Avlivning av djur ok. Varför ej människor?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Avlivning av djur ok. Varför ej människor?

Inläggav Stollan » mån 21 aug 2017, 06:21

När ett djur blir skadat eller sjukt är det självklart för de flesta att djuret ska avlivas. Detta gäller även när det handlar om sjukdomar och åkommor som vi behandlar på människor. Om en katt blir förlamad delvis ser de flesta det som en självklarhet att avliva. Katten får inget värdigt liv, säger många. Men för människor anser vi det värdigt att fortsätta leva.
Det känns ibland lite som att man argumenterar emot sig själv. Jag skulle tex aldrig behålla ett djur som saknar två ben och bygga en vagn åt djuret, men till en människa anser jag det självklart!
Användarvisningsbild
Stollan

Re: Avlivning av djur ok. Varför ej människor?

Inläggav Johannes » mån 21 aug 2017, 07:42

I klassisk moralfilosofi, som genomsyrar de flestas inställning, görs en fundamental skillnad mellan djur och människor. Ett människoliv anses vara "ovärderligt" medan djur är ägodelar som förtjänar att inte lida i onödan men vars liv har ett begränsat värde.

Vad man i praktiken menar när man säger att katten får inget värdigt liv är dels att man inte är beredd att lägga de pengar det krävs för att upprätthålla livet hos den (dyra operationer, låta den ligga i respirator etc), och dels att man inte kan vara säker på om katten verkligen värdesätter sitt eget liv så mycket att den vill att ligga i respirator resten av sitt liv. Sett till den ekonomiska kostnaden samt att kattlivet anses vara mindre värt väljer vi då att avliva den.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav L. Mäkinen » mån 21 aug 2017, 08:24

Hoppas ett sidospår är acceptabelt!
Häromdagen insåg jag att en råtta hade bosatt sig i en trätunna i tvättstugan. Troligen är det en av katterna som tagit med sig en levande leksak in och så har den gömt sig i tunnan. Där hade den åtminstone haft tre aktiviteter för sig; bajsat, ätit Toblerone och fått ungar. Då vi helst inte har råttor inomhus kom vi fram till att vi skulle lägga tunnan utomhus så att råttan hade en teoretisk möjlighet att dra iväg ungarna. Dagen efter konstaterade vi att hon hade lämnat dem och att de fortfarande rörde sig. Nu funderade jag över hur jag skulle göra. Jag kunde inte förmå mig att mosa dem med egen kraft, men samtidigt var det rätt klart att de inte skulle överleva.
Min lösning blev att hämta den andra katten som gjorde processen kort.

Nu kan jag inte komma ifrån ett dåligt samvete, men när man bor i skogen känns det som att man har behov av en katt för att inte ha råttor i huset.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Thomas P » mån 21 aug 2017, 08:48

Johannes skrev:Vad man i praktiken menar när man säger att katten får inget värdigt liv är dels att man inte är beredd att lägga de pengar det krävs för att upprätthålla livet hos den (dyra operationer, låta den ligga i respirator etc), och dels att man inte kan vara säker på om katten verkligen värdesätter sitt eget liv så mycket att den vill att ligga i respirator resten av sitt liv. Sett till den ekonomiska kostnaden samt att kattlivet anses vara mindre värt väljer vi då att avliva den.

Det ekonomiska argumentet är en sak,men det där med "värdigt liv" är konstigt som Stollan konstaterar. Samtidigt som vi tycker dödshjälp åt människor vara fel hur mycket de än lider så tycker vi det är självklart för djur. I båda fallen med argumentet att det är för deras eget bästa. Vet vi hur mycket en gravt senildement människa värdesätter sitt liv?
Thomas P

Inläggav Johannes » mån 21 aug 2017, 10:59

Det finns flera argument mot dödshjälp för en människa som inte kan tala för sig. Vi kan inte vara säkra på vad människan egentligen vill och tar det säkra före det osäkra. Vem ska ta beslutet och på vilka grunder. Risken för ett sluttande plan. Risk att det missbrukas. Etc.

Flera av dessa är applicerbara på djur också, men skillnaden är nog att i fallet människa resonerar man att det får inte finnas minsta tillstymmelse till risk att man avlivar någon som inte vill det, pga principen om värdet hos människoliv. Eftersom djurliv anses ha mindre värde är det acceptabelt att väga djurets lidande mot dess liv, och landa i beslutet att det är för djurets bästa att det avlivas.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav micke.d » mån 21 aug 2017, 11:54

Thomas P skrev:Samtidigt som vi tycker dödshjälp åt människor vara fel hur mycket de än lider [...]
Tycker vi det? Tala för dig själv.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Thomas P » tis 22 aug 2017, 07:39

micke.d skrev:
Thomas P skrev:Samtidigt som vi tycker dödshjälp åt människor vara fel hur mycket de än lider [...]
Tycker vi det? Tala för dig själv.

Med "vi" menar jag de regler vi har i samhället. Att utföra aktiv dödshjälp klassas som mord.
Thomas P

Inläggav Kobo » ons 23 aug 2017, 20:10

Här halkar vi in på den tiotals miljardrullningen i LSS.
Gamla vill inte ligga kvar vid liv utan innehåll. Men unga utan ett värdigt liv förväntas man få miljoner per år till för ex. 2 assistenter per dygn för att överleva, när det är mest humant för alla parter att det avslutas om det är hopplösa fall.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav ulltand » tor 24 aug 2017, 22:15

Det förekommer att man inom sjukvården i Sverige avstår från att ge behandling som skulle fått patienten att leva lite till. På IVA hade vi flera patienter där det inte skulle ges HLR, "0 HLR".

Om jag blir så sjuk en vacker dag, så skulle jag uppskatta om mina nära beslutade om det för mig.

http://www.hjartgruppen.se/lasvart/0-hlr-2/
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Thomas P » fre 25 aug 2017, 18:42

ulltand skrev:Det förekommer att man inom sjukvården i Sverige avstår från att ge behandling som skulle fått patienten att leva lite till. På IVA hade vi flera patienter där det inte skulle ges HLR, "0 HLR".

Passiv dödshjälp där man inte sätter in alla intensivvårdens resurser är acceptabelt, det är den aktiva som är kontroversiell.T o m i fallet där den sjuke är vid sina sinnens fulla bruk så han kan be om hjälp att dö är det olagligt i de flesta länder.
Thomas P

Inläggav Kobo » lör 26 aug 2017, 15:23

Thomas P skrev:
ulltand skrev:Det förekommer att man inom sjukvården i Sverige avstår från att ge behandling som skulle fått patienten att leva lite till. På IVA hade vi flera patienter där det inte skulle ges HLR, "0 HLR".

Passiv dödshjälp där man inte sätter in alla intensivvårdens resurser är acceptabelt, det är den aktiva som är kontroversiell.T o m i fallet där den sjuke är vid sina sinnens fulla bruk så han kan be om hjälp att dö är det olagligt i de flesta länder.

Dom tror att det ska bli skönt att få dö men känslan lär aldrig infinna sig.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Thomas P » lör 26 aug 2017, 20:19

Kobo skrev:Dom tror att det ska bli skönt att få dö men känslan lär aldrig infinna sig.

Vilket ofta är poängen. Det handlar inte om att det skall vara "skönt" att dö utan att det är en plåga att leva.
Thomas P

Inläggav Stollan » tis 29 aug 2017, 19:24

I de yttersta fallen håller jag också med om att människor kan få avsluta sina liv. Men få skulle nog tänka så om någon som amputerar två ben, bryter ryggen etc. Där är det ofta fruktansvärt för djur som får en vagn men för människor är det självklart.
Användarvisningsbild
Stollan

Inläggav Kobo » ons 30 aug 2017, 00:01

Tänk då på alla dessa LSS-fall som kostar miljarder och lever ett inhumant liv från födseln, varför inte terminera det asap så skonas även de anhöriga och kan satsa på nya barn.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav harald » ons 30 aug 2017, 10:10

Kobo skrev:Tänk då på alla dessa LSS-fall som kostar miljarder och lever ett inhumant liv från födseln, varför inte terminera det asap så skonas även de anhöriga och kan satsa på nya barn.

Om man ställer ett lyckligt liv mot ett inhumant liv så kan ju valet tyckas enkelt. Men för den drabbade individen är det ju inte där valet står. Då hamnar valet mellan ett inhumant liv och inget liv alls, och då är valet inte alls lika självklart. Framför allt inte i de fall man inte heller kan kommunicera saken med den drabbade.

Men om man tror på reinkarnation kanske valet kommer i ett annat läge.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Nästa

Återgå till Vardagsrummet