Heimerssons kolumn

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Heimerssons kolumn

Inläggav micke.d » tis 28 nov 2017, 23:10

Är han riktigt frisk?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Heimerssons kolumn

Inläggav Anders G » ons 29 nov 2017, 08:06

Gubbsjuka, Gerontos Senilis Masculinus.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Spiring » ons 29 nov 2017, 08:15

Oavsett, så undrar jag om det är på Aftonbladets personalfester han skapat sig sin uppfattning om vad som är "normalt" i sammanhanget:

Om vi inte kan acceptera vad som ingår i normala personalfester där dyngraka grabbar vill sätta på växeltelefonisten är vi inte en tillräckligt hårdhudad nation.

Får han säga det själv så var det för övrigt en förträfflig krönika:

För att vara återhållsam tycker jag att krönikan är briljant journalistik. Skulle jag vara redaktör på Aftonbladet skulle jag säga "Så här ska en krönika skrivas om man redigt vill göra gällande hur en relativt gammal man tror det här kommer att utvecklas". De exempel jag använde som metaforer hade i en annan kultursfär renderat i att jag blivit inkallad till redaktören och fått höra att jag är för begåvad för det här jobbet

(Vore intressant att se hur han skulle bedöma sina egna alster utan att hålla tillbaka.)

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/ ... -samhalle/
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Tryggve » ons 29 nov 2017, 08:27

Någon typ av demens/hjärnsvikt kanske.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Spiring » ons 29 nov 2017, 08:29

Som Kalle Lind så förtjänstfullt visat på sin blogg "En man med ett skägg", så verkar för övrigt Heimerson inte lägga ned överdrivet mycket tid på att faktakolla sina minnesbilder av vad som går för sig i olika tider. Fast krönikörer förväntas kanske i allmänhet bara tycka, bluddra på och "väcka reaktioner".

http://blogg.djungeltrumman.se/kulturar ... ns-kolumn/
FABRICATI DIEM, PVNC.

Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Pär C » ons 29 nov 2017, 09:03

Han verkar vara vara utan jobb sedan ett dygn. Synd. Aftonbladet har förlorat en viktig röst i kampen för gubbsjukans bibehållande och utvecklande.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Tryggve » ons 29 nov 2017, 09:13

Det finns ju en del andra äldre krönikörer som väl har uttryckt en del rätt skumma åsikter, Elisabet Höglund skrev ju en krönika som väl känns sådär i ämnet metoo:

https://www.expressen.se/debatt/ett-nyp ... a-farligt/
Hon har ju även skrivit sådant som skeptiska texter över att klimatförändringarna beror på mänsklig aktivitet och sådant.

Men att Heimersson levererar en så gubbsjuk grej känns rätt överraskande. Det verkar sticka ut en del mot vad han brukar skriva. Och det är väl just det som gör att man kan misstänka att "his mind is no longer in mint condition", eller vad man ska säga.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav L. Mäkinen » ons 29 nov 2017, 09:57

Jag tycker att det är konstigt att det var så lätt att avpollettera Heimersson när Virtanen fortfarande är kvar på tidningen. Olika avtal, kanske..
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Hans S » ons 29 nov 2017, 15:05

Finns det någon saklig kritik av #meeToo i Sverige. Franska Wiki har lite. Tyska ännu mindre. Likaledes Nederländska. Engelska och Svenska, inget om kritik.

Som jag fattar det i de olika språken så år det som stör mest "trial by media". Eller som Le Canard enchaîné formulerar det:
(Googleöversatt från franska Wiki till engelska med små korrigeringar av mig.)
Thus, Le Canard enchaîné expresses its respect for women who have found the courage to speak publicly about the harassment they have suffered, but would like to emphasize the fear that the spreading of this type of talk on the social network platform rather than before a court turns Twitter into a popular jury.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Spiring » ons 29 nov 2017, 20:10

Hans S skrev:Finns det någon saklig kritik av #meeToo i Sverige.

Vad man ser som "saklig" varierar säkert... men Åsa Linderborg har kommenterat rätts-osäkerheten i ett par artiklar, och Aase Berg hade en debattartikel i DN idag (?) som berör ämnet, utan att någon av dem fördenskull är kritiska till kampanjerna i sig.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/5m0 ... tjal-syret

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/L0p ... mutsig-byk

https://www.dn.se/kultur-noje/aase-berg ... ar-ondska/ (möjligen bakom betalvägg)
FABRICATI DIEM, PVNC.

Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Hans S » ons 29 nov 2017, 20:30

Tack för svar, uppskattat.
Betalvägg. Ja.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Matte » ons 29 nov 2017, 21:01

Anders G skrev:Gubbsjuka, Gerontos Senilis Masculinus.

Krönikan ska bedömas i sin egen rätt. Utan att låta omdömet grumlas av unket åldringshat.

På andra håll har kampanjen förtjänstfullt kommenteras av bl a Lena Andersson och Åsa Linderborg.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Anders G » ons 29 nov 2017, 21:48

Dom har inte sagt att gubbarna skall fortsätta tafsa, och kvinnorna hålla truten. Läs om, läs rätt.
Och javisst, Hitler byggde bra Autobahn och var djurvän.

Har du hittat en ny stolle att försvara?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Matte » tor 30 nov 2017, 08:42

Jag har aldrig sett något annat än magplask i Heimerssons kolumner - någonsin. Att han avpolleteras nu när han gått emot en mediastorm är samtidigt ett paradexempel på opportunistisk feghet
Anders G skrev:Hitler byggde bra Autobahn
:?:
Att blanda in en avdankad tysk racerförare i den här diskussionen torde väl om något vara ett symptom på
Gerontos Senilis Masculinus.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » tor 30 nov 2017, 10:38

Nå, att det blir "åldringshat" involverat är väl inte så konstigt när det verkar handla om äldre människor som uppvisar någon typ av mentalt haveri. Då kan åldern mycket väl spela in dessutom.

Det blir väl kanske snarare överslätande iofs. Att man lite anser att personen ifråga inte riktigt är ansvarig för sina egna uttalanden. Det vore intressant om det fanns exempel på hans gubbsjuka från tidigare saker som han har skrivit.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Nästa

Återgå till Vardagsrummet