Dubbdäck vs friktionsdäck

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav Spiring » ons 16 nov 2016, 07:46

Tryggve skrev:Att det är säkrare med dubbdäck stämmer av allt att döma, men om det leder till 30-40 förtidiga dödsfall i Stockholmsområdet varje år p g a partiklar från dubbdäck så motsvarar det väl ungefär det antal som räddas av dubbdäck varje år? Om det slås ut på hela landet så ökar väl den än mer.


Dåliga däck ställer dessvärre till det för fler än för den som skulle råka köra ihjäl sig (eller någon annan) på grund av dem. Vilket med alldeles för önskvärd tydlighet visade sig i delar av landet förra veckan.

Nu är det givetvis fler än de som dör som har besvär av partiklar i luften också, men de drabbade lägger sig förmodligen inte raklånga över huvudlederna och blockerar vägen till arbete, hem och dagis för tiotusentals människor.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring
 
Inlägg: 406
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 14:14
Ort: Fiöfiö

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav Tryggve » ons 16 nov 2016, 10:25

Spiring skrev:Dåliga däck ställer dessvärre till det för fler än för den som skulle råka köra ihjäl sig (eller någon annan) på grund av dem. Vilket med alldeles för önskvärd tydlighet visade sig i delar av landet förra veckan.

Nu är det givetvis fler än de som dör som har besvär av partiklar i luften också, men de drabbade lägger sig förmodligen inte raklånga över huvudlederna och blockerar vägen till arbete, hem och dagis för tiotusentals människor.

Jag förstår din poäng, men nu var det väl det värsta snöfallet på 100 år i delar av landet i förra veckan? Då kan man nog kanske inte riktigt begära/förvänta sig att alla ska kunna ta sig till arbete och dagis som vanligt. Då handlar det väl snarare om att hålla igång saker som räddningstjänst och viktiga samhällsfunktioner.

Dessutom är det väl fortfarande så att rätt många förare är dåliga på att anpassa sin körning till efter väderleksförhållandena?

En annan faktor som gör det än mer komplicerat just när det gäller hur många liv som räddas är väl att det fortfarande är så att en rätt stor del av de bilförare/passagerare som dödas i trafiken idag inte använder bilbälte. Jag såg siffror på runt en tredjedel, men dessa siffror var väl rätt gamla.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator
 
Inlägg: 8641
Blev medlem: mån 18 apr 2005, 23:03
Ort: Mölndal

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav Spiring » ons 16 nov 2016, 14:05

Tryggve skrev:nu var det väl det värsta snöfallet på 100 år i delar av landet i förra veckan?


Det värsta under November månad, vilket inte är samma sak. Vi är nog många här som kan minnas flera tillfällen under de senaste tio åren då det snöat minst lika mycket på kort tid, men då har det tydligen varit under december-mars.

Nu blev det väl extra illa eftersom många tydligen inte bytt från sommardäck, men ändå försökte sig på att ta sig fram, så det kanske inte var odubbade vinterdäck som ställde till det denna gång. Men liksom i princip alltså. Om bussarna exempelvis haft dubbdäck är det möjligt att de inte stört "räddningstjänst och viktiga samhällsfunktioner" så mycket som nu var fallet. För mycket av problemen att ta sig fram handlade inte om snön som sådan, utan om fordon som stod still och hindrade framkomligheten.

Observera att jag egentligen inte diskuterade dubb vs odubbat i mitt förra inlägg, jag ville bara poängtera att det är mer än bara antalet döda som borde spela in i en diskussion om det minst onda.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring
 
Inlägg: 406
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 14:14
Ort: Fiöfiö

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav matsw » tor 17 nov 2016, 07:32

Alltså.... nej dubbdäck är inte generellt säkrare än friktionsdäck. Det finns gott om dubbdäck som är sämre än de bästa friktionsdäcken Och dubbdäck hjälper inte på snö så det hade inte hjälpt om bussarna haft dubbdäck...

Sen är det väldigt tveksamt hur farliga de partiklar är som dubbdäck skapar. De är av en annsn storlek än de som mistänks vara skadliga.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw
 
Inlägg: 7259
Blev medlem: fre 10 feb 2006, 23:20

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav Johannes » tor 17 nov 2016, 11:38

matsw skrev:Alltså.... nej dubbdäck är inte generellt säkrare än friktionsdäck. Det finns gott om dubbdäck som är sämre än de bästa friktionsdäcken Och dubbdäck hjälper inte på snö så det hade inte hjälpt om bussarna haft dubbdäck...

"Generellt" betyder nog i det här sammanhanget att dubbdäck är i genomsnitt säkrare än odubbade, vilket är rätt.
Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 3846
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav Spiring » tor 17 nov 2016, 12:42

matsw skrev:Och dubbdäck hjälper inte på snö så det hade inte hjälpt om bussarna haft dubbdäck...


Dubbdäck hjälper alldeles utmärkt på snö som blivit snömodd, packats ihop och frusit till knagglig is på vägbanan. :smile2: Såsom lätt blir fallet på hårt trafikerade vägar, inklusive motorvägar, som inte hunnit plogas.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring
 
Inlägg: 406
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 14:14
Ort: Fiöfiö

Re: Dubbdäck vs friktionsdäck

Inläggav Øyvind » mån 13 feb 2017, 14:20

Dubbdäck är bättre om du lever i norra Sverige! Men de passar absolut inte i södra deler.
Men även om det finns snö är bra friktionsdäck också lämpliga
Tänk om det är så att tiden aldrig läker våra sår
Utan vi vänjer oss bara vid smärtan
Användarvisningsbild
Øyvind
 
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 13 feb 2017, 14:10
Ort: Östersund

Föregående

Återgå till Vardagsrummet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster