Dåliga torktumlare

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Dåliga torktumlare

Inläggav MBY » sön 04 dec 2016, 12:42

Tryggve skrev:När det gäller tvättstugor är det nog så att man vill hålla det så enkelt som möjligt. Dels för att det nog annars blir klagomål, och dels att det väl är lättare att göra sönder grejor/göra fel om man inte riktigt vet vad man gör. Det är väl "keep it simple, stupid"-principen i ett nötskal.
Om det är för hemmabruk så är det förstås en annan femma. Kanske.

Och rätt många personer som använder tvättstugor verkar inte ha någon större koll på vad de gör. De FYLLER verkligen facken med tvättmedel, t ex. Samt tar med sig husdjur in när de ska hämta tvätt.

KISS kan inte och ska inte tillämpas på allt. Ingenting jag skrivit avviker heller från det då jag skriver att tvättmaskiner (etc) bör fungera precis som vanligt, såvida man inte letar sig in i specialmenyer. Ingenting säger att inställningar kan göras utanför det dynamiska område som maskinen redan klarar. Dessa inställningar finns redan, bara det att de är hårdkodade (och kalibreras nog aldrig), så KISS som ingenjörsprincip är inte ens tillämplig.

Hela poängen är ju som sagt att låta folk fippla med saker oavsett om de förstår det eller inte (hur många förstår inte 50 grader, men väl 40 och 60 kan jag förstås undra). Tanken är inte att göra maskinerna bättre, utan locka annat klientel. Sedan är det en positiv bieffekt att folk som vet vad de gör kanske får ut mer ur maskinen.

Många gillar "KISS" utan att reflektera över vad det faktiskt innebär. En annan, viktigare princip i detta fall, är POLA - principle of least astonishment. Denna användbarhetsprincip är mycket allvarligare att bryta mot, och så görs också i de maskiners torktumlarprogram jag sett ("3 min centrifugering" betyder i själva verket "extra sköljning" men kan ändå inte hängas på ett ordinärt program, där det då i stället heter just "extra sköljning".). Ja, "KISS" är inte en användbarhetsprincip alls, utan en ingenjörsprincip över hur saker ska designas, inte operera. Mina förslag är inte på tvärs med POLA (som ÄR en användbarhetsprincip), tvärt om, den är *mer* POLA.
Användarvisningsbild
MBY

Föregående

Återgå till Vardagsrummet