Osäker hotellbetalning?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Osäker hotellbetalning?

Inläggav Kobo » ons 03 maj 2017, 19:30

Ska reservera en bokning till ett hotell med 30% deposition.

Ibland krävs man på inget, ofta vill de ha kortnumret och giltighetstid, ibland får man betala allt direkt.

Deras egen bokningssida visade fel denna gång, där vi bokade och betalade förut, där stod att det är fullbokat nu, men de själva i mejl, Ving och Booking visat ledigt. De vill ha 453 Euro med rabatt, Ving 4800 i förskott utan rätt att avboka och Booking 4825.
Nu funkar deras egen bokning igen som vill ha nummer och datum bara, men kostar 554. Man kan avboka hos dem.

En i receptionen ville bara ha kontonummer och datum som vanligt i mejl eller telefon, men sedan svarade chefen.

Det märkliga och osäkra är att chefen sänt en fullmakt att skriva ut och fylla i för att ta ut pengar, där de vill ha nummer, datum, den hemliga CVC-koden och en underskrift man ska faxa över eller skanna till mejl, som för oss innebär att någon kan tömma kontot lättare.

Får testa annars att ringa när chefen är ute. Kanske är en korkad nöd-rutin, annars kan man sända för ett annat konto som bara har deras belopp.
Har betalat flyget nästan 25000 så det hastar på lite tyvärr.

Eller har jag fel och de kan ändå tömma med bara numret?

Edit: Löste det genom att backa tror jag, sände ner vad de ville ha från början, nummer och datum, till receptionen. De tillhör RCI som sålt andelsveckor men hyr ut.
Användarvisningsbild
Kobo

Re: Osäker hotellbetalning?

Inläggav Anders G » ons 03 maj 2017, 20:14

Vetenskapen visar att endast Vädurar och Jungfrur blir lurade av hotellen i liknande fall.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Kobo » ons 03 maj 2017, 20:56

Anders G skrev:Vetenskapen visar att endast Vädurar och Jungfrur blir lurade av hotellen i liknande fall.

Eller har samband med IQ
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Johannes » tor 04 maj 2017, 07:51

Det räcker i princip med kortnummer och datum för att dra pengar på kortet. Att använda CVC-koden är frivilligt för den som drar pengarna. Fast de flesta hotell köper in en tjänst för kreditkortshantering och i den ingår att kräva CVC-kod. Men om hotellet är riktigt oseriöst kan de ändå kringgå detta. Dock handlar det i så fall om en form av engångsbedrägeri eftersom det kommer upptäckas av bankerna/kortföretagen och hotellet stängs av från möjligheten att ta betalt med kort.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Kobo » tor 04 maj 2017, 18:42

Fler håller med om detta
Johannes skrev:Det räcker i princip med kortnummer och datum för att dra pengar på kortet. Att använda CVC-koden är frivilligt för den som drar pengarna. Fast de flesta hotell köper in en tjänst för kreditkortshantering och i den ingår att kräva CVC-kod. Men om hotellet är riktigt oseriöst kan de ändå kringgå detta. Dock handlar det i så fall om en form av engångsbedrägeri eftersom det kommer upptäckas av bankerna/kortföretagen och hotellet stängs av från möjligheten att ta betalt med kort.

Men inte alla
Jag lovar att dom kan ta ut varenda krona ni har på kortet bara genom att skicka kortnummer och giltighetstid, att ni skickar den tresiffriga koden på baksidan av kortet + en signatur innebär att dom inte kan åka dit för kortbedrägeri och att eran bankförsäkring inte går in och betalar tillbaka OM fel person kommit över pengar.
Jag råder dig att vända dig till ett annat bolag/hotell om deras villkor är såpass osäkra för dig som kund.
Detta låter dom en ren och skär bluff!!

Men är klart då de gjorde som vi ville och de önskade från början.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Johannes » tor 04 maj 2017, 19:56

Ditt citat har ju samma innebörd som mitt.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Kobo » fre 05 maj 2017, 02:32

Johannes skrev:Ditt citat har ju samma innebörd som mitt.

Oj får läsa om vaken :(
Användarvisningsbild
Kobo

Återgå till Vardagsrummet