Varför inte ändra arbetstiderna istället för klockan?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Varför inte ändra arbetstiderna istället för klockan?

Inläggav harald » mån 08 okt 2018, 11:06

Johannes Wrote:Lustigt, jag tycker helt diametralt annorlunda. Jag tänker mig att det blir exceptionellt mycket krångel om alla skolor och arbetsgivare själva ska välja att ställa om sina tider efter eget huvud. Snacka om att öka komplexiteten i livspusslet för familjer, med efterföljande stress och hälsoproblem.
Ja, det kan nog blir komplicerat i de sammanhang när man inte har möjlighet att vara flexibel. Den enklaste lösningen i sådana sammanhang är nog att inte ändra några tider alls.
Men i de fall man vill anpassa tider efter ljuset så har man ju samma ljus att förhålla sig till, oavsett inom vilket område man är verksam. Så sådana anpassningar kommer nog inte gå helt på tvärs med varandra.

Johannes Wrote:Hälsoeffekterna vid klockomställning är för övrigt omstridda. Det finns studier som visar förhöjd risk för hjärtinfarkt efter omställning, och större risk för trafikolyckor. Å andra sidan, om det är mörkt en timme längre på morgonen kan man anta att risken för olyckor i morgontrafiken ökar. Och välbefinnandet hos människor kan minska med vinterdepressioner som följd.

De flesta hälsoeffekter som brukar framföras i debatten är minst sagt omstridda. Med undantag av de problem som uppstår just när klockan ställs fram och alla förlorar en timme.

Johannes Wrote:Vad gäller tekniken så ställs ju de flesta klockor omkring oss om av sig själva, så det är inget man behöver tänka på.
Nej, det är troligtvis inget DU behöver tänka på om du inte jobbar natt just när omställningen sker. Men de som konstruerar tekniken behöver ta hänsyn till att det uppstår två tidpunkter som beskrivs på exakt samma sätt när de kommuniceras med människor. Det finns mycket som kan gå fel.
Johannes Wrote:Jag tror du missade poängen, som är att de allra flesta lever i ett socialt sammanhang. OK, ensamstående med flexibel arbetstid kan göra hur de vill. Men en familj med barn som ska till skolan och föräldrar där en eller två arbetar som lärare eller inom sjukvården eller inom processindustri har ingen möjlighet att själva välja.

Och vad är lösningen på det problemet? Mer flexibilitet i hur man förlägger arbetstiden eller mer styrning från ovan om när det skall arbetas?
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Johannes » mån 08 okt 2018, 11:20

harald Wrote:Nej, det är troligtvis inget DU behöver tänka på om du inte jobbar natt just när omställningen sker. Men de som konstruerar tekniken behöver ta hänsyn till att det uppstår två tidpunkter som beskrivs på exakt samma sätt när de kommuniceras med människor. Det finns mycket som kan gå fel.

Eftersom vi levt med sommartid sedan 1980 är det problemet lyckligtvis redan löst. Ditt förslag löser ju för övrigt inte heller problemet: det kräver att alla människor och verksamheter individuellt kommunicerar sina eventuella nya tider. Extremt komplicerat.

harald Wrote:Och vad är lösningen på det problemet? Mer flexibilitet i hur man förlägger arbetstiden eller mer styrning från ovan om när det skall arbetas?

Det finns en väldigt enkel lösning: man ställer om klockan två gånger om året.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » mån 08 okt 2018, 11:26

L. Mäkinen Wrote:Alla arbetsplatser jag varit på sen jag kom ut i arbetslivet för nära 30 år sen har haft möjlighet att flytta arbetstiden lite efter eget tycke och smak.

Det är ju bra. Frågan är hur många som har det så i sina jobb.
Jag hade det som sagt när jag var forskarstuderande. Där jag är nu, inom vården, är det fasta tider som gäller.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav harald » mån 08 okt 2018, 11:48

Johannes Wrote:Eftersom vi levt med sommartid sedan 1980 är det problemet lyckligtvis redan löst. Ditt förslag löser ju för övrigt inte heller problemet: det kräver att alla människor och verksamheter individuellt kommunicerar sina eventuella nya tider. Extremt komplicerat.

Nej. Problemet är definitivt inte löst. Det uppstår på nytt gång på gång.
Nej. Jag förespråkar inte att folk skall ställa om sina klockor på eget bevåg.
Jag tror du missförstår vari problemet består. Problemet handlar om att det är mycket komplicerat att kommunicera tidpunkter på ett entydigt sätt just i samband med att klockan man använder som riktlinje ställs om BAKÅT.
Ger man bara fan i att ställa om klockan, och löser problemet på något annat sätt i stället, så uppstår inte den här typen av problem.

Johannes Wrote:
harald Wrote:Och vad är lösningen på det problemet? Mer flexibilitet i hur man förlägger arbetstiden eller mer styrning från ovan om när det skall arbetas?

Det finns en väldigt enkel lösning: man ställer om klockan två gånger om året.

Jag tror inte det. Det är nog första gången jag hör någon förespråka klockomställningar av det skälet.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Johannes » mån 08 okt 2018, 12:40

harald Wrote:Nej. Problemet är definitivt inte löst. Det uppstår på nytt gång på gång.

Och det löses gång på gång, på ungefär samma sätt, utan att de flesta behöver bry sig.

harald Wrote:Ger man bara fan i att ställa om klockan, och löser problemet på något annat sätt i stället, så uppstår inte den här typen av problem.

Och man hamnar i stället i problemet att alla väljer sin egen tid vid egna tidpunkter, som måste kommuniceras ut, med stora risker för missförstånd. Väldigt mycket mer komplicerat än att göra det på ett standardiserat sätt.

harald Wrote:Jag tror inte det. Det är nog första gången jag hör någon förespråka klockomställningar av det skälet.

Nu förstår jag inte. Problemet var: hur ska vi få ljusare på morgonen på vintern och ljusare på kvällen på sommaren. Det löses enkelt genom att ställa om klockan två gånger om året. Har du aldrig hört det?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » mån 08 okt 2018, 12:47

L. Mäkinen Wrote:Alla arbetsplatser jag varit på sen jag kom ut i arbetslivet för nära 30 år sen har haft möjlighet att flytta arbetstiden lite efter eget tycke och smak.

De flesta privata tjänstemän har väl flextid. Men sen finns det en hel del yrken som inte faller inom kategorin privata tjänstemän. Skola, vård, omsorg, skiftindustri, bygg, handel, restaurang, etc. De flesta yrken där kunder eller brukare förutsätter vissa tider, eller där verksamheten är beroende av att en grupp personer är närvarande samtidigt.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav rayjoh » mån 08 okt 2018, 13:27

Johannes Wrote:Och det löses gång på gång, på ungefär samma sätt, utan att de flesta behöver bry sig.

En färsk sommartidsbugg från Apple. Ingen australiensisk Watch4-ägare behövde bry sig om att de hade en oanvändbar klocka i söndags.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.708428/sommartid-far-apple-watch-series-4-att-krascha

Apple Watch Series 4 har en tidsrelaterad bugg, vilket måste vara lite pinsamt för Apple. När Australien bytte till sommartid natten till söndag upptäckte många ägare att deras klockor har fastnat i upprepande omstarter.
...
Det här är inte första gången Apple-produkter har haft problem med sommar- och vintertid. Flera gånger genom åren har tusentals människor försovit sig när väckarklockan de ställt in på Iphone inte ringde som den skulle efter övergången.
rayjoh

Inläggav rayjoh » mån 08 okt 2018, 13:39

Johannes Wrote:Problemet var: hur ska vi få ljusare på morgonen på vintern och ljusare på kvällen på sommaren.

På vintern går solen upp efter 9, det krävs flera timmars ändring av klockan för att få ljust till frukosten. På sommaren går solen ner efter 22, så jag har inget behov av sommartid. Det är på våren och hösten som sommartiden gör nytta där jag bor.
rayjoh

Inläggav skogaliten » mån 08 okt 2018, 21:43

Johannes Wrote:
harald Wrote:Nej. Problemet är definitivt inte löst. Det uppstår på nytt gång på gång.

Och det löses gång på gång, på ungefär samma sätt, utan att de flesta behöver bry sig.

harald Wrote:Ger man bara fan i att ställa om klockan, och löser problemet på något annat sätt i stället, så uppstår inte den här typen av problem.

Och man hamnar i stället i problemet att alla väljer sin egen tid vid egna tidpunkter, som måste kommuniceras ut, med stora risker för missförstånd. Väldigt mycket mer komplicerat än att göra det på ett standardiserat sätt.

harald Wrote:Jag tror inte det. Det är nog första gången jag hör någon förespråka klockomställningar av det skälet.

Nu förstår jag inte. Problemet var: hur ska vi få ljusare på morgonen på vintern och ljusare på kvällen på sommaren. Det löses enkelt genom att ställa om klockan två gånger om året. Har du aldrig hört det?

Men bara för att DU vill ha det ljusare på morgonen på vintern, respektive ljusare på kvällen på sommaren, så betyder det väl inte att ALLA vill ha samma struktur?
Varför är du så säker på att "problemet" är definierat på så sätt? Det kan ju lika gärna vara tvärtom, och är det säkerrt också för många.

På vintern ser jag det som ganska oväsentligt om det är ljusare eller ej på morgonen. Det är hur som helst mörkt på morgonen, det blir ju inte dugligt ljust ute förrän framåt nio-halvtio. Och då har man ju redan jobbat ett tag, eller så får man avvakta tills det blir tillräckligt ljust utomhus.

Att få en timme till med ljus på eftermiddagen, har åtminstone jag mera nytta av, liksom alla som ska hämta barn, promenera hundar eller annat som ofta sker efter arbetsdagens slut.

Så för MIG, är det självklara problemet, hur JAG ska få en timmer till med ljus på eftermiddagen...
skogaliten

Inläggav harald » mån 08 okt 2018, 22:08

Johannes Wrote:

Ja, då förstår jag. Jag trodde problemet just här handlade om hur man skulle lösa det sociala sammanhanget.
Men jag delar fortfarande inte din uppfattning att det är ett rimligt sätt att lösa det problemet. Eller ens att problemet ser ut som du formulerar det.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav harald » mån 08 okt 2018, 22:14

Johannes Wrote:

Nej. Oftast blir inte problemet löst, utan yttrar sig som konstiga buggar, eller att det djävla programmet helt enkelt inte fungerar en tidig söndagmorgon i slutet på oktober.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Johannes » tis 09 okt 2018, 07:43

skogaliten Wrote:Men bara för att DU vill ha det ljusare på morgonen på vintern, respektive ljusare på kvällen på sommaren, så betyder det väl inte att ALLA vill ha samma struktur?

Nej, givetvis inte. Jag argumenterar självklart utifrån hur jag själv föredrar att ha det, precis som du gör.

Däremot är jag inte säker på att de som säger att de vill ha sommartid året runt i en enkät har tänkt genom vad det innebär. Många tänker nog "gött, lite ljusare kvällar året om" utan att inse att det också innebär att det är mörkt långt in på förmiddagen på vintern i mellansverige. Och enligt enkäten är det trots allt forfarande en klar majoritet som INTE vill ha sommartid året om.

skogaliten Wrote:Så för MIG, är det självklara problemet, hur JAG ska få en timmer till med ljus på eftermiddagen...

Flytta till Skåne... :smile2:
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » tis 09 okt 2018, 07:45

harald Wrote:Nej. Oftast blir inte problemet löst, utan yttrar sig som konstiga buggar, eller att det djävla programmet helt enkelt inte fungerar en tidig söndagmorgon i slutet på oktober.

Har aldrig någonsin drabbats av en sådan bugg, eller hört talas om det (innan någon postade inlägget om någon fånig smartklocka).
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav harald » tis 09 okt 2018, 09:31

Johannes Wrote:Har aldrig någonsin drabbats av en sådan bugg, eller hört talas om det (innan någon postade inlägget om någon fånig smartklocka).

Nä. Du har nog bara några gånger fått felaktigt data från något program som räknar på tid utan att märka det.
Det är inte alltid felen är så stora att de väcker uppmärksamhet. En timme hit eller dit är det många som inte bryr sig om.
Jag antar att du inte jobbar natt på helger eller programmerar tidsrelaterade system.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav harald » ons 10 okt 2018, 11:52

@Johannes:
Det vore intressant att höra hur du tror man brukar bära sig åt i de fall man verkligen löser problemet.
Jag har sysslat med den typen av programmering, så jag känner i alla fall till den vanligaste och säkraste lösningen.
Användarvisningsbild
harald

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet