Heimerssons kolumn

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Heimerssons kolumn

Inläggav Johannes » fre 01 dec 2017, 11:03

Menar du att det finns folk på Flashback med konstiga värderingar?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Matte » fre 01 dec 2017, 11:30

micke.d skrev:Först, så är episoden hon berättar inte något som platsar under MeToo. MeToo handlar inte om skitstövlar i allmänhet eller feminism i allmänhet, utan specifikt om sexuella trakasserier och övergrepp.
vilket ju hon är helt inne på:
Alla ska med! Så blandas vittnesmål om fruktansvärda brott med faktiskt rätt triviala historier – likt mitt möte med den amerikanske stjärninvesteraren – på ett sätt som suddar ut gränsen mellan missförstånd, tveksamheter och verkliga övergrepp. Jag inser att detta stillsamma påpekande kan verka oerhört provocerande. Men att erkänna skillnaden handlar inte om att ursäkta gärningsmannen. Det handlar om att respektera de verkliga offren.
Hon uppmanades att "delge sina erfarenheter" och såvitt jag förstår har många kvinnor som undertecknat uppropet redovisat just den typen av mer triviala händelser. Det handlar inte enbart om sexuella trakasserier och ofredanden utan också om annan mer subtil maktutövning som "osynliggörande". Så uttryckte sig senast morgonens taleskvinna för uppropet #backstage. På det viset blandas trivialt och traumatiskt.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » fre 01 dec 2017, 12:27

Johannes skrev:Menar du att det finns folk på Flashback med konstiga värderingar?

Heh. Jag läste lite i tråden om Kim Wall i början, men förfärades av alla kommentarer om att det väl inte gjorde så mycket att en feminist/PK-journalist/ect blivit mördad. En försvarlig andel där har en oerhört vidrig människosyn generellt.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » fre 01 dec 2017, 13:45

Hans S skrev:SvD har en relaterad artikel idag:n[/i]

MVH

Hans

Rent generellt så är det väl dock ytterst få personer som har hängts ut av svensk press i samband med meetoo? Det är väl under 10 personer? I flera av dessa falls så har det ju dessutom funnits utpekanden och anmälningar långt innan, men dessa hade tystas ned. I fallet "kulturpersonligheten" så hade Expressen skrivit om det för 20 år sedan, utan att nämna namn. Där tror jag att det var Sveriges Radio som var först med att namnge personen inom svensk media, faktiskt.

Cissi Wallin har för övrigt berättat om varför hon agerade som hon gjorde. Även hon ser risker med meetoo. Och hon har väl en rätt bra poäng i att detta oftast inte handlar om att någon har hört att person x har tagit en kvinna på rumpan. De berättelser som jag har läst i meetoo har väl handlat om grövre saker än "en äcklig blick", det får jag säga.
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/ ... si-wallin/

Cissi Wallin ser risker med vilket klimat #metoo har skapat:

– Det finns bra saker med att förövare hängs ut. Men det riskerar att bli en visklek där "en äcklig blick" likställs med ett övergrepp. Jag vill inte förminska upplevelser av objektifiering. Men vi måste hitta ett sätt att förhålla sig till anklagelser och göra skillnad mellan äpplen och päron. I mitt fall finns det ett systematiskt beteende som flera kvinnor, oberoende av varandra, vittnar om. Om någon säger att någon hört att någon annan har hört att den där mannen tog en tjej på rumpan är det en annan sak.

– Jag tycker #deadline med sina relativt få outningar har visat att det kan bli fokus på den stora frågan och inte en hetsjakt på person X. Det visar i stället ett nedtystat problem och hur utbrett det är i mediebranschen.

Samt:
De senaste åren har medierna debatterat näthatet och gjort flera initiativ för att bekämpa det. Finns det en risk att #metoo blir en backlash för den kampen?
– Det finns en baksida med allting och klimatet kan så klart bli hårdare. Men jag tycker att vi måste hitta ett förhållningssätt så att jag vet vad jag ska göra när min bästa vän blir anklagad för sexualbrott. Vi måste börja prata. I jobbiga stunder så hårdnar klimatet eftersom folk känner en massa saker som pyser ut.

– Jag tycker att det är hyckleriet som man ska bekämpa. Om man lägger upp en bild på sociala medier med symbolen "Vi gillar olika" och är ett rövhål i den verkliga världen då spelar den där handen ingen roll.

Och
Anser du att #metoo har skapat en bättre offentlig debatt kring de här frågorna?
– Både och. Det finns en risk att det blir en inflation och urvattning, att uppropen handlar om något annat än sexism. Vi måste skilja på idioti, bufflighet och folk som inte kan föra sig socialt från rena övergrepp och solklar objektifiering.

DEn här punkten är väl den som man kan hålla med om, och som väl varit uppe tidigare i tråden. Men som sagt, meetoo samlar väl inte i nuläget främst in berättelser om "buffligt beteende". Däremot så kanske man får intrycket att så är fallet.

DEt verkar ju t ex Heimersson tycka. Medan Myrdal verkar tro/anse att det nästan bara handlar om saker som gått till sexuella handlingar. I båda fallen så undrar man ju om de verkligen har tagit del av så många av berättelserna.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » fre 01 dec 2017, 13:57

Matte skrev:
micke.d skrev:Först, så är episoden hon berättar inte något som platsar under MeToo. MeToo handlar inte om skitstövlar i allmänhet eller feminism i allmänhet, utan specifikt om sexuella trakasserier och övergrepp.
vilket ju hon är helt inne på
Nej, hon verkar tro att det handlar om integritet. Det säger hon klart och tydligt i meningen som kommer före det du citerar, den enda mening du inte tog med i stycket du citerar:
För att handla om rätten till integritet är det något kusligt med gruppdynamiken bakom #metoo.

I den mån MeToo handlar om rätten till integritet så gäller det i så fall viss typ av kroppslig integritet. Men inte ens det är en bra beskrivning av vad det handlar om, och "integritet" är verkligen ingen bra beskrivning. Hon har inte förstått.

Det handlar om sexuella trakasserier och sexuella övergrepp.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Tryggve » fre 01 dec 2017, 14:17

Matte skrev:]Hon uppmanades att "delge sina erfarenheter" och såvitt jag förstår har många kvinnor som undertecknat uppropet redovisat just den typen av mer triviala händelser.

Nu blir jag lite nyfiken, hur många av de kvinnor som har undertecknat de olika MeeToo-uppropen har redovisat triviala händelser som anledning till att de skrivit under?

Varenda kvinna jag känner har väl berättat om klumpiga raggningsförsök (vilket väl är det exempel som förekom i artikeln) eller äckliga kommentarer, så jag ställer mig själv något undrade till att majoriteten av MeeToo-fallen skulle bygga på det. De fall jag har sett verkar vara betydligt grövre, ofta med ovälkomna händer under kläderna, eller att man blir uppträngd i en hiss eller mot väggen och får kommentarer om sex. Eller kommentarer under möten inför alla kollegor.
Till rena våldtäkter i en del fall.

Fast det beror ju också på vad som du ser som trivialt i det här sammanhanget, givetvis.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav L. Mäkinen » fre 01 dec 2017, 14:28

Tryggve skrev:
Johannes skrev:Menar du att det finns folk på Flashback med konstiga värderingar?

Heh. Jag läste lite i tråden om Kim Wall i början, men förfärades av alla kommentarer om att det väl inte gjorde så mycket att en feminist/PK-journalist/ect blivit mördad. En försvarlig andel där har en oerhört vidrig människosyn generellt.

Enligt obekräftade uppgifter har forumet två miljoner unika besök per vecka och jag tror att en stor del av dem är "vanligt folk". Att förkasta diskussionerna där med förklenande uttalanden tror jag är att göra sig själv en otjänst. En hel del av kommentarerna som skrivs verkar inte ha passerat någon större tankeprocess, men forumet är en betydande plats för informationsinhämtning för många personer.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Tryggve » fre 01 dec 2017, 14:39

L. Mäkinen skrev:Enligt obekräftade uppgifter har forumet två miljoner unika besök per vecka och jag tror att en stor del av dem är "vanligt folk". Att förkasta diskussionerna där med förklenande uttalanden tror jag är att göra sig själv en otjänst. En hel del av kommentarerna som skrivs verkar inte ha passerat någon större tankeprocess, men forumet är en betydande plats för informationsinhämtning för många personer.

Visst är det säkert en betydande plats för informationsinhämtning, men problemet är väl att det brukar vara kanske någon procent av inläggen som är relevanta i de där jättetrådarna bland all rasism (inte så mycket i det aktuella fallet eftersom det ju var en vit man som begick dådet), misogyni, rykten och rena spekulationer. Visst är det säkert en viktig källa för information, men det är väl långt ifrån alltid som den infon som cirkulerar där stämmer.

Det är väl problemet.

En sak som Flashback hade är väl att om man tittar i skvallertrådar kring de kändisar som har pekats ut under MeeToo så har det väl länge funnits information om deras beteende. Problemet är ju att det är omöjligt att avgöra sanningshalten i det.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » fre 01 dec 2017, 14:43

Tryggve skrev:Varenda kvinna jag känner har väl berättat om klumpiga raggningsförsök (vilket väl är det exempel som förekom i artikeln)

Jag tänkte på det hon inleder med, där på en galamiddag bordsgrannen inleder konversationen med

- I guess you're somebody's wife.

Kopplingen till MeToo förefaller obefintlig.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Tryggve » fre 01 dec 2017, 14:49

micke.d skrev:[qu
Jag tänkte på det hon inleder med, där på en galamiddag bordsgrannen inleder konversationen med

- I guess you're somebody's wife.

Kopplingen till MeToo förefaller obefintlig.

