Dubbdäck vs friktionsdäck

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav matsw » sön 17 jan 2016, 06:07

Kobo skrev:
matsw skrev:
Kobo skrev:man inte kan ha trafik i olika takt.

Skulle vilja se en test om hur mycket "lämplig hastighet" vid visst väglag skiljer mellan olika däckmodeller.


Hem tidigt på nyårsafton körde en hel del på halvfart som jag först trodde var onyktra, men kan inte vara så många inkl. taxi så det måste varit odubbat. Det är IRL utan att läsa tester.


Du vet ingenting om varför de åkte långsamt. Du vet ingenting om hur du uppmärksammar att vissa åker långsammare. Det har alltid funnits de som är försiktigare än andra, nu när friktionsdäcken har kommit skyller du på dem.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw
 
Inlägg: 7259
Blev medlem: fre 10 feb 2006, 23:20

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav Tryggve » sön 17 jan 2016, 10:07

micke.d skrev:Collin verkar inte riktigt ha koll. Han har haft märkliga inlägg i dubb-debatten tidigare.

Han skrev en krönika en gång där han menade att ju fler bilar man hade kvaddat /kraschat desto bättre förare blev man. Därför var han med tre kvaddade bilar mycket bättre förare än de som aldrig hade kvaddat/kraschat en bil.

Den var rolig som underhållning, men efter det så går det liksom inte att ta den snubben på allvar längre.... :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator
 
Inlägg: 8750
Blev medlem: mån 18 apr 2005, 23:03
Ort: Mölndal

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav Kobo » sön 17 jan 2016, 11:54

matsw skrev:
Kobo skrev:
Hem tidigt på nyårsafton körde en hel del på halvfart som jag först trodde var onyktra, men kan inte vara så många inkl. taxi så det måste varit odubbat. Det är IRL utan att läsa tester.


Du vet ingenting om varför de åkte långsamt. Du vet ingenting om hur du uppmärksammar att vissa åker långsammare. Det har alltid funnits de som är försiktigare än andra, nu när friktionsdäcken har kommit skyller du på dem.

Ok vi körde från Väsby E4S över Eleden, där man normalt alltid kör som dårar, vi höll laga fart, körde om många, blev omkörda och har kört där en hel del tor Arlanda. Vi var 2+2 varav föraren är en högutbildad forskare, jag diskuterade fenomenet med.
Vad kan då föranleda att så många, just då med minusgrader, kör nästan olagligt för sakta tror du, när man kan köra som vanligt med dubb men bör köra sakta odubbat?

Var inte larvig nu, vi har en odubbad själva som möjligen kan passa till Spanien en vinter och duger att smyga runt med lokalt.
Senast redigerad av Kobo sön 17 jan 2016, 12:31, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 343
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav Kobo » sön 17 jan 2016, 12:03

Tryggve skrev:
micke.d skrev:Collin verkar inte riktigt ha koll. Han har haft märkliga inlägg i dubb-debatten tidigare.

Han skrev en krönika en gång där han menade att ju fler bilar man hade kvaddat /kraschat desto bättre förare blev man. Därför var han med tre kvaddade bilar mycket bättre förare än de som aldrig hade kvaddat/kraschat en bil.

Den var rolig som underhållning, men efter det så går det liksom inte att ta den snubben på allvar längre.... :-)

Givetvis måste man vara källkritisk emot bilfanatiker, men i just detta fall har han seriöst medhåll.
Jag har varit när döden ett par ggr pga isfläckar och vill inte riskera livet för att någon vill bo just där det är mest bilar. Själv har jag flyttat från bilarna mer och mer men bor ändå centralt.
Andelen dubbdäck har sjunkit i Stockholm, men för att få en friskare luft och för att klara EU:s gränsvärden måste fler välja dubbfria vinterdäck.

http://www.stockholm.se/vinterdack
http://www.aftonbladet.se/bil/article17885100.ab
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article12583737.ab
http://bloggar.aftonbladet.se/robertcol ... -dubbdack/
http://www.svt.se/opinion/robert-collin-om-dubbdack
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 343
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav matsw » sön 17 jan 2016, 21:41

Kobo skrev:Ok vi körde från Väsby E4S över Eleden, där man normalt alltid kör som dårar, vi höll laga fart, körde om många, blev omkörda och har kört där en hel del tor Arlanda. Vi var 2+2 varav föraren är en högutbildad forskare, jag diskuterade fenomenet med.
Vad kan då föranleda att så många, just då med minusgrader, kör nästan olagligt för sakta tror du, när man kan köra som vanligt med dubb men bör köra sakta odubbat?

Tror du verkligen att den här posten på nåt sätt hjälper dig?
1) "olagligt försakta" existerar inte.
2) finns ingen anledning att åka mycket långsamnare bara för att man hsr friktionsdäck.
3)anledningen till att några kör jättesakta kan tex vara att de (trots dubbar) fått sladd (det kanske svartis som ni aldrig såg?) elker att de är knödigt försiktiga. Eller hade sommardäck?

Men inget av det här är nåt argument i diskussion om dubbdäck o friktionsdäck,

Det är bara en anekdot om folk som tog det väldigt försiktugt.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw
 
Inlägg: 7259
Blev medlem: fre 10 feb 2006, 23:20

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav pwm » mån 18 jan 2016, 08:20

Ur trafikförordningen: 'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Användarvisningsbild
pwm
 
Inlägg: 11334
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav L. Mäkinen » mån 18 jan 2016, 09:37

Tryggve skrev:
micke.d skrev:Collin verkar inte riktigt ha koll. Han har haft märkliga inlägg i dubb-debatten tidigare.

Han skrev en krönika en gång där han menade att ju fler bilar man hade kvaddat /kraschat desto bättre förare blev man. Därför var han med tre kvaddade bilar mycket bättre förare än de som aldrig hade kvaddat/kraschat en bil.

Den var rolig som underhållning, men efter det så går det liksom inte att ta den snubben på allvar längre.... :-)
Jag slutade när han menade att det var bilens fel när han körde i diket på fjärde eller femte retursladden med en BMW E21.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen
 
Inlägg: 1110
Blev medlem: tor 17 mar 2011, 12:14

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav skogaliten » mån 18 jan 2016, 10:37

matsw skrev:
Kobo skrev:Ok vi körde från Väsby E4S över Eleden, där man normalt alltid kör som dårar, vi höll laga fart, körde om många, blev omkörda och har kört där en hel del tor Arlanda. Vi var 2+2 varav föraren är en högutbildad forskare, jag diskuterade fenomenet med.
Vad kan då föranleda att så många, just då med minusgrader, kör nästan olagligt för sakta tror du, när man kan köra som vanligt med dubb men bör köra sakta odubbat?

Tror du verkligen att den här posten på nåt sätt hjälper dig?
1) "olagligt försakta" existerar inte.
2) finns ingen anledning att åka mycket långsamnare bara för att man hsr friktionsdäck.
3)anledningen till att några kör jättesakta kan tex vara att de (trots dubbar) fått sladd (det kanske svartis som ni aldrig såg?) elker att de är knödigt försiktiga. Eller hade sommardäck?

Men inget av det här är nåt argument i diskussion om dubbdäck o friktionsdäck,

Det är bara en anekdot om folk som tog det väldigt försiktugt.


Ibland upplever man att man måste försvara sina mer eller mindre bra eller dåliga val.

Det vore intressant att höra dig redogöra för vilka argument du använder , förutom att friktionsdäck oftast är billigare, för att avstå från de, enligt alla tester, trafiksäkrare dubbdäcken.
skogaliten
 
Inlägg: 539
Blev medlem: tis 12 jan 2010, 00:27

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav matsw » mån 18 jan 2016, 11:53

skogaliten skrev: enligt alla tester, trafiksäkrare dubbdäcken.

Men det stämmer ju inte. Dubbdäck är inte trafiksäkrare "enligt all tester".

Det beror på däckmodell och underlag!
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw
 
Inlägg: 7259
Blev medlem: fre 10 feb 2006, 23:20

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav matsw » mån 18 jan 2016, 11:55

pwm skrev:Ur trafikförordningen: 'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.


Notera: "utan giltigt skäl". Halka är ett helt klart giltigt skäl.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw
 
Inlägg: 7259
Blev medlem: fre 10 feb 2006, 23:20

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav pwm » mån 18 jan 2016, 13:44

matsw skrev:
pwm skrev:Ur trafikförordningen: 'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.


Notera: "utan giltigt skäl". Halka är ett helt klart giltigt skäl.
Alla trafikanter som befinner sig på en given plats vid en given tidpunkt, lär ha samma väglag.
Användarvisningsbild
pwm
 
Inlägg: 11334
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav skogaliten » mån 18 jan 2016, 14:01

matsw skrev:
skogaliten skrev: enligt alla tester, trafiksäkrare dubbdäcken.

Men det stämmer ju inte. Dubbdäck är inte trafiksäkrare "enligt all tester".

Det beror på däckmodell och underlag!



Självklart är sommardäck, med sin lite hårdare gummiblandning bl.a., bättre på sommaren, men det är inte det det här handlar om.

Utan det handlar om "vinterföre", som i stora delar av Sverige, består av frosthalka, lössnö, packad snö, söis, svartis, modd, och på stora riksvägar tidvis bar asfalt.
skogaliten
 
Inlägg: 539
Blev medlem: tis 12 jan 2010, 00:27

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav Johannes » mån 18 jan 2016, 14:32

matsw skrev:Men det stämmer ju inte. Dubbdäck är inte trafiksäkrare "enligt all tester".

Det beror på däckmodell och underlag!

Alla dubbdäcksmodeller är givetvis inte säkrare än alla dubbfria modeller. Men det bästa dubbade är helt överlägsna de bästa dubbfria.

Expressen 2015 skrev:Dubbdäck är fortfarande det allra bästa alternativet på isigt underlag, och ett självklart val för många som kör mycket på landsbygden – särskilt i norra Sverige.


Auto motor & Sport 2015 skrev:Tio myter om vinterdäck – är du också lurad?

2. Dubbfria vinterdäck är idag lika bra som dubbdäck

Fel. Forskning pågår ständigt kring nya typer av gummiblandningar, förbättrade mönster och bättre material för stommen. Alla dessa framsteg används på både dubbade och dubbfria vinterdäck. Båda typerna av vinterdäck blir alltså bättre, år för år.


Aftonbladet 2015 skrev:Att lyssna på debatten om dubbdäck, och sen åka i väg och testa vinterdäck är två skilda världar.
I debatten är odubbade vinterdäck lika bra när det gäller grepp, köregenskaper och trafiksäkerhet. I våra tester halkar de odubbade däcken långt efter.
Samma debatt år efter år. Samma resultat i våra tester, år efter år.


Teknikens värld 2014 skrev:Teknikens Värld har i oktobernumret för 2014 testat ett antal vinterdäck, både dubbade och nordiska dubbfria. I denna artikel tänker vi koncentrera oss på de dubbade däcken som är nio till antalet. Dessa passar bäst när det är blankis och ger en högre säkerhet.
Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 3882
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav matsw » mån 18 jan 2016, 14:38

pwm skrev:
matsw skrev:
pwm skrev:Ur trafikförordningen: 'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.


Notera: "utan giltigt skäl". Halka är ett helt klart giltigt skäl.
Alla trafikanter som befinner sig på en given plats vid en given tidpunkt, lär ha samma väglag.


Ja?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw
 
Inlägg: 7259
Blev medlem: fre 10 feb 2006, 23:20

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav matsw » mån 18 jan 2016, 14:46

Johannes skrev:
matsw skrev:Men det stämmer ju inte. Dubbdäck är inte trafiksäkrare "enligt all tester".

Det beror på däckmodell och underlag!

Alla dubbdäcksmodeller är givetvis inte säkrare än alla dubbfria modeller. Men det bästa dubbade är helt överlägsna de bästa dubbfria.

Expressen 2015 skrev:Dubbdäck är fortfarande det allra bästa alternativet på isigt underlag, och ett självklart val för många som kör mycket på landsbygden – särskilt i norra Sverige.


Auto motor & Sport 2015 skrev:Tio myter om vinterdäck – är du också lurad?

2. Dubbfria vinterdäck är idag lika bra som dubbdäck

Fel. Forskning pågår ständigt kring nya typer av gummiblandningar, förbättrade mönster och bättre material för stommen. Alla dessa framsteg används på både dubbade och dubbfria vinterdäck. Båda typerna av vinterdäck blir alltså bättre, år för år.


Aftonbladet 2015 skrev:Att lyssna på debatten om dubbdäck, och sen åka i väg och testa vinterdäck är två skilda världar.
I debatten är odubbade vinterdäck lika bra när det gäller grepp, köregenskaper och trafiksäkerhet. I våra tester halkar de odubbade däcken långt efter.
Samma debatt år efter år. Samma resultat i våra tester, år efter år.


Teknikens värld 2014 skrev:Teknikens Värld har i oktobernumret för 2014 testat ett antal vinterdäck, både dubbade och nordiska dubbfria. I denna artikel tänker vi koncentrera oss på de dubbade däcken som är nio till antalet. Dessa passar bäst när det är blankis och ger en högre säkerhet.


Det finns också dubbdäck som är sämre än friktionsdäck på blankis.

Och det är ju inte så att dubbdäck är nåt slags undermedel på is.

På blankis är de bästa dubbdäcken bättre än de bästa friktionsdäcken men det är långt ifrån hela sanningen.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw
 
Inlägg: 7259
Blev medlem: fre 10 feb 2006, 23:20

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster