddad".
Användarvisningsbild
Tobbe J

Inläggav Anders G » mån 22 aug 2016, 20:36

Reparera bilar till rimlig kostnad? Nu är vi inne på övernaturligheter hår också.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Pär C » mån 22 aug 2016, 20:55

Tobbe J skrev:
Pär C skrev:Man uppnår f ö samma genom att tänka fram ett "bara" sist i meningen, men det finns inget stöd för intolkningen. Författaren har förmodligen utgått från det inneboende motsatsförhållande som finns mellan död och skadad men en utbränd och en skadad bil ingår i samma grupp och då blir det fel. Det är alltså svårt att finna stöd för det motsatsförhållande som skulle motivera ett "men".

När man talar om bilar skulle jag normalt tolka "skadad" som något man till rimlig kostnad kan reparera, till skillnad från "utbränd", "förstörd", "totalkvaddad".

Jag tror vi alla uppfattar frågan om död eller levande som binär och central. Om en bil är utdömd eller inte är en försäkringsteknisk fråga på en liten annan nivå. Oavsett detta blir formuleringen konstig:

Vid branden dog 2 person men merparten av de 47 närvarande skadades. Grundproblemet med formuleringen blir då att den antyder att det viktigaste var att merparten skadades och inte att två dog. Det gängse är att prioritetera omvänt.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav skeptiskelars » mån 29 aug 2016, 21:56

skeptiskelars skrev:I dagens tidning rörande bilbränder.

"Två bilar var helt utbrända men majoriteten av de 47 bilarna i garaget skadades"

Kan man använda "majoritet" / "minoritet" om döda ting ?
Mitt språköra hade föredragit "de flesta" eller "flertalet" i st f "majoriteten" i citatet ovan.
Det säger mig nämligen att "majoritet" / "minoritet" är mängdbegrepp förbehållna människor -möjligen också djur.

Är jag ute och cyklar ?

Är jag ute och cyklar ? (min fetning och understrykning i citatet ovan från mig själv)
Jag har googlat uttrycket och hittat ungefär lika många förklaringar som länkar som googlingen gav upphov till.
Uttrycket betyder ungefär att man inte vet vad man pratar om eller vad man öht håller på med och det kan näppe vara mera än c:a 200 år gammalt.

Men varför just "cykla" ?
Varför inte:
-"Nu är du ute och åker spark"
-"Nu är du ute och skrinnar"
-"Nu är du ute och går"
-"Nu åker du kälke"
??????

Av googlingarna gillar jag flashbackhistorien bäst:
https://www.flashback.org/t45721
"Jag har en teori om varifrån uttrycket att "vara ute och cykla" kommer ifrån!
När Hoffman skulle göra sitt första experiment med LSD (hans andra tripp) fann han att det inte fungerade som han ville, så han bestämde sig för att dra hem. Detta var 1942 och bensin gick till krigsfordon, så han fick ta sin cykel. Vråltrippad (dosen var löjligt hög jämfört med vad man behöver ta), med sin kvinnliga assistent på pakethållaren cyklade han hem... eller vart han nu hamnade. Han var verkligen ute och cyklade."

Nån som har nån plausibel förklaring till uttrycket ?
Gärna en som kan motiveras med Ockhams rakkniv.
skeptiskelars

Inläggav Anders G » tis 30 aug 2016, 09:07

Det går aaaldrig att utreda varifrån sådana uttryck "egentligen" kommer. Tex bland tonåringar uppstår och försvinner gruppspecifika uttryck lika snabbt som partiklar och motpartiklar i det kvantfysiska (fjantfysikaliska) tomrummet. En del uttryck överlever, de flesta inte. Det spelar ingen skillnad vilket årtionde man diskuterar.

Nu florerar mängder av uttryck av typen "har inte alla besticken i lådan", "hissen går inte ända upp", "alla indianerna använder inte bestick", "alla hästarna åker inte hiss", "inte den skarpaste indianen i hissen", "har inte alla knivarna hemma". Få av dessa uttryck kommer att vara förståeliga för en forskare om 200 år. Fan i fåtöljerna! Gothenburgh, the Town on G! We give the iron!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav jak » tis 30 aug 2016, 09:58

Bäst chans att få någon sorts svar är nog att fråga Språket i P1: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=153539

Det kan vara rätt intressant/roligt att lyssna på vad dom gräver fram om uttryck och ord.
Användarvisningsbild
jak

Inläggav Erland » tis 30 aug 2016, 10:24

För uttryck som "...ute och cyklar" kan man kolla upp Pelle Holms "Bevingade ord". Har inget ex tillhanda f.n.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav skeptiskelars » tis 30 aug 2016, 17:51

Jag tackar innerligt för tipsen i de två föregående inläggen.
I morgon blir det mail til SR och i helgen blir det besök på bibblan.
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » mån 27 feb 2017, 22:32

Jag bortser i det här inlägget HELT från de som faktiskt klipper sitt eget hår med sax, jag bortser också från de som går in för Yul Brynnerstilen och går över flinten med en rakapparat då och då. :smile2:

"Har`u klippt dej" var det några som sade när jag kom till jobbet idag efter ett besök hos frisören i lördags. Till saken hör att jag inte klippt håret -mer än en liten puts- på cirka 2 år. Så visst f-n märktes det att jag varit och klippt mig.

Det finns konstiga saker (utan inbördes rangordning)i uttrycket:

Konstighet A:
"Har`u klippt dej?" är en fullkomligt idiotisk fråga till någon som har låtit kapa av > 25 cm av sin hårman och gått från långhårig 70-talsslusk till välklippt 50-tals-läroverkspojke över en helg.
Jag ställer samma korkade fråga själv till folk i min närhet som har kortare hår än sist jag träffade dem, så jag är minst lika idiotisk jag.

Varför ställer vi denna urbota korkade fråga ?
Är det av artighet mot våra nära och kära ? Betyder frasen egentligen:
"Jag ser att Du förändrat utseende och eftersom jag är uppmärksam på din person så måste jag kommentera det, du skall verkligen inte tro att jag betraktar dig som luft."?
Kan det finnas nyanser, ........kanske i tonfallet ?
"Har`u klippt dej?".....med betydelsen: "Va fin du ser ut numera"
.....eller......
"Har`u klippt dej?".....med betydelsen: "Nu ser du ju jävligare ut än nånsin"

Konstighet B:
Uttrycken:
"Har`u klippt dej",
"Ja ska gå å klippa mej i morron",
"Du börjar bli bli långhårig, snart dags att du går å klipper dej",
"Näe, nu e ja trött på de häringa risiga trasslet, nu går ja å klipper mej", är alla lika knäppa.
JAG klipper mig inte och DU klipper dig inte, det gör frisören -i undantagsfall någon bekant eller närstående som kan hantera en sax i hårsvallet- uttrycken är så jubelknäppa så klockorna stannar.

Det borde heta:
"Har`u låtit klippa dej",
"Ja ska gå till frisörn i morron",
"Du börjar bli bli långhårig, snart dags att nån klipper håret på dej",
"Näe, nu e ja trött på de häringa risiga trasslet, hög tid å beställa tid hos frisörn".

Konstighet C:
Ännu knäppare är uttrycket "Jag skall och klippa mig". Betyder det att jag skall spatsera omkring på huvudgatan och sätta saxen i min egen kalufs?

Angående konstighet C: så kan jag tänka mig att förklara den med att det är en förenkling av uttrycket "Jag skall gå [till frisören eller nån annan som kan klippa hår] och [låta] klippa mig [=mitt hår], men knäppt låter det.
BASTA.
skeptiskelars

Inläggav Anders G » mån 27 feb 2017, 22:43

Många går till doktorn åkandes i en ambulans, oavsett att läkaren inte doktorerat.
---
I slutänden av Hasse och Tages revy "Spader, Madame!" behandlas språkliga frågor (av för din skenbara sinnesstämning förmodligen passande slag) av Birgitta Andersson, Martin Ljung och Hasse Alfredsson. Tänk om språklärarna lär oss språket fel? Går att beskåda på SvTs öppna arkiv.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav skeptiskelars » mån 27 feb 2017, 22:53

Anders G skrev:Många går till doktorn åkandes i en ambulans, oavsett att läkaren inte doktorerat.
.
Men inte jag. Jag har åkt ambulans 3 gånger i mitt liv, ingen av resorna gick till doktorn, utan de gick till "sjukhuset". De som åker till "doktorn" i ambulans borde behandlas för hypokondri.
.....och vad är det för skitprat att läkaren måste ha doktorerat för att vara "Doktor", har Du aldrig hört talas om Doktor Erik Enby ? :smile2:
skeptiskelars

Inläggav Procentaren » mån 27 feb 2017, 22:57

Jag får rekommendera den här boken. Den har svaret på alla frågor du får.
Jag minns några stycken från åren när man läste MAD. T.ex mannen som kommer gående med en resväska, och grannen frågar glatt. Skall du ut och resa ?
Nej, jag är koffertmördare och behöver fylla på förrådet :smile2:
Bild
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav skeptiskelars » mån 27 feb 2017, 23:09

Hehe, och vad är det mest avsnoppande svaret på frågan "Har`u klippt dej" ?
skeptiskelars

Inläggav Spiring » tis 28 feb 2017, 07:35

skeptiskelars skrev:
Konstighet C:
Ännu knäppare är uttrycket "Jag skall och klippa mig". Betyder det att jag skall spatsera omkring på huvudgatan och sätta saxen i min egen kalufs?

Angående konstighet C: så kan jag tänka mig att förklara den med att det är en förenkling av uttrycket "Jag skall gå [till frisören eller nån annan som kan klippa hår] och [låta] klippa mig [=mitt hår], men knäppt låter det.
BASTA.

Bild
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet