Dubbdäck vs friktionsdäck

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav Johannes » mån 18 jan 2016, 14:59

matsw skrev:På blankis är de bästa dubbdäcken bättre än de bästa friktionsdäcken men det är långt ifrån hela sanningen.

Det är den helt överlägset viktigaste aspekten i jämförelsen. Oväntade isfläckar är den stora faran på vintervägar. På alla andra underlag är de i princip likvärdiga i första approximationen.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav matsw » mån 18 jan 2016, 16:02

Johannes skrev:
matsw skrev:På blankis är de bästa dubbdäcken bättre än de bästa friktionsdäcken men det är långt ifrån hela sanningen.

Det är den helt överlägset viktigaste aspekten i jämförelsen. Oväntade isfläckar är den stora faran på vintervägar. På alla andra underlag är de i princip likvärdiga i första approximationen.

Låt oss göra det enkelt:

Visa ett test som visar hur mycket lägre hastighet du måste hålla för att inte köra av/krocka med friktionsdäck jämfört med dubbdäck.

(Tänk på att bromsträckan är proportionell mot kvadraten hastigheten men direkt proptionell mot friktionen.)
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Johannes » mån 18 jan 2016, 16:34

matsw skrev:(Tänk på att bromsträckan är proportionell mot kvadraten hastigheten men direkt proptionell mot friktionen.)

För att inte åka av är bromssträckan inte så viktig. Det är greppet i sidled som är viktigt samt egenskaperna vid sladd.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav matsw » mån 18 jan 2016, 20:14

Johannes skrev:
matsw skrev:(Tänk på att bromsträckan är proportionell mot kvadraten hastigheten men direkt proptionell mot friktionen.)

För att inte åka av är bromssträckan inte så viktig. Det är greppet i sidled som är viktigt samt egenskaperna vid sladd.

Håller med.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Zartax » tis 19 jan 2016, 10:28

matsw skrev:Låt oss göra det enkelt:

Visa ett test som visar hur mycket lägre hastighet du måste hålla för att inte köra av/krocka med friktionsdäck jämfört med dubbdäck.

(Tänk på att bromsträckan är proportionell mot kvadraten hastigheten men direkt proptionell mot friktionen.)

Räcker inte det test som presenterades här?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Kobo » lör 23 jan 2016, 03:42

matsw skrev:
Johannes skrev:

Håller med.

Jag har nu försökt ett antal år på dubbfritt och noterat hur rent livsfarligt det är om man inte drar ned rejält på farten. Vi har frosthalka, ishalka och all möjlig halka som gör vägbanorna som välpolerade curlingbanor. Efter dessa år utan dubb, där jag ibland kört med hjärtat i halsgropen och rent ut sagt känt mig stressad när jag vet att jag har ett antal mil på hala vägar framför mig, så har jag återgått till dubbat. VILKEN KÄNSLA! Man känner greppet direkt och slipper sitta spänd vid ratten! Om alla skulle köra dubbfritt fanns inga dubbar som rubbade upp ishala vägar och då skulle det se ännu värre ut.

Jag får en känsla av att du vill försvara ditt eget val men Du måste väl medge att bilar med och utan kan hålla olika fart?
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav matsw » lör 23 jan 2016, 06:35

Kobo skrev:Jag får en känsla av att du vill försvara ditt eget val men Du måste väl medge att bilar med och utan kan hålla olika fart?

Nej, jag vill inte försvara "mitt eget val". Att jag har friktionsdäck nu beror på att de följde med bilen. Jag har inga problem med dem men jag har inte jämfört med hur dubb skulle funka på den bilen.

Vad jag ville diskutera i den här tråden hade egentligen inte med däck att göra utan huruvida den finska undersökning jag refererade var vettigt utförd eller ej.

Tydligen är dubbfrågan så infekterad att folk inte kan hålla fokus utan genast ramlar in i gamla hjulspår.

Angående din fråga om fart:
Bilar med bättre grepp kan hålla högre fart.
Alla dubbdäck är inte bättre än alla friktionsdäck. Det är stor skillnad mellan olika däckmodeller. Inget test som jag sett har försökt visa vilken rimlig hastighet olika grepp motsvarar och därför har folk heller inget egentligt begrepp om hur stor skillnaden egentligen är.

