Dödsbegreppets kriterier

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Dödsbegreppets kriterier

Inläggav Kobo » fre 10 mar 2017, 19:03

Här verkar det vara timmar som hjärndöd och ställer till det med kyonik.

I andra länder har man en minut och uppåt, som har andra risker men är optimalt för kryonik.

Är det strikt här eller finns andra möjligheter?

Det är ämnet nu, inget annat.
Användarvisningsbild
Kobo

Re: Dödsbegreppets kriterier

Inläggav Jonas_R » lör 11 mar 2017, 15:04

Är dödsfalls konstaterande strikt? Ja, det finns såvitt jag vet en hel del riktlinjer för hur man förklarar någon död.

Här hittade jag ett policydokument rörande konstaterande av dödsfall som kanske kan verka upplysande: http://www.vaxjo.se/Omsorgens-handbocke ... -dodsfall/
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav micke.d » lör 11 mar 2017, 17:34

Kryonik verkar ju vara geschäft mer än något annat än så länge. Jag skulle inte lägga en krona på det.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Kobo » sön 12 mar 2017, 01:04

Jonas_R skrev:Är dödsfalls konstaterande strikt? Ja, det finns såvitt jag vet en hel del riktlinjer för hur man förklarar någon död.

Här hittade jag ett policydokument rörande konstaterande av dödsfall som kanske kan verka upplysande: http://www.vaxjo.se/Omsorgens-handbocke ... -dodsfall/

Ser lindrigt ut, vad jag läst ska man ha 2 timmar av hjärndöd för att gå vidare.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Kobo » sön 12 mar 2017, 01:06

micke.d skrev:Kryonik verkar ju vara geschäft mer än något annat än så länge. Jag skulle inte lägga en krona på det.

Var kan man finna annat än att det är ärligt och vilket alternativ är bättre?
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Tryggve » sön 12 mar 2017, 12:22

Krynoik används väl främst för att bevara ägg och spermier idag. Där ställer väl dödsbegrepp knappast till något.

För bevarandet av döda kroppar är det väl just en geschäft mer än något annat. Ingen vet hur man ska kunna återuppliva och reparera någon av de kroppar som har bevarats. Kropparna skadas väl dessutom rätt ordentligt under processen, något som man verkar tala väldigt tyst om på de företagen som sysslar med detta.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Nemesis » sön 12 mar 2017, 12:28

Kobo skrev:
micke.d skrev:Kryonik verkar ju vara geschäft mer än något annat än så länge. Jag skulle inte lägga en krona på det.

Ärligt eller inte, det är väldigt osannolikt att det fungerar. Se nedanstående länkar. Huruvida det finns ett "bättre" alternativ är irrelevant, låter lite som Pascals trossats att tänka på det sättet.

Cryonics (RationalWiki)
Cryonics (Skeptic's Dictionary)
Nano Nonsense & Cryonics (Michael Shermer i Scientific American)
Cold reality versus the wishful thinking of cryonics (Science-Based Medicine)
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Inläggav Kobo » mån 13 mar 2017, 03:27

Finns massor att läsa av självkritik men detta verkar vara det minst dåliga alternativet, inte minst för de efterlevande, så att de ska sköta sig också, om man kommer tillbaks. Och har pengarna.

Finns bara 3 nu varav CI tar ett blygsamt belopp 28000$ sedan länge, där grundaren Ettinger och frun finns infrysta. De har fått byggnaden av 2 andra. Sonen är i ledningen liksom en svenska vars man är förvarad där.

Nästa är nyaste KrioRus i Moskva, med Daniela Medveded som arbetat i CI men tar mer betalt i dollar 35000 fast de lär ha utgifter i Rubel, de bör ha fått in en hel del pengar och fonderingen är viktig, inte minst där.

Dyraste och veteraner också är Alcor som verkligen ser seriösa ut men ligger på 210.000$ om man är där.

I Australien byggs nytt i lågpris-ligan.

Finalen är tråkig ändå och det finns skeptiker om allt, som med klimatet man inte ska chansa med, men förvånande om inte i vart fall rika gör i detta fall. Svenska Daniel har en livförsäkring.

Frågan är mer var man bör vara emot slutet om detta ska klaffa.

Helt enkelt ett något behagligare alternativ emot de andra 2. So why not.

En rik ryss satsar på kloning och mind upload.
Senast redigerad av Kobo mån 13 mar 2017, 04:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Kobo » mån 13 mar 2017, 03:55

Nemesis skrev:
Kobo skrev:

Ärligt eller inte, det är väldigt osannolikt att det fungerar. Se nedanstående länkar. Huruvida det finns ett "bättre" alternativ är irrelevant, låter lite som Pascals trossats att tänka på det sättet.

Cryonics (RationalWiki)
Cryonics (Skeptic's Dictionary)
Nano Nonsense & Cryonics (Michael Shermer i Scientific American)
Cold reality versus the wishful thinking of cryonics (Science-Based Medicine)

Intressant men väldigt gammalt en del av dem.
Användarvisningsbild
Kobo

Återgå till Vardagsrummet