Dubbdäck vs friktionsdäck

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav matsw » tor 14 jan 2016, 10:42

Det här dök upp min feed:

http://hbl.fi/feature/2015-03-12/732801 ... d-dubbdack
hufvuddtadsbladet skrev:Enligt VTT:s forskningsrapport har bilar inblandade i trafikolyckor med dödlig utgång oftare haft friktions- än dubbdäck. Tydligast är det här vid olyckor på isiga vägar. De olyckor som inträffat med friktionsdäck skulle till 83 procent ha kunnat undvikas om bilen hade haft dubbdäck.

- Om alla som har friktionsdäck bytte till dubbat skulle vi undgå en trafikolycka med dödlig utgång per vintersäsong, säger Juha Luoma, forskare vid VTT, som gjort undersökningen tillsammans med Mikko Malmivuo från Innomikko Oy.

- Enligt samma logik skulle vi få ytterligare nio olyckor med dödlig utgång om alla övergick till friktionsdäck, säger han.

Friktionsdäck används framför allt i städer, eftersom de bullrar mindre och sliter mindre på vägar och gator. Helsingfors har diskuterat begränsningar för dubbdäck av miljöskäl, och till exempel Oslo har redan en speciell avgift för den som kör dubbat.

Enligt undersökningsresultaten är friktionsdäck i snitt mera slitna än dubbdäck, framför allt på grund av att många kör med samma friktionsdäck året om och inte kontrollerar spårdjup och kondition så ofta.

Jag är skeptisk till att underlaget är begränsat till dödsolyckor. Det kan ju finnas en annan koppling än just hur bra fäste däcken har, tex risktagande.

En annan invändning är hur mycket det påverkar att friktionsdäck pga lata användare är mer slitna.

Rätt slutsats kanske borde va att se till att ha bra vinterdäck i vinterväglag. Och det förutsätter inte dubbdäck.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav Anders G » tor 14 jan 2016, 10:48

Vi har tre bilar i hushållet (Södermanland). Två med halvtaskiga dubbdäck och en med friktionsdäck som vi valt eftersom de var "bäst i test".
En bil använder vi inte. Gissa vilken? Första pris är ett par hemvirkade grytlappar, andra pris en fotvandring till Flen.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav matsw » tor 14 jan 2016, 12:25

Anders G skrev:Vi har tre bilar i hushållet (Södermanland). Två med halvtaskiga dubbdäck och en med friktionsdäck som vi valt eftersom de var "bäst i test".
En bil använder vi inte. Gissa vilken? Första pris är ett par hemvirkade grytlappar, andra pris en fotvandring till Flen.

Jasså?
Jag har friktionsdäck på min kärra o de funkar alldeles utmärkt.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav skogaliten » tor 14 jan 2016, 12:45

Jag vill (inte) fotvandra till Flen!

Det räcker med att köra till, eller igenom Flen i genomsnitt en gång per vecka från vår hemort i norra Östergötland för att veta hur väglaget är längs de de möjliga färdvägarna, nämligen uselt p.g.a. nästintill total avsaknad av snöröjning på alla vägar utom de tvåsiffriga riksvägarna...

Så därför har vi dubbdäck på våra bilar. Vad vi har på våra traktorer är en annan fråga.

Att man i storstadsmiljö kan leva på andras uppruggning av isskorpor med hjälp av dubbdäck, och själv ha friktionsdäck må så vara, men på mindre vägar på landsbygden är det inte görligt.

För övrigt ser jag det som märkligt, att snöröjning och väghållning i olika län kan vara så olika som den är, trots att man på pappret följer samma principer:

Jag/vi kör året regelbundet till ett flertal större orter/städer i norra halvan av Östergötland (ungefärlig sydgräns Linköping) och i stort sett hela Sörmland.
Förutom motorvägarna och de tvåsiffriga riksvägarna, där det är ungefär samma standard i Sörmland och i Östergötland, så är genomgående snöröjning och eventuell halkbekämpning väldigt mycket bättre i Östergötland.
skogaliten

Inläggav Kobo » tor 14 jan 2016, 13:03

Det är väl så att onabbat är billigare och får duga som enda möjlighet om man ska utrikes, dit man förut fick köra på bra sommardäck.

Galet nu är bilar i olika takt då odubbat kör saktare.

Vi kör 2 dubbade, men har en odubbad som ska provas på isen i backarna om det är brukbart. Med sommardäck får man vända hemåt.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Pär C » tor 14 jan 2016, 13:15

Slutsatsen att dubbdäck är bättre än odubbade när är riktligt halt (is eller hårdpackade snö) är väl inte särskilt kontroversiellt i sig – varför skulle det annars finnas dubbdäck ö h t. Det låter dock konstigt att lägga odubbade till last att de, tydligen, körs mer slitna. De är mer en fråga om bilägaren. Just att de körs mer slitna får ju en att misstänka att odubbade däck i större utsträckning körs av personer på snål budget, vilket i sin tur också antyder liten och/eller äldre bil med sämre krocksäkerhet och därav fler dödsbud. Ägarens/förarens ålder bör också komma in här.

I Skåne har det varit 3 eller 4 dagar hittills denna säsong som kunnat ge dubbdäck kunnat ett övertag. Och det är osedvanligt mycket. Inte mycket att ha hänga upp ett köpbeslut på. Nästa vinterdäck här blir av odubbade av kontinentaleuropeiskt snitt. De förra, nordiska fiktionsdäck, försvann helt på väg hem från alperna i påskas, det var nästan sommarvärme i norra Tyskland.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Kobo » tor 14 jan 2016, 13:22

Problemet kommer när man likt tradare fastnar i isiga backar och i bästa fall kan vända direkt.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Johannes » tor 14 jan 2016, 18:30

Pär C skrev:I Skåne har det varit 3 eller 4 dagar hittills denna säsong som kunnat ge dubbdäck kunnat ett övertag. Och det är osedvanligt mycket. Inte mycket att ha hänga upp ett köpbeslut på.

Det räcker i och för sig att dubben räddar livet en gång för att det ska vara värt det.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Anders G » tor 14 jan 2016, 19:56

Korrekt värderat av Pär C. Man kör i diket så korta stunder sett över en vinter... Det tar ju bara ett par sekunder, men känns längre.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Pär C » tor 14 jan 2016, 20:18

Johannes skrev:
Pär C skrev:I Skåne har det varit 3 eller 4 dagar hittills denna säsong som kunnat ge dubbdäck kunnat ett övertag. Och det är osedvanligt mycket. Inte mycket att ha hänga upp ett köpbeslut på.

Det räcker i och för sig att dubben räddar livet en gång för att det ska vara värt det.

Med samma förnumstiga argument kan man svetsa in krockbur, montera sexpunktsbälten i skalstolar, alltid använda godkänd integralhjälm och HANS samt tuta i alla kurvor för det kan vara värt det. Eller så riskutjämnar man, som jag gör, med att undvika att köra eller sänka farten de få dagar det rör sig om. Man ska inte underskatta värdet och kraften i avvägningar.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Anders G » tor 14 jan 2016, 21:30

Anders G skrev:Korrekt värderat av Pär C. Man kör i diket så korta stunder sett över en vinter... Det tar ju bara ett par sekunder, men känns längre.

Jaha, nu blandade jag ihop er. Det är Johannes som har min beundran. Pär C är ute och cyklar. Vintertid bör cyklister ha snökedjor.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav skogaliten » tor 14 jan 2016, 21:34

Pär C skrev:
Johannes skrev:

Med samma förnumstiga argument kan man svetsa in krockbur, montera sexpunktsbälten i skalstolar, alltid använda godkänd integralhjälm och HANS samt tuta i alla kurvor för det kan vara värt det. Eller så riskutjämnar man, som jag gör, med att undvika att köra eller sänka farten de få dagar det rör sig om. Man ska inte underskatta värdet och kraften i avvägningar.

Undvika att köra kan man göra, om andra alternativ finns, och det gäller få gånger per tidsenhet. Anpassa farten efter förhållandena ska man väl alltid göra?!

Men alla bor inte i en miljö med kollektivtrafik. Jag har t.ex. 2,8 mil till närmaste busshållplats, och längre än så till tåg.

Bor man där det är vinterväglag, eller pendlar mellan frost, snö och halka, tinar lite grann och fryser igen så det, så behöver man vara förberedd på de allra sämsta formerna av vinterföre.
skogaliten

Inläggav micke.d » tor 14 jan 2016, 22:14

Ett slitet friktionsdäck är val antagligen något år gammalt också. När jag använde såna sist så hårdnade de med stigande ålder, vilket gav sämre och sämre snöegenskaper.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Pär C » tor 14 jan 2016, 22:34

skogaliten skrev:Undvika att köra kan man göra, om andra alternativ finns, och det gäller få gånger per tidsenhet. Anpassa farten efter förhållandena ska man väl alltid göra?!

Men alla bor inte i en miljö med kollektivtrafik. Jag har t.ex. 2,8 mil till närmaste busshållplats, och längre än så till tåg.

Bor man där det är vinterväglag, eller pendlar mellan frost, snö och halka, tinar lite grann och fryser igen så det, så behöver man vara förberedd på de allra sämsta formerna av vinterföre.

I SKÅNE är friktionsdäck, särskilt de av kontinentaleuropeiskt snitt, bättre 90 % av vintersäsongen (barmark, torrt eller blött), 5 % är det jämt (nysnö, slask), 5 % har dubbdäck en fördel; allt konservativt räknat till snögudarnas fördel. De krävs gigantiska okompenserbara fördelar för att dubbdäck ska segra på sista raden och de finns inte. I SKÅNE. Det finns inte ens några backar att köra fast om man hållas sig borta från hallandsåsen. I andra delar av landet gäller annat. Naturligtvis.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Kobo » fre 15 jan 2016, 00:39

Användarvisningsbild
Kobo

Nästa

Återgå till Vardagsrummet