Varför inte ändra arbetstiderna istället för klockan?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Varför inte ändra arbetstiderna istället för klockan?

Inläggav L. Mäkinen » tor 03 nov 2016, 19:40

Nu har jag bara varit yrkesarbetande i 26 år, men hittills har jag inte varit tvingad till 5 veckors semester vid något tillfälle. Jag skulle vilja få bort alla andra religiöst anknutna dagar då man tvingas från arbetsplatsen. Under vintern är det oftast obekvämt att vara utomhus så jag är gärna ledig vid andra tider på året.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Migi » fre 04 nov 2016, 14:01

L. Mäkinen Wrote:Nu har jag bara varit yrkesarbetande i 26 år, men hittills har jag inte varit tvingad till 5 veckors semester vid något tillfälle.
Saken är den att sommarlovet är bl.a. det som gör att den dysfunktionella polisen fungerar ännu sämre osv. Och att vara sjukskriven eller gå på socialbidrag över sommaren är bland det värsta som finns.

L. Mäkinen Wrote:Jag skulle vilja få bort alla andra religiöst anknutna dagar då man tvingas från arbetsplatsen. Under vintern är det oftast obekvämt att vara utomhus så jag är gärna ledig vid andra tider på året.
Åh, trevliga små random ledigheter.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav skogaliten » fre 04 nov 2016, 17:28

Migi Wrote:
L. Mäkinen Wrote:Nu har jag bara varit yrkesarbetande i 26 år, men hittills har jag inte varit tvingad till 5 veckors semester vid något tillfälle.
Saken är den att sommarlovet är bl.a. det som gör att den dysfunktionella polisen fungerar ännu sämre osv. Och att vara sjukskriven eller gå på socialbidrag över sommaren är bland det värsta som finns.

L. Mäkinen Wrote:Jag skulle vilja få bort alla andra religiöst anknutna dagar då man tvingas från arbetsplatsen. Under vintern är det oftast obekvämt att vara utomhus så jag är gärna ledig vid andra tider på året.
Åh, trevliga små random ledigheter.

Kan du utveckla?

På vilket sätt menar du att polisen blir mer dysfunktionell av att skolan har sommarlov?

Och varför, på vilket sätt, är det värre att vara sjukskriven/ha socialbidrag på sommaren än under andra årstider?

Jag förstår verkligen inte vad du menar, så ge gärna några tydliga exempel?
skogaliten

Inläggav Erland » tis 06 feb 2018, 14:06

Finland kräver att EU skrotar sommartiden:

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/01/ ... omplicerat
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Jonas Duregård » tis 06 feb 2018, 15:57

Etnavs Wrote:Helt onödigt att ändra klockan två ggr per år. Vilken tid vi än ska ha så ska alla årets dagar ha 24 timmar. Skapar bara osäkerhet att ändra klockorna och behöva hålla reda på vilka klockor som går rätt.
Det är nog rätt få klockor som ställs om manuellt nu för tiden.
Jag har slutat märka passagen mellan sommar/vintertid för flera år sedan. (Fast jag tror vi har en på mikrovågsugnen som får ställas om manuellt)
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav Erland » tis 06 feb 2018, 16:03

Jonas Duregård Wrote:Det är nog rätt få klockor som ställs om manuellt nu för tiden.

Armbandsur, klockradioapparater, väggklockor ställs manuellt, i alla fall de jag har.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav skogaliten » tis 06 feb 2018, 20:28

Jag blir trött(are) när vi flyttar tillbaka tiden en timme om hösten.

Som några av er kanske minns, så finns jag på landet, och bedriver jordbruksverksamhet. Har inga problem med att djuren skulle lida, deras rytm följer solen, men det är (för) få ljusa timmar på eftermiddagen, och det blir snärjigt att hinna med olika sysslor som kräver dagsljus, när vi "i onödan" låter solen gå ner en timme tidigare. I synnerhet de dagar när olika arbetsuppgifter eller ärenden under "normal arbetstid" ska utföras på annan plats än gården.
Det innebär att varje sak som måste göras när det redan blivit mörkt, ökar riskerna en smula, även om det egentligen inte kan skyllas på "sommar/vintertid" om något skulle hända.
Tvingande sysslor, som inte kan skjutas upp är t.ex. att köra fram en ny bal med mat till djuren, eller att leta reda på djuren hagen för att kolla att de mår bra (lagkrav). Visst finns det lampor på traktorn, och pannlampa till människan, men risken att göra onödiga misstag, som ger skador på person, djur eller egendom blir lite större när man inte ser ordentligt.

Kanske det rent av vore bra för folkhälsan, om det fanns mer ljus efter arbetsdagens slut, så att det blir lättare att komma ut och röra på sig?

Allt mellan att åka pulka med barnen en timme innan det blir mörkt, hinna rasta hunden, ta en promenad, eller kanske t.o.m. hinna med en skidtur eller en joggingvända skulle göra nytta för folkhälsan?

Det är betydligt mindre attraktivt att ge sig ut för att promenera eller vad-som, när det är mörkt, än när det åtminstone finns lite ljus kvar.

I Sverige, så är det ju ljust en rejäl del av dygnet mellan april och september ungefär, och då spelar det inte så stor roll, det är de andra månaderna som är kärva.
skogaliten

Inläggav tonyf » ons 26 sep 2018, 00:35

Vad har du för klockstyrda kopplingar som gör att du måste ställa om tiderna på det viset? Det du gör själv kan du ju göra på de vanliga tiderna oavsett om svenska klockan går på den vanliga tiden eller inte.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav HJ » tor 27 sep 2018, 07:38

Spontant skulle jag säga att en heltidsbonde på egen gård utan jätteproblem skulle kunna flytta arbetstiden och göra sig oberoende av sommar/vintertid.

Men många är sk månskensbönder, där de har ett arbete på dagen med reglerad arbetstid (många arbetar i entreprenad/anläggningsbranchen. Jag kan inte komma på någon av de gårdar jag passerar på väg till mitt arbete som _inte_ har en grävare eller lastbil stående på gårdsplanen) och sköter jordbruket på "fritiden" vilket skapar de bekymmer som Skogaliten anger. Eller också har man anställda med reglerad arbetstid.

I grunden är det inte sommartid/vintertid som är problemet, utan att man fortsätter jobba 8h per dag året om trots att den ljusa tiden är kortare. Och att vi sover bort många ljusa morgontimmar under våren. Mer flexibel arbetstid hade naturligtvis varit att föredra.

För övrigt så får man komma ihåg att vi i Sverige ligger "mitt på" vår tidsmeridian, i motsats till t.ex. Spanien.

/Håkan
HJ

Inläggav strutfus » tor 27 sep 2018, 07:53

Bild
Användarvisningsbild
strutfus

Inläggav Thomas P » tor 27 sep 2018, 11:32

Det udda med den där XKCD-strippen är ju att han bara beskriver hur man historiskt räknat tid utan att till synes inse detta, om nu jag inte missar ironin.
Thomas P

Inläggav strutfus » tor 27 sep 2018, 12:23

Nja, inte har väl längden av en sekund varierat från att vara typ 65-75 % längre eller kortare än dagens sekund, om man tex tar mitt i Sverige som exempel. Jag tycker idén är kul, men lite jobbig på sommaren.
Användarvisningsbild
strutfus

Inläggav Anders G » tor 27 sep 2018, 19:00

Sekunder är ett sentida påfund. Men timmarna räknades som beskrevs i serien. På sina håll.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav strutfus » tor 27 sep 2018, 20:47

Sentida sekundvisare på 1500-talet... :lol: O_o
Användarvisningsbild
strutfus

Inläggav Anders G » tor 27 sep 2018, 21:04

strutfus Wrote:Sentida sekundvisare på 1500-talet... :lol: O_o

Inte för att jag förstår din kommentar... om du menar att någon klämde dit en sekundvisare någonstans på 1500-talet? Det var ingen som brydde sig om det.
På samma sätt var det Columbus som upptäckte Amerika. Måhända kineser varit där? Leif Eriksson? Ingen brydde sig.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet