Avlivning av djur ok. Varför ej människor?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Avlivning av djur ok. Varför ej människor?

Inläggav Kobo » ons 30 aug 2017, 23:06

Var ska man då dra gränsen för när hopplösa LSS-fall ska kunna termineras?
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Johannes » tor 31 aug 2017, 07:56

Samhällets nuvarande rådande inställning är att det inte finns någon sådan gräns. Det finns inget utrymme för att avliva människor oavsett handikapp.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Thomas P » tor 31 aug 2017, 09:13

Johannes skrev:Samhällets nuvarande rådande inställning är att det inte finns någon sådan gräns. Det finns inget utrymme för att avliva människor oavsett handikapp.

Om man inte kan upptäcka handikappet via fosterdiagnostik och genomför en sen abort.
Thomas P

Inläggav Johannes » tor 31 aug 2017, 11:45

Då är det definitionsmässigt inte en människa man avlivar.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Jonas Duregård » tor 31 aug 2017, 15:35

Stollan skrev:Det känns ibland lite som att man argumenterar emot sig själv. Jag skulle tex aldrig behålla ett djur som saknar två ben och bygga en vagn åt djuret, men till en människa anser jag det självklart!
Det finns många saker vi bara gör för människor. Djur har ingen skolplikt till exempel. De får inte subventionerad sjukvård eller matkuponger ifall de svälter. De har (nästan) ingen rätt till personlig frihet utan kan ofta hållas fångna mot sin vilja utan särskilda skäl. Vi skyddar oftast inte djurens egendom från stöld. Vi skyddar oftast inte djur från att dödas av andra djur eller av människor.

Alla dessa skillnader beror på att djur anses mindre värda än människor, det är också en anledningen till att man avlivar sjuka djur men inte sjuka människor.

Tänk på att man även får avliva djur för att man tröttnat på dem eller för att man vill äta deras kött (slakt), alltså inte bara för att bespara dem lidande. Det får man aldrig göra med människor :smile2:.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav PikeWake » tor 31 aug 2017, 15:52

Jonas Duregård skrev:Alla dessa skillnader beror på att djur anses mindre värda än människor, det är också en anledningen till att man avlivar sjuka djur men inte sjuka människor.

Eller så är det tvärt om :wink:

Vi sätter ett (penga)värde på djuret och väger det mot vad det skulle kosta att hålla det vid liv. Varför skulle en bonde betala mer för att behandla ett slaktdjur än vad hen får ut för köttet efter slakt?
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav Thomas P » tor 31 aug 2017, 18:15

Jonas Duregård skrev:Alla dessa skillnader beror på att djur anses mindre värda än människor, det är också en anledningen till att man avlivar sjuka djur men inte sjuka människor.

Det argumentet håller inte när man anser det mer humanitärt att avliva sjuka djur än att låta dem leva ens när man har råd med vård.
Thomas P

Inläggav tonyf » tor 31 aug 2017, 21:41

Ett moralfilosofiskt argument (och som jag bedömer som troligtvis sunt) är att människan kan föreställa sig sitt fortsatta liv, alternativt avsaknaden av detsamma, och därför faktiskt förlorar något på att bli avlivad. Övriga djur däremot har (troligtvis) inte den abstraktionsförmågan, och förlorar därför inte [lika konkret] något på att bli avlivade.
(Anledningen till att man inte avlivar mycket unga människor och extremt dementa och andra människor som inte har den nivån av abstraktionsförmåga är (förutom gränsdragningsproblemet) att man måste sätta regeln enkelt och tydligt för en [någorlunda] väldefinierad och tydlig grupp. Som då blir hela arten efter en viss ålder (som dock varierar en del inom olika mänskliga subkulturer, men t.ex. i Sverige 22'a veckan (numera, tidigare var det dock "OK" att sätta ut nyfödda, men ej äldre barn (och i en mellanperiod mellan då de två olika samhällsnormerna gällde, så var gränsen befruktningen))).)

Ett annat argument, som är en fortsättning av ovanstående, är att för att samhället skall vara stabilt så måste medlemmarna känna sig någorlunda säkra. Det är ett pragmatiskt argument för att ha en stark norm mot avlivning av sådana samhällsmedlemmar som har tillräcklig abstraktionsförmåga för att ha begrepp om sådant som sitt fortsatta liv eller avsaknad av fortsättning, samhällsnormer, etc. För att det skall fungera kan det dock [förmodligen] inte göras på individnivå, och inte i varje ögonblick för varje individ, utan måste göras för en stor och [någorlunda] väldefinierad grupp. Det får då bli människorna. Övriga djur saknar (förmodligen) kognitiv förmåga att föreställa sig fortsatt liv eller avsaknad därav, samt saknar (förmodligen) kognitiv förmåga att föreställa sig samhällsnormer, och deras beteende påverkas inte nämnvärt av huruvida en samhällsnorm som förbjuder eller tillåter deras eventuella framtida avlivning finns eller ej.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav micke.d » fre 01 sep 2017, 14:48

Inga påhopp på människor som behöver LSS är tillåtna. Den som bryter mot detta blir utslängd.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » fre 01 sep 2017, 18:47

Min förmaning ovan är inte en del av diskussionen. Den är moderering.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Jonas Duregård » fre 01 sep 2017, 18:56

Thomas P skrev:
Det argumentet håller inte när man anser det mer humanitärt att avliva sjuka djur än att låta dem leva ens när man har råd med vård.
Vilket argument syftar du på och varför håller det inte under de omständigheter du beskriver?

Hur som helst så visar det du säger inte på något sätt att djurliv anses vara likvärdiga med människoliv, så mitt argument håller alldeles utmärkt. Att vi har olika standarder för vad som är humant för människor och djur understryker ju snarast skillnaden jag påpekar.

Eller menar du att man använder ordet humant (antar att du menar humant inte humanitärt) när man talar om att avliva djur, och att "humant" låter som att man behandlar dem mer som människor, eller något sådant?
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Föregående

Återgå till Vardagsrummet