Heimerssons kolumn

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Heimerssons kolumn

Inläggav Hans S » tis 06 mar 2018, 21:50

Tryggve Wrote:Martin Timell åtalas för våldtäkt. Åklagaren har gjort bedömningen att det finns grund för åtal.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/ ... -valdtakt/

Martin Timell fick sparken från TV4 i vintras, efter anklagelser om trakasserier och en misstänkt våldtäkt som påstås ha ägt rum nio år tidigare. Nu åtalas han, skriver Expressen.
"Under förundersökningen har förhör hållits med målsäganden, den misstänkte och ett flertal vittnen. Åklagaren har funnit att den samlade bevisningen är tillräcklig för åtal", står det i ett pressmeddelande.

Är det bara jag som reagerar på att det kommer nio år senare. Hur är bevisläget. Jag känner inte Timell och försvarar inte 'skitstövlar' men hur f*n bevisar man en våldtäkt som påstås skett för nio år sedan? Om min ex kommer och säger att jag våldtog henne för sju år sedan - vad krävs för att att bevisa hur att hon har rätt och jag har fel (jag har inte gjort det, det var snarare tvärtom när jag gjorde slut för snart åtta år sedan). Jag är bara intresserad av bevisbördan då jag är fullständig nolla i (också) svensk juridik. Någon?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Dûrion Annûndil » tis 06 mar 2018, 23:36

Hans S Wrote:
Tryggve Wrote:Martin Timell åtalas för våldtäkt. Åklagaren har gjort bedömningen att det finns grund för åtal.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/ ... -valdtakt/

Martin Timell fick sparken från TV4 i vintras, efter anklagelser om trakasserier och en misstänkt våldtäkt som påstås ha ägt rum nio år tidigare. Nu åtalas han, skriver Expressen.
"Under förundersökningen har förhör hållits med målsäganden, den misstänkte och ett flertal vittnen. Åklagaren har funnit att den samlade bevisningen är tillräcklig för åtal", står det i ett pressmeddelande.

Är det bara jag som reagerar på att det kommer nio år senare. Hur är bevisläget. Jag känner inte Timell och försvarar inte 'skitstövlar' men hur f*n bevisar man en våldtäkt som påstås skett för nio år sedan? Om min ex kommer och säger att jag våldtog henne för sju år sedan - vad krävs för att att bevisa hur att hon har rätt och jag har fel (jag har inte gjort det, det var snarare tvärtom när jag gjorde slut för snart åtta år sedan). Jag är bara intresserad av bevisbördan då jag är fullständig nolla i (också) svensk juridik. Någon?

MVH

Hans
"Ett flertal vittnen" gissar jag har ett visst bevisvärde.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Tryggve » tis 06 mar 2018, 23:47

Hans S Wrote:Är det bara jag som reagerar på att det kommer nio år senare. Hur är bevisläget. Jag känner inte Timell och försvarar inte 'skitstövlar' men hur f*n bevisar man en våldtäkt som påstås skett för nio år sedan? Om min ex kommer och säger att jag våldtog henne för sju år sedan - vad krävs för att att bevisa hur att hon har rätt och jag har fel (jag har inte gjort det, det var snarare tvärtom när jag gjorde slut för snart åtta år sedan). Jag är bara intresserad av bevisbördan då jag är fullständig nolla i (också) svensk juridik. Någon?

MVH

Hans

Fast Timell är inte anklagad för att vara en skitstövel (det är mig veterligen inte olagligt), utan för våldtäkt.

Enligt denna så finns sju stycken vittnen. Det har väl visst bevisvärde, som Dûrion Annûndil skriver.
https://www.expressen.se/noje/vittnesma ... ast-henne/

Det man kan tycka är märkligt är att TV4 inte uppmanade kvinnan att polisanmäla detta redan 2008, när de fick kännedom om det. Men som sagt, det är ju det som MeToo är en reaktion på.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Hans S » ons 07 mar 2018, 11:52

Tackar för svar.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Pär C » ons 07 mar 2018, 14:20

Tryggve Wrote:
Hans S Wrote:Är det bara jag som reagerar på att det kommer nio år senare. Hur är bevisläget. Jag känner inte Timell och försvarar inte 'skitstövlar' men hur f*n bevisar man en våldtäkt som påstås skett för nio år sedan? Om min ex kommer och säger att jag våldtog henne för sju år sedan - vad krävs för att att bevisa hur att hon har rätt och jag har fel (jag har inte gjort det, det var snarare tvärtom när jag gjorde slut för snart åtta år sedan). Jag är bara intresserad av bevisbördan då jag är fullständig nolla i (också) svensk juridik. Någon?

MVH

Hans

Fast Timell är inte anklagad för att vara en skitstövel (det är mig veterligen inte olagligt), utan för våldtäkt.

Enligt denna så finns sju stycken vittnen. Det har väl visst bevisvärde, som Dûrion Annûndil skriver.
https://www.expressen.se/noje/vittnesma ... ast-henne/

Det man kan tycka är märkligt är att TV4 inte uppmanade kvinnan att polisanmäla detta redan 2008, när de fick kännedom om det. Men som sagt, det är ju det som MeToo är en reaktion på.

Tito Beltran dömdes för en våldtäkt 10 år tidigare och några vittnen till själva våldtäkten fanns inte, så tidsutdräkten gör inte ärendet principiellt döfött.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tito_Beltr%C3%A1n#Våldtäktsdom
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Tryggve » ons 07 mar 2018, 18:00

Pär C Wrote:Tito Beltran dömdes för en våldtäkt 10 år tidigare och några vittnen till själva våldtäkten fanns inte, så tidsutdräkten gör inte ärendet principiellt döfött.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tito_Beltr%C3%A1n#Våldtäktsdom

Ah, sant, bra exempel.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tor 08 mar 2018, 21:33

Fredrik Virtanen har för övrigt anmält Cissi Wallin för grovt förtal. Att så kunde ske hade hon ju upplysts av jurister om, om man ska tro tidigare artikel som jag länkat till.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ciss ... v-virtanen

Cissi Wallin menar att hon valde att publicera Virtanens namn för att ge sin version av vad som hänt.

– Jag har berättat min version. Stått upp för min polisanmälan och för andra kvinnor han utsatt, skriver hon.

Cissi Wallin är inte överraskad över anmälningen och inte heller ångerfull över namnpubliceringen.

– Anses det jag har gjort – att stå upp för min och andra kvinnors rätt till upprättelse – brottsligt, då får man kalla mig brottsling, skriver hon.

Det återstår väl att se om hon blir fälld för detta.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » lör 07 apr 2018, 10:58

Detta med "kulturprofilen" verkar nu få rejäla konsekvenser för Svenska Akademien.

https://www.svt.se/kultur/sara-danius-j ... -jag-orkar
Efter dagens besked om att Klas Östergren, Kjell Espmark och Peter Englund lämnar Svenska Akademien har frågan kring huruvida institutionens stadgar tillåter ledamöter att lämna sina poster blivit alltmer aktuell.

Akademiens ständige sekreterare Sara Danius berättar nu i en intervju i Svenska Dagbladet att ledamöterna beslutat att låta ledamöter träda ur institutionen.

– Vi har granskat våra stadgar och det står inget i dem om att det är förbjudet att lämna Svenska Akademien. Att man har sin stol på livstid ska vara en trygghet för ledamöterna, ungefär som i USA:s högsta domstol. Men om en ledamot själv vill lämna Akademien ska det vara möjligt. Vi håller nu på att se över formerna för det, säger Sara Danius till tidningen.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Föregående

Återgå till Vardagsrummet