Ska vi sluta nöjes-flyga? Klimatkompensation/klimatneutral?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Ska vi sluta nöjes-flyga? Klimatkompensation/klimatneutral?

Inläggav Kobo » mån 24 apr 2017, 20:08

(Ingen tråd för att försöka bortförklara klimatproblemen, det stadiet har passerats och haft sitt bäst före datum, sedan länge som bekant!)

Det blir lite tokigt när jag anför, att man ska sluta att nöjes-flyga för klimatet, som annars kan döda oss alla, men vi ändå flyger, mest för att andra vill som i sin tur påverkas av andra.
Lösningen har legat på Klimatkompensation, men är osäker och tänk på vad våra barn kan tycka om oss, om vi medvetet skadat deras framtid. Vi blir hatade och föraktade.

Jag har rest färdigt för länge sedan och väntat på att familjen ska bli mättad eller övertygad, men de påverkas av andra, att slå ev. stopp på.

Förut var det lätt att betala kompensation i priset, nu är det svårare så man kan ex. köpa utsläppsrätter. Men frågan är om man ska köpa sig fri, som de fattiga inte kan.
http://www.utslappsratt.se/klimatkompen ... atneutral/

SNF anför emot kompensation, Världsnaturfonden är för, jag anser att kompensation är bättre än inget, tills skadlig verksamhet upphört.

Statens Swedavia https://www.swedavia.se/arlanda/klimatkompensation/ hänvisar till Tricorona som är dyrare http://shop.tricorona.se/shops/26/1 men förmodligen säkrare.

Flygandet är inget nöje och dyrt när vi åker, men billigt för andra och målet är nöjet, om man låter bli att odla hudcancer som för många gör.
Vill man bo varmt går det att flytta, vi har fri rätt i hela EU och kan vara önskade på annat håll.

Lösningen kan möjligen ligga i överkompensation?
Användarvisningsbild
Kobo

Re: Ska vi sluta nöjes-flyga? Klimatkompensation/klimatneutr

Inläggav skeptiskelars » mån 24 apr 2017, 20:40

Tja, innan jag slutar flyga för nöjes skull så vill jag veta hur mycket passagerarflyget egentligen står för av klimatförsämrande utsläpp.
skeptiskelars

Inläggav Kobo » tis 25 apr 2017, 05:02

skeptiskelars skrev:Tja, innan jag slutar flyga för nöjes skull så vill jag veta hur mycket passagerarflyget egentligen står för av klimatförsämrande utsläpp.

Finns massor att läsa då även flyget medger att det är problem.
CO2 på marken drygt 2%, i luften kan klimatpåverkan vara uppåt runt 6% totalt och det ökar.

Men det har ett symbolvärde liksom den blyga skatten på 80:-, för att fler ska förstå.

Frågeställningen nu var om man kan freda sig med att köpa sig fri eller ej om vår ödesfråga så inte barnen ska hata och förakta oss.

http://www.independent.co.uk/environmen ... 82001.html
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Johannes » tis 25 apr 2017, 07:33

Bästa forskning anger 3,5% total effekt, som beräknas stiga till ca 5% år 2050 om inga åtgärder görs. Dock är ökningen i procentvärdet i sig inget problem, så länge det beror på minskning av andra utsläpp. Det bästa vore om flyget stod för 100% av utsläppen.

Om man bortser från symbolvärdet så har flyg ganska stor nytta och i nuläget ganska försumbara klimateffekter, så rationellt är det andra saker man bör fokusera på i klimatarbetet. Men givetvis bör man sträva efter att undvika onödiga flygresor.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Kobo » tis 25 apr 2017, 16:53

Johannes skrev:Bästa forskning anger 3,5% total effekt, som beräknas stiga till ca 5% år 2050 om inga åtgärder görs. Dock är ökningen i procentvärdet i sig inget problem, så länge det beror på minskning av andra utsläpp. Det bästa vore om flyget stod för 100% av utsläppen.

Om man bortser från symbolvärdet så har flyg ganska stor nytta och i nuläget ganska försumbara klimateffekter, så rationellt är det andra saker man bör fokusera på i klimatarbetet. Men givetvis bör man sträva efter att undvika onödiga flygresor.

Vad är bästa forskning då alla är överens om 2-3% CO2 men alla är inte med på att man hamnar på 4-6 totalt med annat än CO2.

Affärsflyget gör nytta, nyttan av att pendla till solen ett antal ggr per år jämfört med hur vi levt utan är diskutabel.

Nu var frågan ett moraliskt dilemma då vi måste göra allt vi kan för att överleva, om vi kan kompensera oss fria med att betala mer.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Johannes » tis 25 apr 2017, 18:46

Med "bästa forskning" menar jag IPCCs rapport.

Håller med om att pendling till solen några gånger om året inte tillför så mycket nytta. Men det är en rätt liten del av alla flygresor.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Kobo » ons 26 apr 2017, 22:20

Johannes skrev:Med "bästa forskning" menar jag IPCCs rapport.

Håller med om att pendling till solen några gånger om året inte tillför så mycket nytta. Men det är en rätt liten del av alla flygresor.

På flygradar är det en ständig kö till solen. Vad är den stora delen?
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Johannes » fre 28 apr 2017, 11:06

Kobo skrev:På flygradar är det en ständig kö till solen. Vad är den stora delen?

Den stora andelen är affärsresenärer, folk som besöker släkt och vänner, och annan turism än solresor.
Användarvisningsbild
Johannes

Återgå till Vardagsrummet