Schedvin till KD

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Schedvin till KD

Inläggav micke.d » tor 17 aug 2017, 19:16

Jessica Schedvin blir KD-politiker.

Det var väl ändå lite oväntat, eller?

http://www.dagen.se/jessica-schedvin-ar ... 0#cxrecs_s
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Schedvin till KD

Inläggav Nemesis » tor 17 aug 2017, 20:34

Känns lite oväntat, trots att hon var kritisk mot Humanisternas religionskritik. Gissar att kd inte har sådär jättemånga uttalade ateister bland sina aktiva.

Sen är ju sannolikheten inte obefintlig att kd åker ur riksdagen efter nästa val, får se vad hon gör då.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Tryggve » lör 19 aug 2017, 18:39

Var det hon som var med och bröt sig ur Humanisterna för ett tag sedan? Det där med Förenade Humanister, eller vad det hette?
(jo, jag har dålig koll på folk, men det är väl mest för att jag ledsnade på alla diskussioner kring religion för väldigt länge sedan, och inte gitter följa det längre)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Nemesis » lör 19 aug 2017, 20:36

Stämmer. För ett ganska bra tag sedan.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav tonyf » mån 21 aug 2017, 00:59

Inte så väldigt överaskande kanske på ett sätt. Schedvin var hela tiden starkt religionskritikfientlig under sin tid i humanisterna. Hon har väll alltid varit politiker snarare än humanist. I Dagenartikeln länkad ovan: "Min politiska bana började hos Humanisterna" (emfas adderad). Observera alltså att hon tydligen inte gått med som menig medlem i KD, utan som anställd (gissar jag) politisk sekreterare. För henne bara en teknisk plattform att bli avlönad för bedriva liberalism på, inte någon förändring i hennes livssyn. Observera också att hon tidigare också har valt just Dagen som plattform, så kanske har hon länge haft kontakterna också via det till KD-kretsar. (Det som är litet intressant här är att det är ytterligare ett (litet) tecken på att liberala falangen dominerar inom KD och den konservativa för närvarande inte har någon stark ställning inom det partiet. Men inte någon stor sak, det styrkeförhållandet är inte nytt inom det partiet. Även om det fanns spekulationer då Bush-Tor tillträdde att det skulle ändras, men det höll inte länge. Och dessutom för att politisk sekreterare i Göteborg inte är någon riktig toppost inom partiet. Men som kuriosafenomen ändå en intressant händelse.)

Se t.ex.:
viewtopic.php?p=536509#p536509
viewtopic.php?p=622678#p622678
Och om Förenade Humanister:
viewtopic.php?f=16&t=19600
viewtopic.php?f=19&t=21360
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Återgå till Vardagsrummet