Jo, jag tolkade det också så, även om "klumpigt raggningsförsök" kanske inte är den bästa beskrivningen. Om det är material för MeeToo har nog i princip 100% av kvinnorna i Sverige varit med om liknande. Det är därför som jag ställer mig lite skeptisk kopplingen till MeeToo.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » fre 01 dec 2017, 16:37

En annan dimension är ju att många MeeToo-berättelser verkar handla om att män har gjort saker mot kvinnor som är/har varit i beroendeställning till dem på något sätt. Det ger ju ytterligare en aspekt på det, nämligen att det handlar om att utnyttja sin maktställning.
Cissi Wallin menar väl att det är centralt i rätt många av dessa fall.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » lör 02 dec 2017, 11:43

Det finns kanske tröst för Heimersson, dock. Om han är beredd att acceptera slutsatsen.

https://www.expressen.se/kronikorer/jen ... tsattning/
Det går inte att bli arg, eller ledsen. Istället ville jag skriva något mildrande till de som aldrig brutit mot lagen men som betett sig som drullputtar, eller vad var det han kallade dem, Staffan. De män som nu oroar sig, gnäller och ålar runt sina motargument men egentligen bara famlar efter fast mark snarare än en kvinna att gripa tag i. Jag vill skriva att jag förstår er. Det är klart att ni protesterar. #Metoo-rörelsen har avslöjat er livslögn, det självbedrägeri som alla medverkat till.

Kvinnorna tyckte inte om det, helt enkelt.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » lör 02 dec 2017, 11:49

Anna Bäsén skriver också om just detta att det ofta är makt som är det viktiga i detta. Det är väl som Cissi Wallin sagt att dessa män knappast skulle gå på sin kvinnliga chef.

https://www.expressen.se/halsoliv/kroni ... orbannad-/

Hälften av alla kvinnliga läkarstudenter har känt sig diskriminerade utifrån kön. Den som är i underordnad position drabbas oftare. Det syns även i de kvinnliga läkarnas upprop. Många berättelser handlar just att man utsatts för kränkande tilltal, tafsande och ibland även våldtäktsförsök av en man i överordnad ställning som en handledare, överläkaren eller professorn. Den strikta hierarkin i sjukvården kan också bidra till att göra kvinnliga läkare utsatta. För precis som i andra branscher handlar sexuella trakasserier ofta inte om sex utan om maktutövande, att sätta någon på plats genom att förminska och kränka.

Hon tar också upp egna erfarenheter från arbete inom vården.
SvD var först med att publicera vittnesmål från de kvinnliga läkarna. Som att en äldre kirurg som under en operation frågar sin manliga kollega "om de skulle slänga ut de kvinnliga studenterna från operationssalen eller om de skulle våldta dem först.”

Ett annat isande obehagligt exempel är en minnesramsa från läkarutbildningens anatomikurs: ”If you want to rape a girl, cut the obturator nerve.”

Vissa läkarspecialiteter, som ortopedi, är utpräglat mansdominerade. Jag har själv arbetat som undersköterska på ortopeden och sett vilka machoattityder, hierarkier och mossiga könsroller som kan frodas. En del i personalen verkar ha förläst sig på Vita serien, där läkaren alltid är en man, sjuksköterskan alltid är en kvinna och ljuv romantik uppstår.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » sön 03 dec 2017, 15:51

Har väldigt svårt att förstå den typen av män. För mig skulle det vara lika förnedrande som att gå till en prostituerad.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » mån 04 dec 2017, 10:59

kipphebel3 skrev:Har väldigt svårt att förstå den typen av män. För mig skulle det vara lika förnedrande som att gå till en prostituerad.

Problemet är väl att den typen av män är vanligare än vad man tror.

Nästan hälften av de tillfrågade männen i Novus undersökning om meetoo anser att det är överdrivet. Vilket väl är en rätt god indikation på att många män helt enkelt inte kan greppa detta med hur vanligt detta är för kvinnor.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/45-p ... overdrivet

Ulric Jansson, som föreläser om jämställdhet för män, är inte överraskad över att så många män ändå anser det vara överdrivet.

– Det är ett manligt fenomen – man ögnar igenom något och anser sedan att man kan ha en åsikt. Frågan är hur många män som verkligen har läst igenom de här vittnesmålen. Man borde tvinga dem att läsa igenom varje vittnesmål – sen kan man ställa frågorna om det är överdrivet eller en häxjakt på män, säger han.

Ulric Jansson tror att förklaringen i att så många män tycker att kvinnornas vittnesmål är överdrivna bottnar i oförmågan att se strukturen där de själva är normen.

– Dessa män saknar den empatiska förmågan att se något annat livsperspektiv än sitt eget, för de har aldrig tvingats att göra det. De kan helt enkelt inte sätta sig in i hur det kan vara att vara kvinna. Jag kan till viss del förstå det – för om du tutar i män att det är ”du som sätter ribban och alla ska förhålla sig till dig” – då blir det en process när man vill bryta det.

52 procent tycker inte att det är överdrivet, mot 65 procent för kvinnorna.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet