Dåliga torktumlare

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Dåliga torktumlare

Inläggav Erland » ons 30 nov 2016, 20:23

Vad är det med alla torktumlare i tvättstugor nu för tiden? De har avancerade program där man får välja olika inställningar för olika sorters tvätt, men vilket man än väljer, inte fan blir det torrt! Jag måste alltid köra två gånger på det längsta tidsalternativet för att tvätten ska bli torr, och ibland räcker inte ens det. Varför räcker det inte med en gång? Är det jag som missförstått något? Jag vill att tvätten ska vara snustorr efter att man kört den i torktumlaren. Är det fel tänkt?
Användarvisningsbild
Erland

Re: Dåliga torktumlare

Inläggav Anders G » ons 30 nov 2016, 21:16

Alla? Jag har sett andra sorter. Hur många tvättstugor har du testat?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav harald » ons 30 nov 2016, 21:45

Erland skrev:... Varför räcker det inte med en gång? Är det jag som missförstått något? Jag vill att tvätten ska vara snustorr efter att man kört den i torktumlaren. Är det fel tänkt?

Nej, varken du eller tillverkaren har tänkt fel.
Frågan är bara vem av er som har den mest verklighetsförankrade bilden över hur torrt snus är.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Erland » ons 30 nov 2016, 22:06

harald skrev:Frågan är bara vem av er som har den mest verklighetsförankrade bilden över hur torrt snus är.

:D
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Erland » ons 30 nov 2016, 22:09

Anders G skrev:Alla? Jag har sett andra sorter. Hur många tvättstugor har du testat?

Tre stycken iaf under de senaste åren. Jag tycker mig se ett mönster.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Anders G » ons 30 nov 2016, 22:20

Hur stor är det svenska populationen av torktumlare? Jag har sett några hundra de senaste åren vid mina besök i tvättstugor. Var det "alla" du skrev? Vad har det med "tre" att göra?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Erland » ons 30 nov 2016, 22:28

Anders G skrev:Hur stor är det svenska populationen av torktumlare? Jag har sett några hundra de senaste åren vid mina besök i tvättstugor. Var det "alla" du skrev? Vad har det med "tre" att göra?

Ja, när jag skrev "alla" så menade jag naturligtvis varenda torktumlare i varenda tvättstuga i hela världen som existerar i detta ögonblick. Allt annat vore ju lögnaktigt, och ljuger gör vi naturligtvis aldrig på det här forumet.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav ulltand » tor 01 dec 2016, 04:18

Erland skrev:Jag vill att tvätten ska vara snustorr efter att man kört den i torktumlaren. Är det fel tänkt?
Får inte heller tvätten så torr som jag vill ha den om jag kör något program. Därför väljer jag alltid att tumlaren får köra en viss tid istället - då blir det bra.

Kom förresten på nu, att jag missade att rengöra luddfiltret när jag tvättade i går. Illa.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Erland » tor 01 dec 2016, 11:24

ulltand skrev:
Erland skrev:Jag vill att tvätten ska vara snustorr efter att man kört den i torktumlaren. Är det fel tänkt?
Får inte heller tvätten så torr som jag vill ha den om jag kör något program. Därför väljer jag alltid att tumlaren får köra en viss tid istället - då blir det bra.

Kom förresten på nu, att jag missade att rengöra luddfiltret när jag tvättade i går. Illa.

Det vore ju det bästa men på de torktumlare jag använder mest finns ingen timerinställning, bara dessa eländiga program att välja.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav MBY » tor 01 dec 2016, 13:29

Jag har inte sett det problemet utan är snarast förbluffad över hur bra torktumlare faktiskt fungerar. Men vitvaror rent allmänt är något jag tänkt kring mycket, så jag passar på att gå lite lätt off-topic.

Jag är övertygad om att vi män skulle delta mer i hushållsarbetet om man bara "teknifierade" apparaterna lite mer. De ska vara lika enkla som förr, men i submenyer o.dyl ska alla möjliga tekniska saker kunna ställas in och displayerna ska visa mer saker. Det behöver inte vara begripligt, det handlar bara om att invagga en macho-känsla hos lata män. Man behöver inte förstå pH för att bli mer lockad av apparaten om den visar pH. RH, pH, exakt temperatur, exakt momentant varvtal, vattentryck, vattenflöde, etc, etc, är saker som ska kunna "fipplas med" inom funktionella intervall.

Ibland är det inte ens en "jag är man och tror därför att jag kan allt tekniskt"-grej utan rentav vettigt. Jag vill t.ex. kunna tvätta saker i säg 50 grader. Inte 40, inte 60. Jag vill kunna köra combos som inte medges, som väldigt mild tvätt men maximal centrifugering, etc. De vanliga "Cylinda"-maskiner som är vanliga i tvättstugor har alla en idiotisk sak jag stör mig på. Man kan välja "centrifugering 3min"-program. Detta implicerar centrifugering enbart, i tre minuter. Men nej, det är ett dolt sköljprogram som tar åtta minuter att köra. Totalt idiotiskt när man har något som redan är blött och vill centrifugera det en extra gång. Moderna tvättstugor verkar inte ha fristående centrifuger längre, vilket är irriterande. Också på torktumlare vill man ibland kunna välja annat än "låg, medel eller hög temperatur".

Sensorer för temperatur och varvtal finns redan i maskinerna, så varför inte presentera dessa data på displayen? En del maskiner har pH-sensorer och optisk densitetsmätning, diverse tryckgivare och timers. Upp med allt på displayen! Om folk begriper eller inte är inte poängen!

Det är också lite förmätet av (designern av) maskinerna att inte visa sånt eftersom man utgår från att det är kvinnogöra och "flickor förstår sig inte på sånt".

Det finns vitsar om dammsugaringenjörer och det antas vara bottenskrapet, men själv skulle jag tycka det var väldigt roligt att få designa en vitvara. Diskmaskiner hör också hit. Här har jag turen att äga min egna, så jag moddar den vid behov. Någon regnig dag ska jag spinna en helt ny elektronik till den.

Sorry för off-topic, men detta är ett irritationsmoment sedan länge. Man kan t.o.m. införa fiktiva parametrar som en del hissdörr-stängknappar, allt för att locka till användning av den subpopulation som attraheras av teknik.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Tryggve » tor 01 dec 2016, 14:27

Erland skrev:Vad är det med alla torktumlare i tvättstugor nu för tiden? De har avancerade program där man får välja olika inställningar för olika sorters tvätt, men vilket man än väljer, inte fan blir det torrt! Jag måste alltid köra två gånger på det längsta tidsalternativet för att tvätten ska bli torr, och ibland räcker inte ens det. Varför räcker det inte med en gång? Är det jag som missförstått något? Jag vill att tvätten ska vara snustorr efter att man kört den i torktumlaren. Är det fel tänkt?

Det beror nog väldigt mycket på. På de torktumlare som jag har använt i tvättstugor i Sverige finns i allmänhet inställningar "stryktorrt" och "skåpstorrt". Det andra alternativet innebär ju inte "snustorrt", men rätt nära. Å andra sidan så använder jag inte torktumlare så mycket. Och de som finns i våra tvättstugor är rätt nya.

Men det kan ju hända att det är gamla tumlare som inte fungerar helt optimalt som du har råkat ut för. Du kan ju se om du hittar bruksanvisningar online för den typen av tumlare som du har i tvättstugan, och kolla om det finns någon mer effektivt program att köra.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tor 01 dec 2016, 14:31

MBY skrev:Jag har inte sett det problemet utan är snarast förbluffad över hur bra torktumlare faktiskt fungerar. Men vitvaror rent allmänt är något jag tänkt kring mycket, så jag passar på att gå lite lätt off-topic.

Jag är övertygad om att vi män skulle delta mer i hushållsarbetet om man bara "teknifierade" apparaterna lite mer. De ska vara lika enkla som förr, men i submenyer o.dyl ska alla möjliga tekniska saker kunna ställas in och displayerna ska visa mer saker. Det behöver inte vara begripligt, det handlar bara om att invagga en macho-känsla hos lata män. Man behöver inte förstå pH för att bli mer lockad av apparaten om den visar pH. RH, pH, exakt temperatur, exakt momentant varvtal, vattentryck, vattenflöde, etc, etc, är saker som ska kunna "fipplas med" inom funktionella intervall.

Ibland är det inte ens en "jag är man och tror därför att jag kan allt tekniskt"-grej utan rentav vettigt. Jag vill t.ex. kunna tvätta saker i säg 50 grader. Inte 40, inte 60. Jag vill kunna köra combos som inte medges, som väldigt mild tvätt men maximal centrifugering, etc. De vanliga "Cylinda"-maskiner som är vanliga i tvättstugor har alla en idiotisk sak jag stör mig på. Man kan välja "centrifugering 3min"-program. Detta implicerar centrifugering enbart, i tre minuter. Men nej, det är ett dolt sköljprogram som tar åtta minuter att köra. Totalt idiotiskt när man har något som redan är blött och vill centrifugera det en extra gång. Moderna tvättstugor verkar inte ha fristående centrifuger längre, vilket är irriterande. Också på torktumlare vill man ibland kunna välja annat än "låg, medel eller hög temperatur".

Sensorer för temperatur och varvtal finns redan i maskinerna, så varför inte presentera dessa data på displayen? En del maskiner har pH-sensorer och optisk densitetsmätning, diverse tryckgivare och timers. Upp med allt på displayen! Om folk begriper eller inte är inte poängen!

Det är också lite förmätet av (designern av) maskinerna att inte visa sånt eftersom man utgår från att det är kvinnogöra och "flickor förstår sig inte på sånt".

Det finns vitsar om dammsugaringenjörer och det antas vara bottenskrapet, men själv skulle jag tycka det var väldigt roligt att få designa en vitvara. Diskmaskiner hör också hit. Här har jag turen att äga min egna, så jag moddar den vid behov. Någon regnig dag ska jag spinna en helt ny elektronik till den.

Sorry för off-topic, men detta är ett irritationsmoment sedan länge. Man kan t.o.m. införa fiktiva parametrar som en del hissdörr-stängknappar, allt för att locka till användning av den subpopulation som attraheras av teknik.

När det gäller tvättstugor är det nog så att man vill hålla det så enkelt som möjligt. Dels för att det nog annars blir klagomål, och dels att det väl är lättare att göra sönder grejor/göra fel om man inte riktigt vet vad man gör. Det är väl "keep it simple, stupid"-principen i ett nötskal.
Om det är för hemmabruk så är det förstås en annan femma. Kanske.

Och rätt många personer som använder tvättstugor verkar inte ha någon större koll på vad de gör. De FYLLER verkligen facken med tvättmedel, t ex. Samt tar med sig husdjur in när de ska hämta tvätt.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Erland » tor 01 dec 2016, 19:59

Tryggve skrev:Det beror nog väldigt mycket på. På de torktumlare som jag har använt i tvättstugor i Sverige finns i allmänhet inställningar "stryktorrt" och "skåpstorrt". Det andra alternativet innebär ju inte "snustorrt", men rätt nära.

Man borde byta ut ordet "skåptorrt" mot "skåpvått". Då stämmer det bättre med min erfarenhet. Om man kör skåptorrt två gånger räcker det ofta, men inte alltid.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Tryggve » tor 01 dec 2016, 20:28

Erland skrev:Man borde byta ut ordet "skåptorrt" mot "skåpvått". Då stämmer det bättre med min erfarenhet. Om man kör skåptorrt två gånger räcker det ofta, men inte alltid.

Hm. Då har du kanske råkat ut för dåliga/gamla torktumlare som inte funkar så bra? Hur gamla är de?

Jag har som sagt mycket begränsad erfarenhet av torktumlare, och jag brukar mest köra handdukar/badlakan i tumlare när/om jag alls använder dessa. Men då brukar "skåpstorrt" funka bra. Men dessa maskiner är i princip sprillans nya.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Erland » tor 01 dec 2016, 22:58

Tryggve skrev:
Erland skrev:Man borde byta ut ordet "skåptorrt" mot "skåpvått". Då stämmer det bättre med min erfarenhet. Om man kör skåptorrt två gånger räcker det ofta, men inte alltid.

Hm. Då har du kanske råkat ut för dåliga/gamla torktumlare som inte funkar så bra? Hur gamla är de?

Jag har som sagt mycket begränsad erfarenhet av torktumlare, och jag brukar mest köra handdukar/badlakan i tumlare när/om jag alls använder dessa. Men då brukar "skåpstorrt" funka bra. Men dessa maskiner är i princip sprillans nya.

De torktumlare jag använder i mitt studentboende i Örebro är rätt gamla och dåliga. Torktumlaren jag använder i Karlskoga är ganska ny och det är inget fel på den, men jag lyckas inte ställa den med timer. Jag kör max två gånger efter varandra och då blir det torrt.
Användarvisningsbild
Erland

Nästa

Återgå till Vardagsrummet