Min hypotes: om bromsträckan skiljer åt med < 20 % för två olika däck så skiljer sig rimlig hastighet åt med < 10 % (pga att bromsträckan beror av kvadraten på hastigheten men är direkt proportionell mot friktionen. v1/v2 = sqrt(r2/r1) där r2/r1 är förhållandet mellan friktionen. )
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav MarkH » lör 12 nov 2016, 13:33

På min gata i Göteborg råder det dubbdäcksförbud vilket jag visserligen kan förstå. Är dock rätt jobbigt då väglaget i Göteborg kräver dubbdäck, vi har inte snögator utan isgator, och jag är tvungen att köra med friktionsdäck annars kommer jag inte hem.
MarkH

Inläggav jojj3 » mån 14 nov 2016, 19:48

Oavsett vad folk säger så är dubbdäck säkrare än friktionsdäck. Det anser till och med majoriteten av Sveriges riksdagsledamöter och alla möjliga däck-experter. Friktionsdäck är till för alla miljö nissar.

Friktionsdäck är bara bra om man kör mycket "stadskörning"
Källa: http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article21714759.ab
Källa: https://www.abswheels.se/blog/dubb-eller-friktion/
Källa: http://teknikensvarld.se/dubbdack-leder-till-farre-olyckor-och-omkomna-178237/
Källa: https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2012/myndigheters-dubbdackanvandning/
Källa: http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/mtor/dubbd%C3%A4ck-bara-n%C3%A5got-s%C3%A4krare
Obama: Republicans’ ‘Unifying Principle’ Is Denying Health Care To 30 Million People
Användarvisningsbild
jojj3

Inläggav Zartax » tis 15 nov 2016, 10:53

Det beror ju på hur man definierar "säkert". Om partikeldensiteten i städer börjar skapa hälsoproblem är ju det också en säkerhetsrisk som får tillskrivas dubbdäck. ;)
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Tryggve » tis 15 nov 2016, 15:21

De senaste siffrorna jag såg är att partiklar i luft anses orsaka mellan 3000-5000 förtidiga dödsfall per år i Sverige. Dubbdäck är givetvis inte ensam orsak till allt detta, men i alla fall i stadsmiljö är just slitage på vägbeläggning en rätt stor orsak till partiklar.

Det är väl förmodligen enklare politiskt att förbjuda dubbdäck än att begränsa bilkörningen.... :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Anders G » tis 15 nov 2016, 15:59

Den vetenskapliga frågan är huruvida dubbdäcken bildar de farliga partiklarna i de halter som anges.

Och ja, de dubbfria däcken på vår tredjebil är lika odugliga i år. Det blir inte många mil med den bilen i vinter heller.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Tryggve » tis 15 nov 2016, 16:45

Det verkar iofs inte vara speciellt omstritt att dubbdäck faktiskt bidrar till de farliga partiklarna.

http://www.su.se/om-oss/press-media-nyh ... m-1.209673

http://slb.nu/lvf/FAQ/faq_dubbdack.php?pptr=8

Å andra sidan så lär väl begränsning av biltrafik i stadsmiljö ha en bra mycket större effekt på luftkvalitén än vad ett dubbdäcksförbud har, men det lär väl vara betydligt svårare att få igenom begränsningar av bilkörning.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav jojj3 » tis 15 nov 2016, 17:14

Man borde istället få rabatt vid köp av miljöbil / elbil i Sverige och sen kompensera det med ett par dubbdäck:)

Friktionsdäck är ur miljösynpunkt bättre men säkerhetsmässigt så är dubb säkrare. Det spelar ingen roll vad folk än må tro. Däcket har dubbar och den andra saknar dubbar, vilket däck ger bäst fäste? med dubb eller utan?

Krävs ingen ingenjörsexamen i teknisk nanovetenskap haha :banghead:
Obama: Republicans’ ‘Unifying Principle’ Is Denying Health Care To 30 Million People
Användarvisningsbild
jojj3

Inläggav Tryggve » tis 15 nov 2016, 18:02

jojj3 skrev:Man borde istället få rabatt vid köp av miljöbil / elbil i Sverige och sen kompensera det med ett par dubbdäck:)

Friktionsdäck är ur miljösynpunkt bättre men säkerhetsmässigt så är dubb säkrare. Det spelar ingen roll vad folk än må tro. Däcket har dubbar och den andra saknar dubbar, vilket däck ger bäst fäste? med dubb eller utan?

Krävs ingen ingenjörsexamen i teknisk nanovetenskap haha :banghead:

Att det är säkrare med dubbdäck stämmer av allt att döma, men om det leder till 30-40 förtidiga dödsfall i Stockholmsområdet varje år p g a partiklar från dubbdäck så motsvarar det väl ungefär det antal som räddas av dubbdäck varje år? Om det slås ut på hela landet så ökar väl den än mer.

Fråga är väl var man i så fall ska dra gränsen.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet