Varför inte ändra arbetstiderna istället för klockan?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Varför inte ändra arbetstiderna istället för klockan?

Inläggav Johannes » fre 28 sep 2018, 07:35

På de första klockorna med sekundvisning (1500-tal) var syftet inte att mäta tiden i sekunder, utan det var snarare en följd av den tekniska konstruktionen. Sekundvisningen visade att klockan gick och det var ett sätt för urmakaren att utvärdera konstruktionen. Det gjorde det t ex enklare att jämföra två klockor med varandra.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Erland » fre 28 sep 2018, 08:16

Jag tycker det skulle vara jobbigt om det var sommartid hela året. Det upptäckte jag när jag bodde i Bodö i Nordnorge, efter att tidigare ha bott i Luleå. Bodö ligger något norr om polcirkeln i motsats till Luleå, men framför allt ligger Bodö längre västerut än Luleå, så solen går både upp och ned senare där i januari än i Luleå. i Luleå går solen upp kl 10 i december, men det blir ljust redan kl 9. När jag kom till Bodö I januari gick inte solen upp förrän 11 och det blev ljust först vid 10,. Jag tyckte det var jobbigt att arbeta flera timmar på morgonen innan det blev ljust. Att solen gick ner lite senare på eftermiddagen i Bodö uppvägde inte detta. För jag var van vid mörka eftermiddagar och när man kom hem kunde man ta det lugnt och då gjorde det inte så mycket att det var mörkt.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Johannes » fre 28 sep 2018, 21:30

Håller med, det känns som att de flesta som vill ha samma tid året om har glömt bort varför vi har sommartid och vintertid. Det är för att det ska vara rimligt ljust på morgonen på vintern och extra ljust på kvällarna sommartid. Det går inte att både ha kakan och äta den om vi inte ska ställa om klockan.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Thomas P » fre 28 sep 2018, 21:52

Johannes skrev:Håller med, det känns som att de flesta som vill ha samma tid året om har glömt bort varför vi har sommartid och vintertid. Det är för att det ska vara rimligt ljust på morgonen på vintern och extra ljust på kvällarna sommartid. Det går inte att både ha kakan och äta den om vi inte ska ställa om klockan.

Det är exakt lika ljust på morgonen hur du än ställer om klockan. Du får bara ha en timme olika inställning på väckarklockan.
Thomas P

Inläggav Johannes » ons 03 okt 2018, 10:51

Thomas P skrev:Det är exakt lika ljust på morgonen hur du än ställer om klockan. Du får bara ha en timme olika inställning på väckarklockan.

Ja, så är det ju om man inte har familj och inga reglerade arbetstider. Det är inte så många som har det så.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav harald » ons 03 okt 2018, 23:51

Johannes skrev:
Thomas P skrev:Det är exakt lika ljust på morgonen hur du än ställer om klockan. Du får bara ha en timme olika inställning på väckarklockan.

Ja, så är det ju om man inte har familj och inga reglerade arbetstider. Det är inte så många som har det så.

Du menar väl inte på allvar att alla i hela sverige skall ställa om sina klockor bara för att du och din familj eller arbetsgivare inte kan komma överens om tider?
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Erland » tor 04 okt 2018, 08:34

harald skrev:
Johannes skrev:

Du menar väl inte på allvar att alla i hela sverige skall ställa om sina klockor bara för att du och din familj eller arbetsgivare inte kan komma överens om tider?

Det beror väl på hur många som är i en liknande situation.

Som jag förstår det finns det ingen större poäng med sommartid på sommaren i Sverige, eftersom det är ändå är så ljust här då. Problemet för oss gäller vintern, då det är mörkt största delen av dygnet.

Vilket är då bäst eller minst obekvämt för de flesta svenskar: att det är ljust på morgonen (vilket bl.a. jag tycker) eller att det är ljust på eftermiddagen (vilket bl.a. Johannes tycker)? Det är det frågan gäller.

Till det kommer argumentet att det känns mer naturligt om klockan överensstämmer någorlunda med solen.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav L. Mäkinen » tor 04 okt 2018, 08:43

Det är väl alltfler som inte går till ett löpande band där samtliga arbetare måste vara på plats vid samma klockslag för att få produktionen att fungera. Som jag ser det är det mer frågan om var på dygnet man väljer att ha sessionen på löpbandet innan man sätter sig och skördar text och siffror via en skärm.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav harald » tor 04 okt 2018, 11:10

Erland skrev:...
Vilket är då bäst eller minst obekvämt för de flesta svenskar: att det är ljust på morgonen (vilket bl.a. jag tycker) eller att det är ljust på eftermiddagen (vilket bl.a. Johannes tycker)? Det är det frågan gäller.

Följdfrågan blir ju då om det är mest rationellt att flytta fram eller bak klockan på sommaren / vintern. Något vi antagligen aldrig kan komma överens om.

Erland skrev:Till det kommer argumentet att det känns mer naturligt om klockan överensstämmer någorlunda med solen.

Du menar typ att solen står som högst klockan 10:00? ... eller vilken siffra som nu är mest naturlig.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav L. Mäkinen » tor 04 okt 2018, 13:25

Mest naturligt är väl ändå att en tänkt mittlinje genom landet har solen i söder klockan 12. Bland det första man får lära sig i skolan är att jorden snurrar runt solen och att det gör så att vi har varierande ljusförhållanden under dygnet.
Sommartid är lika vettigt som att ha tummens bredd som grundenhet för alla mått och dela mindre sträckor i jämna delar därav och längre sträckor multiplicerar man med 12 och tre och andra siffror som känns bra för stunden.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Johannes » fre 05 okt 2018, 09:41

harald skrev:Du menar väl inte på allvar att alla i hela sverige skall ställa om sina klockor bara för att du och din familj eller arbetsgivare inte kan komma överens om tider?

Jag förstår inte riktigt ditt argument, men gör ett försök. Om jag förstår dig rätt så finns det två alternativ:

1. En regel som säger att alla skolor och offentliga arbetsgivare ändrar arbetstiderna två gånger om året, så att skolor och arbeten börjar en timme tidigare under sommarhalvåret.

2. En regel som säger att man ändrar klockan två gånger om året.

Idag gäller (2), men du vill ha (1). På vilket sätt blir det en praktisk skillnad?

Sedan undrar jag hur du menar att jag ska "komma överens" om barnens skoltider och arbetsgivarens arbetstider? Som enskild har man ganska begränsade möjligheter att påverka barnens skoltider och i många yrken finns inte möjligheten.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav harald » fre 05 okt 2018, 10:26

Johannes skrev:...
Om jag förstår dig rätt så finns det två alternativ:

1. En regel som säger att alla skolor och offentliga arbetsgivare ändrar arbetstiderna två gånger om året, så att skolor och arbeten börjar en timme tidigare under sommarhalvåret.

2. En regel som säger att man ändrar klockan två gånger om året.

Idag gäller (2), men du vill ha (1). På vilket sätt blir det en praktisk skillnad?

I fallet (1) kan man ju avgöra från fall till fall ifall det är relevant att ändra tider mellan olika årstider, och i så fall hur mycket, och åt vilket håll.
Kvällsaktiviteter kan ju vara relevant att senarelägga på sommaren också.
Att ändra klockan (2) kommer aldrig passa mer än ett ganska begränsat urval verksamheter, medan alla riskerar att drabbas av hälsoproblem när klockan ställs fram, och tekniken får en hel massa problem när klockan ställs bak.

Johannes skrev:Sedan undrar jag hur du menar att jag ska "komma överens" om barnens skoltider och arbetsgivarens arbetstider? Som enskild har man ganska begränsade möjligheter att påverka barnens skoltider och i många yrken finns inte möjligheten.

Det beror ju på vad du har för yrke eller syssla ifall du själv kan bestämma över dina arbetstider. Men det blir ju fler och fler som har den möjligheten.
I övrigt får man väl hitta tider som passar flertalet i en verksamhet bäst. Det finns ju inga naturlagar som styr över att det måste vara på ett visst sätt, utom i ett fåtal undantagsfall, och just där ställer klockomställningarna till mest problem.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Johannes » fre 05 okt 2018, 13:16

harald skrev:I fallet (1) kan man ju avgöra från fall till fall ifall det är relevant att ändra tider mellan olika årstider, och i så fall hur mycket, och åt vilket håll.
Kvällsaktiviteter kan ju vara relevant att senarelägga på sommaren också.
Att ändra klockan (2) kommer aldrig passa mer än ett ganska begränsat urval verksamheter, medan alla riskerar att drabbas av hälsoproblem när klockan ställs fram, och tekniken får en hel massa problem när klockan ställs bak.

Lustigt, jag tycker helt diametralt annorlunda. Jag tänker mig att det blir exceptionellt mycket krångel om alla skolor och arbetsgivare själva ska välja att ställa om sina tider efter eget huvud. Snacka om att öka komplexiteten i livspusslet för familjer, med efterföljande stress och hälsoproblem.

Hälsoeffekterna vid klockomställning är för övrigt omstridda. Det finns studier som visar förhöjd risk för hjärtinfarkt efter omställning, och större risk för trafikolyckor. Å andra sidan, om det är mörkt en timme längre på morgonen kan man anta att risken för olyckor i morgontrafiken ökar. Och välbefinnandet hos människor kan minska med vinterdepressioner som följd.

Vad gäller tekniken så ställs ju de flesta klockor omkring oss om av sig själva, så det är inget man behöver tänka på.

harald skrev:Det beror ju på vad du har för yrke eller syssla ifall du själv kan bestämma över dina arbetstider. Men det blir ju fler och fler som har den möjligheten.
I övrigt får man väl hitta tider som passar flertalet i en verksamhet bäst. Det finns ju inga naturlagar som styr över att det måste vara på ett visst sätt, utom i ett fåtal undantagsfall, och just där ställer klockomställningarna till mest problem.

Jag tror du missade poängen, som är att de allra flesta lever i ett socialt sammanhang. OK, ensamstående med flexibel arbetstid kan göra hur de vill. Men en familj med barn som ska till skolan och föräldrar där en eller två arbetar som lärare eller inom sjukvården eller inom processindustri har ingen möjlighet att själva välja.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » fre 05 okt 2018, 14:45

Jag undrar hur många människor som har jobb där man utan problem skulle kunna anpassa sina arbetstider på det sättet. En del har det, jag kunde göra det när jag var doktorand. Men det är ju en rätt skyddad verkstad egentligen...

Där jag jobbar nu är det 0745-1630 som gäller. Det är iofs inom vården.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav L. Mäkinen » fre 05 okt 2018, 20:19

Alla arbetsplatser jag varit på sen jag kom ut i arbetslivet för nära 30 år sen har haft möjlighet att flytta arbetstiden lite efter eget tycke och smak.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet