Hur kan vi motverka post-truth mentalitet?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Hur kan vi motverka post-truth mentalitet?

Inläggav ÄrDetVerkligenSant? » fre 25 nov 2016, 15:40

Jag trycker det är förfärligt att Oxfort Dictionaries utnämnde "post-truth" till årets ord.

https://en.oxforddictionaries.com/word-of-the-year/word-of-the-year-2016

Texten bakom länken ovan beskriver att ordet används i media utan att någon förklaring behövs. Begreppet har blivit så vedertaget att läsarna förväntas förstå ordets betydelse.

Det jag menar med "post-truth mentalitet" är en attityd där fakta spelar väldigt liten roll i hur man formar sina åsikter. Jag ser mig själv som skeptiker och i det tycker jag det ingår att man är medveten om att fakta ofta spelar en underordnad roll i vilka beslut man fattar. En del av hjärnan fattar beslutet, efter det sätter en annan del igång och hittar på en anledning till varför beslutat var rätt. (Daniel Kahneman system 1, system 2). Och att man försöker kompensera för det.

Det nya som jag ser det är att offentliga personer i större omfattning har börjat räkna med åhörare inte ska granska påståenden utan bara acceptera dem eftersom de är i linje med en tidigare uppfattning. Dessutom verkar det som om åhörarna nu är mer villiga att blunda för faktafel så länge känslan i budskapet är rätt.

För att undvika detta tror jag att det är viktig att "mainstream media*" inte uppfattas som "PC". Gör de det kommer "alternativa kanaler **" få större inflytande. De alternativa kanalerna kommer uppfattas som mera äkta med den enda motiveringen att de inte är "PC" trotts den fakta som presenteras ofta är fel eller missvisande.

Jag tror att svenska journalister och politiker faktiskt är på rätt väg. Ta bara hur religiöst motiverat beteende synas idag. Jag tror att det för bara några år sedan skulle vara nästan omöjligt för en journalist eller politiker att kritisera en skola som vill skilja på pojkar och flickor under idrottslektionen av religiösa anledningar. Nu går det och det ses som naturligt att kritisera en skola som vill bedriva en segregerande verksamhet.

Frågan är om det räcker för att undvika att post-truth mentaliteten breder ut sig.

Vad kan Vi göra?
Vad kan Jag göra?
Eller har jag fel, är post-truth fenomenet påhittat?

* "main stream media", Media där det finns en ansvarig utgivare och där journalisterna bedriver källgranskning. Där syftet är att informera så sakligt som möjligt.

** "Alternativa kanaler", Bloggar, chatt forum, Facebook. Där spridning av åsikter är den viktigaste funktionen.
ÄrDetVerkligenSant?

Re: Hur kan vi motverka post-truth mentalitet?

Inläggav Sensemaker » tor 01 dec 2016, 11:59

Det har länge i svensk politisk och annan retorik varit förödande ifall man kan beslå motståndaren med ren lögn och en betydande framgång ifall man kan beslå honom med faktafel. Kanske är det inte så längre. Det är alls inte omöjligt att vi går ifrån denna fundamentala respekt för sanning och verklighet. I bland annat arabvärlden världens politiska diskussion finns den inte, har kanske aldrig funnits.

Det vore djupt olyckligt ifall vi drabbades av detta faktaförakt, men jag har ingen aning om vad man kan göra åt det. Hur skall man argumentera mot den som föraktar själva sanningen?

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav ÄrDetVerkligenSant? » fre 16 dec 2016, 20:46

En del av lösningen kan vara att använda ord som "post-truth" sparsamt...

Ordet fungerar nog bäst om man vi få applåder från de egna leden, men är syftet att nå de man anser lider av post-truth är det nog kontraproduktivt att använda det. Jag ser en risk i att begreppet används för att förminska de som har en åsikt som skiljer från ens egen.

Det krävs nog att man verkligen intresserar sig för dem som man anser lider av "post-truth". Man måste fråga varför mäniskor tycker som de gör och sedan vara beredd att lyssna på svaret.

Jag hoppas att politiker och journalister lyckas med att använda ett språk så att de når även de som har blivit övertygade av dåliga men känslomässigt tilltalande argument.
ÄrDetVerkligenSant?

Inläggav Jonas_R » lör 17 dec 2016, 11:52

Ett vettigt fastslagande om att saker och ting faktiskt kan vara sanna eller falska vore heller inte så dumt. En genomträngande relativism är direkt farlig för såväl vetenskap som folkbildning. Bara den enkla insikten att sanningen faktiskt existerar verkar många ha övergett och det är djupt beskymmersamt.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav ÄrDetVerkligenSant? » lör 17 dec 2016, 20:58

Bara den enkla insikten att sanningen faktiskt existerar verkar många ha övergett och det är djupt beskymmersamt.

Jonas_R

Varför är det så?

Jag tror att en del av svaret ligger i hur begreppet sanning har används under lång tid. Två exempel.
Svt's "Min Sanning". Där Svt's vassaste journalister intervjuar kända svenskar. Titeln på programmet signalerar att sanningen är något subjektiv.
Karen Brounéus http://www.pcr.uu.se/about/staff/brouneus_k/ säger i "Konfikt" i P1 2016-09-30 (jag är lite osäker på datumet) angående konflikten i Colombia att: "I ett krig finns många sanningar".

Det är inget problem med intelligensen, kunskapen eller motiven hos dessa människor och de passar inte in i bilden som jag har/hade av "post-truth" människor. Men de sprider en bild av att sanningen inte kan eller behöver bestämmas objektivt. Jag tycker det är bekymmersamt att fakta, upplevelse och åsikt behandlas som om de har samma värde.
ÄrDetVerkligenSant?

Inläggav Jonas_R » lör 17 dec 2016, 21:15

Finn även en hel del problem från rent akademiskt håll. Jag minns inte titeln, men Moira von Wright skrev en synnerligen anmärkningsvärd rapport för några år sedan där hon anklagade naturvetenskap för att inte vara tillräckligt känslostyrd, patriarkal och annat i liknande anda. Hon gillade inte tanken på att naturvetenskapen hanterade sanningar eftersom det enligt henne är en fråga för magkänslan och inte hjärnan. Jag har fortfarande inte kommit över den rapporten.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav ÄrDetVerkligenSant? » sön 18 dec 2016, 21:40

Moira von Wright skrev en synnerligen anmärkningsvärd rapport för några år sedan...

Jonas_R

Jag tror du menar rapporten "Genus och Text", jag hittade en länk till en PDF. Skolverket som beställde verket har tagit bort den från hemsidan.
https://tanjabergkvist.files.wordpress.com/2016/12/genus-och-text.pdf

Rapporten fick kritik från flera håll tex i intervjun:
http://fof.se/tidning/2010/4/vetenskapskritisk-rektor

Det jag tycker mig se, i det jag har läst av rapporten, är ett typiskt ideologiskt resonerande där den vetenskapliga metoden, utövarna av vetenskap, presentationen av vetenskap och den pedagogiska utmaningen som vetenskapen står inför blandas ihop med idéer om jämställdhet och genus. Resultatet blir en grå massa som sedan kan formas till det hon vill visa. Lite skrämmande är att det verkar vara det hon fick i uppgift att göra, av Skolverket.

I intervjun i *Forskning och Framsteg" som jag länkade till ovan verkade hon ta lite avstånd från rapporten. Att hon gjorde det och att rapporten skrevs i en tid då, vad jag kommer ihåg, "genusvetenskap" var ett hett ämne gör att det känns fel att älta hennes snedsteg. Det har många andra redan gjort, speciellt när hon skulle tillträda som rektor på Södertörns högskola. Jag tycket däremot att hennes rapport speglar ett tankesätt som mycket väl kan ses som en grogrund för det som nu kallas post-truth.
ÄrDetVerkligenSant?

Återgå till Vardagsrummet