Heimerssons kolumn

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Heimerssons kolumn

Inläggav Nils D » mån 04 dec 2017, 16:57

Tryggve skrev:Problemet är väl att den typen av män är vanligare än vad man tror.

Nästan hälften av de tillfrågade männen i Novus undersökning om meetoo anser att det är överdrivet. Vilket väl är en rätt god indikation på att många män helt enkelt inte kan greppa detta med hur vanligt detta är för kvinnor.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/45-p ... overdrivet
Ulric Jansson, som föreläser om jämställdhet för män, är inte överraskad över att så många män ändå anser det vara överdrivet.

– Det är ett manligt fenomen – man ögnar igenom något och anser sedan att man kan ha en åsikt. Frågan är hur många män som verkligen har läst igenom de här vittnesmålen. Man borde tvinga dem att läsa igenom varje vittnesmål – sen kan man ställa frågorna om det är överdrivet eller en häxjakt på män, säger han.

Behovet av kvantitativa studier är uppenbarligen stort. Vi är många som tror ett och annat.
Vad är mycket och vad är litet i de här frågorna? Är det vanligt att det hemska händer, eller är det vanliga att det är helt lugnt?

Det finns en dimension av kvalitet kontra kvantitet. Några enstaka händelser kan ge smärtsamma minnen som lever väldigt länge hos den som drabbats.
Sen tror jag att man som snubbe inte upplever fysiskt våld fullt så skräckinjagande som kvinnor gör. För vi höll på och slogs under barndomen längre upp i åren, alternativet fysiskt våld finns ändå med någonstans långt ner på listan av möjliga utfall av en situation för oss.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker
Nils D

Inläggav Tryggve » mån 04 dec 2017, 17:29

Nils D skrev:Behovet av kvantitativa studier är uppenbarligen stort. Vi är många som tror ett och annat.
Vad är mycket och vad är litet i de här frågorna? Är det vanligt att det hemska händer, eller är det vanliga att det är helt lugnt?

Det finns en dimension av kvalitet kontra kvantitet. Några enstaka händelser kan ge smärtsamma minnen som lever väldigt länge hos den som drabbats.
Sen tror jag att man som snubbe inte upplever fysiskt våld fullt så skräckinjagande som kvinnor gör. För vi höll på och slogs under barndomen längre upp i åren, alternativet fysiskt våld finns ändå med någonstans långt ner på listan av möjliga utfall av en situation för oss.

Studier och undersökningar finns det väl ändå rätt gott om genom åren? Demoskop gjorde en undersökning i oktober där 78% av de tillfrågade kvinnorna säger sig har varit utsatta för sexuella trakasserier, eller värre.
https://www.expressen.se/nyheter/4-av-5 ... kasserier/
Nästan 20% säger sig ha blivit utsatta för grövre övergrepp.

En tredjedel av de drabbade kvinnorna säger sig också ha blivit drabbade på sin arbetsplats. Det är ju ett enormt problem! Och det är knappast okänt heller, för undersökningar har väl gjorts tidigare.

Det som krävs är nog inte så svårt egentligen: lyssna på kvinnornas berättelser. Försök inte säga att det nog är triviala grejer det mesta, eller säga "män råkar minsann också illa ut". Lyssna. Eller läs berättelserna. Flytta inte fokus till att det minsann är synd om män också, för det är inte poängen här.

Det är rätt tydligt att det är det absolut svåraste för män att göra i det här fallet. Det ser man ju även i trådar här på forumet när det diskuterades en gång i tiden. Så fort någon kvinna går in och säger att det är vanligt med grovt tafsande t ex på krogen så kommer det in ett antal snubbar och säger att det där är anekdotiskt, och det kan inte vara så vanligt för det har de minsann inte sett. Eller att det bara är att bita ihop och ge snubben en örfil.
Att lyssna borde inte vara så svårt, men det verkar vara väldigt svårt just i det här fallet. Varför män inte vill lyssna på det finns det nog en rad olika förklaringar till, men den enklaste är nog att man inte vill acceptera att problemet är så pass stort.

Om det är något som meetoo har visat så är det ju att det ÄR jävligt vanligt, även om vi män inte ser det. Eller vill tro på det. Eller kan relatera till det, vilket vi män faktiskt inte kan. Det handlar ju också mycket om maktutövning, men det har ju varit uppe i flera av de artiklar som jag har länkat till.

Artikeln jag länkade till innan tar ju också upp det där med krock mellan egna erfarenheter och dessa berättelser.

En krock mellan berättelserna och den egna erfarenheten

Torbjörn Sjöström, vd för Novus som står bakom undersökningen, pekar på en tidigare undersökning från Novus där 43 procent av männen och 32 procent av kvinnorna svarat att de inte sett någon bli sexuellt trakasserad. Han menar att eftersom få sett, kan det då upplevas som överdrivet.

– Färre män har sett övergrepp, kvinnor däremot har sett och utsatts för detta i högre grad. Men de som inte sett detta är sannolikt inte ouppmärksamma utan det är snarare på grund av att det sannolikt sker dolt från insyn. Så är man inte offer eller förövare så ser man inget.

Torbjörn Sjöström menar att det för en del kan bli en krock mellan berättelserna i media och den egna erfarenheten.

– Känner man inte alls till detta och sedan ser en massiv mediabevakning kan det se ut som alla drabbas av detta överallt på till exempel arbetsplatser samtidigt som man själv kanske levt ett längre yrkesverksamt liv och inte sett något alls.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » mån 04 dec 2017, 17:54

Har ni sett Heimerson i SVT:s Opinion?

https://www.svtplay.se/video/16017443/o ... start=auto
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » mån 04 dec 2017, 18:31

Nä, men tack för tipset! Ser den nu.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » mån 04 dec 2017, 21:55

När det gäller hur många gånger kvinnor säger sig ha blivit utsatta så är det nog väldigt olika. Men tar jag en titt i trådarna här, eller läser vad mina kvinnliga bekanta på Facebook skriver med anledning av MeeToo-kampanjen så kan jag inte påstå att det verkar röra sig om enstaka gånger. Grejen är väl att det för många är återkommande under många år. En del verkar också skriva om att de första tafsningarna från fula gubbar kommer i de tidiga tonåren, eller ännu tidigare. :O=

Om man vill säga att det är enstaka gånger, eller mestadels rör sig om triviala saker (det vore väl rätt intressant om de utsatta kvinnorna skulle gå med på att det som de har utsatta för är trivialt) så kan man väl det. Men då skulle jag vilja säga att man helt enkelt har fel, och det i så fall kanske är bättre att man håller käft och lyssnar på vad kvinnorna har att säga....
För att det är "trivialt" eller "händer så sällan" är väl just exakt vad kvinnorna har fått höra i alla år. Det är väl liksom därför som meetoo har spridit sig så pass mycket som det gjort.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » lör 09 dec 2017, 13:28

Antar att Heimersson inte är så glad över detta....

Och här är ju också en viktig poäng att det inte enbart handlar om rent kriminella handlingar, utan också arbetsmiljö i stort.

http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... li-battre/

Möte med anledning av #metoo: ”Tillämpningen och det förebyggande arbetet måste bli bättre”

På fredagen träffade arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson och jämställdhetsminister Åsa Regnér arbetsmarknadens parter med anledning av uppropen #metoo. Syftet med mötet var att diskutera tillgängliga verktyg, samverkan och hur arbetet mot sexuella trakasserier kan förstärkas genom arbetsmiljöarbetet på arbetsplatserna.

- Under de senaste veckorna har kvinnors erfarenheter av övergrepp och sexuella trakasserier kommit upp till ytan. I bransch efter bransch har kvinnor vittnat om kränkande och diskriminerande beteenden som både påverkat kvinnors liv, yrkesliv och karriärer negativt. Det är inte acceptabelt, säger Åsa Regnér.

Med på mötet fanns LO, TCO, Saco, SKL, Svenskt Näringsliv och Arbetsgivarverket. Även Arbetsmiljöverket och Diskrimineringsombudsmannen deltog i mötet.

- Staten och arbetsmarknadens parter har ett delat ansvar för regleringen av vår arbetsmarknad och för arbetsmiljön. Flera av de vittnesmål som spridits har tydliggjort att det ofta finns en koppling mellan arbetsvillkor och utsattheten för sexuella trakasserier och övergrepp. Kriminella handlingar som begås på arbetsplatser ska självklart alltid anmälas för att hanteras av rättsväsendet. Men utöver rena lagöverträdelser vittnar många kvinnor också om en helt oacceptabel arbetsmiljö. Det är uppenbart att det inte gjorts tillräckligt för att komma tillrätta med dessa problem, säger Ylva Johansson.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 12 dec 2017, 12:25

Ett inlägg om meetoo inom akademin.

https://www.tidningencurie.se/debatt/me ... essorerna/

Det är inte konstigt att bara var fjärde professor i Sverige är en kvinna idag, mot bakgrund av de trakasserier och den diskriminering som kvinnor utsätts för i akademin. Framtidens akademiska kultur måste fördela makt mer jämnt mellan könen. Det är också en försäkring mot framtida metoo-vittnesmål, skriver forskaren Julia Uddén.

Nu har turen kommit till oss. Vi är 2 400 kvinnor inom akademin som gjort gemensam sak och gjort våra röster hörda genom akademiuppropet.

Jag är en av dem som skrivit under detta upprop mot sexuella trakasserier. Jag har egna erfarenheter av att seniora manliga kolleger utsatt mig för sexuella trakasserier eller ren diskriminering på grund av kön. Mina försök att säga emot har tystats ner, också när jag rapporterat till ansvariga. Det har hetat att ”du ska sluta med jämställdhetsarbetet och koncentrera dig på forskningen” och ”vi vill inte ha konflikter på institutionen”.

Hur skulle det vara att inse att etiken är själva fundamentet för verksamheten? Att det inte är någon mening att spela om vi inte jämnar ut spelplanen? Mot bakgrund av de systematiska trakasserier och den diskriminering som kvinnor utsätts för i akademin är det inte konstigt att vi bara har 25 procent kvinnliga professorer i Sverige idag.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Johannes » tis 12 dec 2017, 14:46

Men är den analysen riktigt rimlig? Givetvis bidrar systematisk diskriminering och manliga maktstrukturer till att färre kvinnor än män blir professorer, men är det troligt att regelrätta sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att de bidrar signifikant till fördelningen 25-75%?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » tis 12 dec 2017, 15:27

Tja, svårt att säga. Men sexuella trakasserier verkar ju över lag vara rätt vanliga. Frågan är väl varför akademin skulle vara mer förskonad än någon annan bransch.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Pär C » tis 12 dec 2017, 16:15

Tryggve skrev:Tja, svårt att säga. Men sexuella trakasserier verkar ju över lag vara rätt vanliga. Frågan är väl varför akademin skulle vara mer förskonad än någon annan bransch.

Bland de yrkesgrupper som förekommit i #metoo finns domare och åklagare där kvinnor är majoritet (ca. 55 %). Så det ena leder till det inte utan vidare till det andra.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Tryggve » tis 12 dec 2017, 16:57

Pär C skrev:Bland de yrkesgrupper som förekommit i #metoo finns domare och åklagare där kvinnor är majoritet (ca. 55 %). Så det ena leder till det inte utan vidare till det andra.

Förvisso, men läser man hennes artikel så tycker jag att hon också benar upp problemen. Det finns flera problem än sexuella trakasserier, men de bidrar.

Jag för min del såg rätt många bekanta namn på just meetoo för akademiker.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tor 21 dec 2017, 10:41

Att försvaret har problem är väl inte heller så förvånande. Nu är det förbaskat länge sedan jag gjorde lumpen, men jag minns en hel del misogyna (och rasistiska) kommentarer från både befäl och värnpliktiga. Med tanke på vilken gruppdynamik det var så föll man väl själv in i den, tyvärr. :oops:

Om den nya värnplikten nu ska vara könsneutral så har man nog rätt mycket att jobba på för att detta ska fungera.

https://www.dn.se/debatt/1768-kvinnor-i ... pa-allvar/
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tor 21 dec 2017, 10:43

Här är mer om akademikeruppropet, förresten.

https://universitetslararen.se/2017/12/ ... iuppropet/
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » sön 24 dec 2017, 13:40

Med tanke på vad jag har skrivit om tidigare trådar på forumet så gick jag in och tittade en del på detta.

"Feminister sprider myter om datorspel?"
viewtopic.php?f=38&t=21852

Det där med att det inte känns som forumets stoltaste stund gäller verkligen här. Här verkar det finnas en hel del män som mer eller mindre avfärdar trakasserier mot kvinnor inom spelvärlden som ett problem, ifrågasätter att det är vanligt (trots att det faktiskt länkas till en studie där 63% av kvinnor som spelar säger sig ha blivit utsatta), pratar om att män minnas också sexualiseras. Kommentaren att kvinnor kanske bär ägna sig åt något annat om de är så tunnhudade förefaller också komma upp.

Att försöka verka för att få slut på den här typen av beteende verkar få vara intresserade av.

Och där har vi väl problemets kärna.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » mån 25 dec 2017, 00:56

Tryggve skrev:Att försvaret har problem är väl inte heller så förvånande. Nu är det förbaskat länge sedan jag gjorde lumpen, men jag minns en hel del misogyna (och rasistiska) kommentarer från både befäl och värnpliktiga. Med tanke på vilken gruppdynamik det var så föll man väl själv in i den, tyvärr. :oops:

Om den nya värnplikten nu ska vara könsneutral så har man nog rätt mycket att jobba på för att detta ska fungera.

https://www.dn.se/debatt/1768-kvinnor-i ... pa-allvar/

Där har ju ÖB pekat med hela handen: https://www.youtube.com/watch?v=9Yrf8WJ ... e=youtu.be
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet