Varför inte ändra arbetstiderna istället för klockan?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Varför inte ändra arbetstiderna istället för klockan?

Inläggav Kire » fre 07 okt 2016, 00:36

Jag bara väntade på det. Nu har några forskare kommit på snilleblixten att införa sommartid året om.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/for ... tiden%3Any

Anledningen? Jo, människor sägs bli gladare om det är ljust än om det är mörkt.

Alldeles bortsett från att det inte nödvändigtvis gäller alltid, och alla, verkar dessa forskare inte inse att de begår ett pinsamt tankefel.

Frågan om hur många ljusa timmar det blir efter arbetsdagens slut har ingenting alls att göra med hur klockorna står. Det har att göra med när arbetet slutar på kvällen.

Det blir ju lika många ljusa timmar om man jobbar åtta till fyra, som om man jobbar nio till fem men flyttar fram klockan en timme. Varför inte ändra arbetstiden istället för att överge normaltiden?

Jag kan förstå att man inte gör det om det bara gäller under en del av året, eftersom det kan bli krångligt att byta scheman, tidtabeller och annat två gånger om året. Men om det nu ska gälla hela året bortfaller de argumenten helt.

Vår tideräkning har sedan årtusenden tillbaka bestämts av vår relation till solen, och i viss mån också till månen. Vad gäller dygnet handlar det om solen. Klockan tolv på dagen är det ljusast för att solen står högst upp. Klockan tolv på natten är det tvärtom.

Jag tycker att det verkar både lättfattligt och rationellt, och tycker inte att det finns någon anledning att ändra det i onödan. Jag menar "i onödan" för det är alltså precis lika lätt att ändra arbetstider, och tidtabeller, som att ändra tideräkningen.

Jag är kanske konservativ, men jag tycker det är vettigt att behålla de astronomiska grunderna till hur vi beräknar tiden. Låt arbetstider ändras efter människors behov, men låt klockan vara ifred....
Kire

Re: Varför inte ändra arbetstiderna istället för klockan?

Inläggav Kire » fre 07 okt 2016, 01:55

Rättelse. Det var inte "några forskare" utan en forskare. Beklagar misstaget och den slarviga läsningen..
Kire

Inläggav rayjoh » fre 07 okt 2016, 05:42

Kire skrev:Vår tideräkning har sedan årtusenden tillbaka bestämts av vår relation till solen, och i viss mån också till månen. Vad gäller dygnet handlar det om solen. Klockan tolv på dagen är det ljusast för att solen står högst upp. Klockan tolv på natten är det tvärtom.

Om jag får vara lite mer exakt så stämmer det inte i och med att vi införde gemensam tid för hela Sverige. Idag är solen rakt i söder
Haparanda 12:12
Strömstad 13:04
rayjoh

Inläggav Anders G » fre 07 okt 2016, 07:23

Jag skulle föredra väderflexibel arbetstid. "Idag verkar det bli så bra väder så att det är synd att sitta inne. Ni med arbete kategori A, C, D och F kan ta ledigt för picknick. Ni får jobba igen det på lördag när det bli åska, hagel, regn och drivis på Frösjön."
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav L. Mäkinen » fre 07 okt 2016, 08:45

Jag må vara korkad, men jag har aldrig förstått vitsen med sommartid. Vill nån gå upp en annan tid så gör då det, men blanda inte in mig.
Hur ska man kunna orientera med hjälp av myrstackar om man inte vet vad klockan är?
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Kire » fre 07 okt 2016, 10:55

rayjoh skrev:
Kire skrev:Vår tideräkning har sedan årtusenden tillbaka bestämts av vår relation till solen, och i viss mån också till månen. Vad gäller dygnet handlar det om solen. Klockan tolv på dagen är det ljusast för att solen står högst upp. Klockan tolv på natten är det tvärtom.

Om jag får vara lite mer exakt så stämmer det inte i och med att vi införde gemensam tid för hela Sverige. Idag är solen rakt i söder
Haparanda 12:12
Strömstad 13:04

Jo, jag vet, men det gäller ju i stort sett som ett genomsnitt i varje specifik tidszon.
Kire

Inläggav Migi » tis 11 okt 2016, 23:02

Anders G skrev:Jag skulle föredra väderflexibel arbetstid. "Idag verkar det bli så bra väder så att det är synd att sitta inne. Ni med arbete kategori A, C, D och F kan ta ledigt för picknick. Ni får jobba igen det på lördag när det bli åska, hagel, regn och drivis på Frösjön."
Helt för det! I synnerhet när jag startat eget o arbetar när det passar mig. 8-)

Och så alla bönder som gnäller över att de inte kan mata korna i rätt tid bara för att man leker med klockan... :roll:
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Etnavs » lör 29 okt 2016, 19:03

Helt onödigt att ändra klockan två ggr per år. Vilken tid vi än ska ha så ska alla årets dagar ha 24 timmar. Skapar bara osäkerhet att ändra klockorna och behöva hålla reda på vilka klockor som går rätt. Tiden då solen är uppe på dagen ändras ju inte för att vi ställer om klockorna.
Etnavs

Inläggav Kobo » sön 30 okt 2016, 20:37

Rösta: Illa till mods, ställa om tiden? http://voto.se/Tidsbyte

Sovit dåligt, det är fler olyckor och fler dör när tiden ställs om, för att vi "ska få ljusare morgnar" men är bara en tidsfråga innan de är mörka ändå.
Någon sa att färre dör när man ställer om igen, det ska kollas.

Klart trevligt att slippa morgnar utan mörker och hem vill man ändå. Så de flesta vill väl ha vintertiden året runt, för sommaren är väl inget problem?

Rösta: Illa till mods, ställa om tiden? http://voto.se/Tidsbyte
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Migi » ons 02 nov 2016, 18:25

Det är inte bara sommar-vintertid som är ett meme. Sommarlov är det ännu mer. Vad är poängen med att när du kan vara som mest aktiv så skall du tvingas till fem veckors sysslolöshet? I somras var det så skönt att knappt ta ut någon semester alls. Visst, jag har inget svenssonarbete. Men varför skall alla i samma mall?
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Erland » ons 02 nov 2016, 20:34

Klimatexperten som uttalar sig på SVT:s hemsida gör ett uppenbart räknefel (eller om det är SVT som inte citerar korrekt):
Mayer Hillman skrev:Skulle vi behålla sommartiden året om ger det oss ungefär 300 timmar extra dagsljus per vuxen och år, och 200 extra timmar för barnen som lägger sig tidigare, har Mayer Hillman räknat ut.
.
Det stämmer ju inte, för man kan ju inte vinna mer än en timme per dag, och det ju färre än 300 (färre än 200 också) dagar per år som det inte är sommartid nu.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav swooch » tor 03 nov 2016, 09:54

Bara en kommentar om att ändra arbetstider (eller att använda en enda tidszon för hela världen) är ju att man visserligen aldrig får några otydlighter i vilket klockslag man talar om - men man urholkar betydelsen av klockan 12:00. (Är det lunch? Mitt på dagen? Har affären öppnat eller inte?)
Användarvisningsbild
swooch

Inläggav harald » tor 03 nov 2016, 12:21

swooch skrev:Bara en kommentar om att ändra arbetstider (eller att använda en enda tidszon för hela världen) är ju att man visserligen aldrig får några otydlighter i vilket klockslag man talar om - men man urholkar betydelsen av klockan 12:00. (Är det lunch? Mitt på dagen? Har affären öppnat eller inte?)

För sveriges del skulle det inte urholka betydelsen av klockan 12:00 mer än vad sommartiden redan har gjort. Men jag ser det knappast som något problem. Så länge man inte ställer om klockan fram och tillbaka hela tiden så kommer mitt på dagen vara ett annat klockslag som man kan lära sig.
Affären öppettider måste du känna till ändå, eftersom det i alla fall skiljer sig mellan olika affärer av olika slag.

En enda tidszon för hela världen används ju redan nu i de flesta sammanhang där det lite kinkigt med att hålla reda på tid, så då borde det ju duga också i de lite mer vardagliga sammanhang där det inte är fullt lika noga. I alla fall i vår del av världen.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Johannes » tor 03 nov 2016, 15:50

Migi skrev:Vad är poängen med att när du kan vara som mest aktiv så skall du tvingas till fem veckors sysslolöshet?

Håller med om att det måste vara hemskt att ha en arbetsgivare som tvingar en att vara sysslolös på semestern. Dock tror jag inte det är lagligt för arbetsgivare att tvinga folk att göra eller inte göra saker när de är lediga från arbetet.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Migi » tor 03 nov 2016, 18:43

Johannes skrev:
Migi skrev:Vad är poängen med att när du kan vara som mest aktiv så skall du tvingas till fem veckors sysslolöshet?

Håller med om att det måste vara hemskt att ha en arbetsgivare som tvingar en att vara sysslolös på semestern. Dock tror jag inte det är lagligt för arbetsgivare att tvinga folk att göra eller inte göra saker när de är lediga från arbetet.
Du vet vad jag menar, 5 veckors sammanhängande sommarlov för alla annars händer något hemskt.
Användarvisningsbild
Migi

Nästa

Återgå till Vardagsrummet